Iconos audiovisuales en las redes sociales: del 15M al 12M

  1. Díaz Arias, Rafael 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Datum der Publikation: 2014

Nummer: 20

Seiten: 49-65

Art: Artikel

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2014.V20.N1.45218 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Zusammenfassung

This paper aims to investigate the role of visual icons in the new journalistic storytelling that take placein social networks. The case study is the marches of May 12, 2012, on the first anniversary of the 15Mmovement, narrated in Twitter. The paper is part of previous studies that point to the role of visual iconsas hubs of social networks. Through methods of quantitative and qualitative analysis it is concluded thatTwitter is developing new journalistic visual storytelling, in which professional journalists and citizensconverge. Videos have more viral than pictures and text, but the influence of the message depends lesson its format than on the power of is content. Journalists and mainstream media are still very influential,but now share that influence with social media and more active citizens.

Bibliographische Referenzen

  • ASSOCIATED PRESS (2012): Social media Guidelines for AP employees, http://www.ap.org/Images/Social­Media­Guidelines­7­24­2012_tcm28­8378.pdf [revisado 26-­07­-12].
  • BOLTER, Jay David & GRUSIN, Richard (1999): Remediation: Understanding New Media. Cambridge. Massachusetts, MIT Press.
  • CARRERA ÁLVAREZ, Pilar; SAINZ DE BARANDA ANDÚJAR, Clara; LIMÓN SERRANO, Nieves (2012): “Journalism and social media: how spanish journalists are using Twitter”, Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 18 (1), pp. 31-­53. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.
  • DE LUCA, Kevin M.; LAWSON, Sean; & SUN, Ye (2012): “Occupy Wall Street on the Public Screens of Social Media: The Many Framings of the Birth of a Protest Movement”. Communication, Culture & Critique, 5 (4), pp. 483-­509. Doi:10.1111/j.1753­9137.2012.01141.x.
  • DÍAZ ARIAS, Rafael (2012): “Periodismo, iconos audiovisuales y redes sociales”. En CEBRIÁN HERREROS, Mariano (dir.): Innovaciones periodísticas en las redes sociales, Madrid, Facultad de Ciencias de la Información (UCM). http://eprints.ucm.es/19917/ [revisado 1­0-3­-13]
  • DÍAZ ARIAS, Rafael (2009): “La formalización de la realidad: noticia, aconteci­miento mediático, ciberacontecimiento”. En FLORES, Jesús y ESTEVE, Fran­cisco (eds.):, Periodismo Web 2.0. Madrid, Fragua, http://www.ucm.es /eprints/7869/ [revisado 10­-06-­12].
  • GARCÍA, Antonio; GARCÍA, Isabel; VARONA, David (2012): “Incidencia de las redes sociales vs cibermedios, en las elecciones en España, 2011”. Enl@ce Re­vista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 9 (2), pp. 11­-29.
  • HERMIDA, Alfred (2010): “Twittering the news: the emergence of ambient journal­ ism”. Journalism Practice, vol. 4 (3), pp. 297­-308.
  • INGRAM, Mathew (2012): “Why traditional media should be afraid of Twitter?”. Gi­gaom, Jun. 12: http://gigaom.com/2012/06/12/why­traditional­media­should­be­afraid­of­twitter/ [revisado, 12-­06­12]
  • NIELSEN (2013): State of the Media: The Social Media Report 2012. Blog: http://www.nielsen.com/us/en/reports/2012/state­of­the­media­the­social­media­ report­2012.html [revisado 3­03­-13]
  • PEW INTERNET & AMERICAN LIFE PROJECT (2012): Twitter use 2012. Site: http://www.pewinternet.org/~/media//Files/Reports/2012/PIP_Twitter_Use_2012.p df [revisado 20­07-­12]
  • POELL, Thomas; BORRA, Erik (2011): “Twitter, YouTube, and Flickr as platforms of alternative journalism: The social media account of the 2010 Toronto G20 protests”. Journalism, 13 (8), pp. 1­-19.
  • -RÍOS, Carmela (2012): El #15m, en directo en Twitter: una narración periodística (abril, mayo y junio de 2011): http://elpais.com/especiales/2012/narracion­ 15m/pdf/15m_CarmelaRios.pdf (20­07­-12).
  • SÁNCHEZ, Juan Luis (2012): “Reporterismo multimedia y reporterismo participado”. Cuadernos de Comunicación Evoca, nº 7, pp. 29­33: http://www.evocaimagen.com/cuadernos.html [revisado 20­06­-12]
  • TASCÓN, Mario y ABAD, Mar (2011): Twittergrafía: el arte de la nueva escritura. Madrid, Libros de la Catarata.