El concepto de "resignación" en un soneto inédito de Miguel de Unamuno

  1. Martínez Deyros, María 1
  1. 1 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Cuadernos de investigación filológica

ISSN: 0211-0547

Year of publication: 2016

Tome: 42

Pages: 7-24

Type: Article

DOI: 10.18172/CIF.2729 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos de investigación filológica

Sustainable development goals

Abstract

Unamuno devotion was shown repeatedly throughout his sonnet, as the appropriate channel for his expression. There is a whole section in his first poetry book Poesías, which is dedicated to this metric structure. These groups of poems were against the position of traditional criticism as a result of marginal practice. Which supports our work on the new methodology of Genetic Criticism, we uncover two significant conclusions. First, since 1894 he composed sonnets, which comprise an obvious thematic unity with the rest of his literary output. Second, through analyzing his drafts we determined that Don Miguel conceived in his earlier years another poem that never saw the light, and how the concept of �Resignation� is represented as a primary thread to all them.

Bibliographic References

  • BLANCO AGUINAGA, C. (1975). El Unamuno contemplativo. Barcelona: Laia.
  • BLASCO, J. (2011). Poética de la escritura: el taller del poeta. Ensayo de crítica genética (Juan Ramón Jiménez, Francisco Pino y Claudio Rodríguez). Valladolid: Cátedra Miguel Delibes.
  • BLÁZQUEZ GONZÁLEZ, J.A. (2007). Miguel de Unamuno y Bernardo G. de Candamo: amistad y epistolario (1899 – 1936). Madrid: Ediciones 98.
  • CELMA VALERO, Mª P. (2002). “Miguel de Unamuno, poeta simbolista”. Anales de Literatura Española ( 15): 93 – 107.
  • CEREZO GALÁN, P. (1993). “El mal del siglo y la vuelta a lo trágico”. Curso Universitario: Filosofía y tragedia (A propósito de Miguel de Unamuno) http://www.march.es/conferencias/anteriores/voz.aspx?p1=22145&l=1 (Acceso 27 Febrero 2015).
  • CEREZO GALÁN, P. (1996). Las máscaras de lo trágico. Filosofía y tragedia en Miguel de Unamuno. Madrid: Trotta.
  • DURAND, G. (2005). Las estructuras antropológicas del imaginario: introducción a la arquetipología general. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • FIORASO, N. (2014). “Unamuno, traductor de Spencer”, Pensar la traducción: la filosofía de camino entre las lenguas. Actas del Congreso (Talleres de comunicaciones). Madrid, septiembre de 2012. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid: 221 – 230.
  • GARCÍA BLANCO, M. (1954). Don Miguel de Unamuno y sus poesías: estudio y antología de textos poéticos no incluidos en sus libros. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • GRÉSILLON, A. (1994). Éléments de critique génétique: lire les manuscrits modernes. Paris: PUF.
  • IMÍCOZ BENZUA, T. (1996). La teoría poética de Miguel de Unamuno. Navarra: EUNSA.
  • MARÍAS, Julián (1968). Miguel de Unamuno. Barcelona: Gustavo Gili.
  • MARTÍNEZ DEYROS, María (2015a). “El proceso redaccional de Poesías de Miguel de Unamuno: intento de reconstrucción”. Artifara (15): 21 – 41.
  • MARTÍNEZ DEYROS, María (2015b). “Soledad de Miguel de Unamuno: edición de un soneto inédito”. Ogigia (17): [en prensa].
  • PRELLWITZ, N. von (1969 - 1970). Estudios estilísticos sobre sonetos de Unamuno (tesis doctoral).
  • ROBLES, L. (1997). Epistolario americano (1890-1936). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • UNAMUNO, M. de (1999). Obras Completas, IV. Poesías. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
  • UNAMUNO, M. d (2007). Obras Completas, VIII. Ensayos. Madrid: Fundación José Antonio de Castro.
  • VALERA, J. (2008). Correspondencia. Volumen VII (1900-1905). (Ed. de Leonardo Romero Tovar). Madrid: Editorial Castalia.