De la teoría a la praxisun proyecto de lectura con estudiantes universitarios

  1. Portalatín Rivera, Nannette 1
  2. Puente Ferreras, Aníbal 2
  1. 1 Universidad de Puerto Rico, Puerto Rico
  2. 2 Universidad Andrés Bello, Chile
Journal:
Educa UMCH

ISSN: 2617-0337

Year of publication: 2018

Issue: 12

Pages: 11-30

Type: Article

DOI: 10.35756/EDUCAUMCH.V0I12.78 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educa UMCH

Abstract

The experience of a reading project addressed to seventh grade students of a school of the Department of Education of Puerto Rico during the years 2013-2015 is presented. University students, teachers in formation of the secondary Spanish Program of the University of Puerto Rico, offered Spanish classes through an active and contextualized methodology and used different strategies in order to improve school climate and academic achievement. In addition, they carried out projects of the International Education and Resource Network (IEARN), which allowed to strengthen the communication skills of adolescents and establish a learning community with several countries.

Bibliographic References

  • Cassany, D. (2011). Describir el escribir: cómo se aprende a escribir (1ra. ed). Barcelona: Paidós.
  • Departamento de Educación de Puerto Rico. (2017). Filosofía educativa. Recuperado de http://www.de.-gobierno.pr/41-institucion/1141-filosofia-educativa
  • Departamento de Educación de Puerto Rico. (2016). Informe de Perfil Escolar Dr. José N. Gándara. Recuperado de http://intraedu.dde.pr/evaluacion/RC2017/SRC_PERFIL_62497.pdf
  • Departamento de Educación de Puerto Rico. (2013). Metas y Objetivos. Recuperado de http://intraedu.dde.pr/Comunicados%20Oficiales/-Metas%20del%-20-Departamento%20de%20Educación.pdf
  • García García, E. (2004) “Estrategias cognitivas y metacognitivas en la lectura” en Leer y escribir desde la educación infantil y primaria. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Goodman, K. (1982). “El Proceso de Lectura: consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo”. Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura.
  • Ferreiro, E. y Gómez Palacio, M. (Compiladoras). México: Siglo XXI Editores. p. 13-28.
  • Herrera, O. (2008). Productor de resultados: para pensar, hacer y lograr. Argentina: Río Negro.
  • Instituto de Política Educativa para el Desarrollo Comunitario, Universidad Sagrado Corazón. (2012). Perfil del estudiante graduado de escuela superior de Puerto Rico. Recuperado de http://intraedu.dde.pr/-Planificacion%20Curricular/Adquisición%20de%20la%20Lengua/-Anejos%20generales/Afiche%20Perfil%20Estudiante.pdf
  • International Education and Resource Network. (2017). Project book. Recuperado de http://www.iearn.org/-pages/iearn-project-book.
  • Jensen, E. (2013). Engage Students with Poverty in Mind: Practical Strategies for Raising Achievement. Alexandria, Virginia: ASCD.
  • Jensen, E. (2009). Teaching with Poverty in Mind: What Being Poor Does to Kid’s Brains and What Schools Can Do About It. Alexandria, Virginia: ASCD.
  • López Carrasquillo, M. (2010). Marginados en un mundo de letras: 14 principios para enseñar con amor, compasión y alegría. San Juan, PR: Divinas letras.
  • Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. Recuperado de http://www.un.org/sustaina-ble-development/es
  • Quintana, H.E. (2010). Didáctica de la comprensión lectora. Puerto Rico: Ediciones SM.
  • Ramos Rodríguez, I., Pacheco Sepúlveda, C. & Vargas, Rodríguez, M. (2011). Colección para la implementación de prácticas educativas en el salón de clases. San Juan, PR: Publicaciones Puertorriqueñas.
  • Rosenblatt, L.M. (1988). Writing and Reading: The Transactional Theory. University of Illinois.
  • Santos-Febres, M. (2009). Secretos de autora. San Juan, PR: Ediciones SM.
  • Smith, F. (1983). “Reading like a Writer”. Language Arts, 60. 558-567.
  • Solé, I. (2009). Estrategias de lectura. Barcelona, España: Ed. GRAÓ.
  • Van Dijk, T. (1995). “De la gramática del texto al análisis crítico del discurso”. BELIAR (Boletín de Estudios Lingüísticos Argentinos) 2:6.
  • Van Dijk, T. (1988). La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Barcelona: Paidós.
  • Velázquez Rivera, L. & Figarella García, F. (2015). La problematización en el aprendizaje: tres estrategias para la creación de un currículo auténtico. San Juan: Isla Negra Editores.
  • Yousafzai, M. (12 de julio de 2013). Discurso ante las Naciones Unidas durante el Día de Malala, Nueva York. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=H9Hme_Hh1Vo