Una aproximación a la historia de la enseñanza de la Química en España en niveles no universitarios
- Manuela Martín Sánchez 2
- Gabriel Pinto Cañón 1
- María Teresa Martín Sánchez 2
-
1
Universidad Politécnica de Madrid
info
- 2 Reales Sociedades Españolas de Química y de Física
ISSN: 1575-3417, 2792-5250
Año de publicación: 2016
Número: 4
Páginas: 231-241
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Anales de Química de la RSEQ
Resumen
The history of the teaching of chemistry in Spain since the mid-nineteenth century to the present is summarized. To this end, educational laws and curricula, from the Moyano Law (1857) to the LOMCE (2013) are revised. The significant role played in the pedagogical renovation of science by institutions as the Institución Libre de Enseñanza and a number of teachers (Bargalló, Catalán, Comas, Estalella, Moles, Sensat…) is highlighted. Also discussed are some methodological proposals promoted from specialized publications, educational projects and the legislation itself.