El efecto socializador de articular un espacio de comunidad virtual en el ecosistema del aula
- Ruiz Gómez, Lorea Ariadna
- Hinojosa Becerra, Mónica
- Ruiz San Miguel, Francisco Javier
ISSN: 1988-5733, 1139-1979
Año de publicación: 2020
Número: 50
Páginas: 96-115
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Ambitos: Revista internacional de comunicación
Resumen
The article tries to transmit the first results obtained through the Educational Innovation Project of the University of Malaga PIE19-018 “Symbiosis of formal and informal learning. The use of the social network Instagram, as an innovative tool for discussion and collaborative mobile learning”, undertaken in the academic year 2019-2020. Instagram is the social network preferred by generation Z and the one with the highest increases in users in recent years. It is intended to reel off some of the communicative uses deployed in the experience, as well as highlight some of the achievements achieved. All this in order to raise the discussion on the possibilities of the pedagogical appropriation of instruments linked to consumption and the production of content that are not framed in the field of entertainment. To these intentions, the health alarm and confinement due to COVID-19 have been added. The universe of study is 58 subjects spread over two Spanish and five Ecuadorian universities. The study sample is the subject of Image Theory and Analysis, from the 2019-2020 course in which a total of 120 students participated. The questionnaire was carried out from March 1 to March 31, 2020. Through Instagram the project is introducing new work and study systems for students, involving knowledge of ICTs and the application of dissemination dynamics through Instagram. Discourse, creation, reflection, analysis, feedback and defense of ideas are encouraged.
Referencias bibliográficas
- Adsuara Varela, B. (2015). ¿En qué trabajarán mis hijos? El auto-empleo y el emprendimiento en la Economía Digital. Revista de estudios de juventud, (108), 103-123.
- Bauman, Z. (2008). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
- Baylon, C., & Mignot, X. (1996). La comunicación. Madrid: Cátedra.
- Blanco Martínez, A. y López Fernández, R. (2017). La posibilidad pedagógica de la red social Instagram para aproximar a los estudiantes al género poético. En Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. y Sánchez-Rivas, E. (Edit.). Innovación docente y uso de las TIC en educación. Málaga: UMA Editorial. https://bit.ly/37GW8uI
- Burin, D., Coccimiglio, Y., González, F., & Bulla, J. (2016). Desarrollos recientes sobre Habilidades Digitales y Comprensión Lectora en Entornos Digitales. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 6(1), 191-206. https://bit.ly/3bRc8Op
- Cabra-Torres, F., & Marciales-Vivas, G. P. (2009). Mitos, realidades y preguntas de investigación sobre los «nativos digitales»: Una revisión. Universitas Psychologica, 8(2), 323-338. https://bit.ly/3bRQc5A
- Carey, J. W. (2009). A Cultural Approach to Communication. En Communication as culture (pp. 11-28). New York: Routledge.
- Correia Barreiro, S., & Bozutti, D. F. (2017). Challenges and Difficulties to Teaching Engineering to Generation Z: a case research. Propósitos y Representaciones, 5(2), 127-183. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n2.163
- Dans, E. (2017, febrero 26). Más sobre esos nativos digitales que no existen. ED Enrique Dans. https://bit.ly/2ZvMeuI
- Dewey, J. (1916). Democracy and education an introduction to the philosophy of education. New York: The Macmillan Company.
- Dias, C. B., Caro, N. P., & Gauna, E. J. (2015). Cambio en las estrategias de enseñanza-aprendizaje para la nueva Generación Z o de los “nativos digitales”. Virtual Educa, 1-21. https://bit.ly/3hnvvzJ
- Díaz Caneja, J. P. (2019). La Generación Z en el lugar de trabajo en España. https://bit.ly/3k9z5iM
- Duffy, B., Thomas, F., Shrimpton, H., Whyte-Smith, H., Clemence, M., & Abboud, T. (2018). Beyond Binay. The lives and choices of Generation Z. Ipsos MORI. https://bit.ly/3bQII2U
- ELOGIA. (2019). Estudio anual de Redes Sociales IAB 2019. Madrid: iab spain. https://bit.ly/32kK5DU
- Espiritusanto, N. (2016). Generación Z: móviles, redes y contenido generado por el usuario. Revista de Estudios de Juventud, (114), 111-126.
- Flores Alarcia, Ó., & del Arco Bravo, I. (2013). Nativos digitales, inmigrantes digitales: Rompiendo mitos. Un estudio sobre el dominio de las TIC en profesorado y estudiantado de la Universidad de Lleida. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 59-74. https://bit.ly/2Ffqqg4
- Gerbner, G. (1967). Mass Media and Human Communication Theory. En F. E. X. Dance (Ed.), Human Communication Theory (pp. 40-60). New York: Holt, Rinehart y Winston.
- Gómez Arruzazabala, G (2019). Instagram para el fomento de la Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 24(254), 89-100. 2019. https://bit.ly/32fWzuM
- Llaneza, P. (2016). La Generación Z: incógnitos y privados. Revista de Estudios de la Juventud, (114), 143- 156.
- Montaña Blasco, M. (2018). La nueva generación Z: conectada, pragmática y familiar. Comein. Revista de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación, (77).
- Moreno Moreno, M.P. (2018). Uso docente de la red social ‘Instagram’ en la asignatura de Proyectos 1. En VI Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura (JIDA'18), Escuela de Ingeniería y Arquitectura de Zaragoza, 22 y 23 de Noviembre de 2018. Universitat Politècnica de Catalunya. Iniciativa Digital Politècnica. DOI10.5821/jida.2018.5511
- Oldenburg, R., & Brissett, D. (1982). The third place. Qualitative Sociology, (5), 265-284. https://doi.org/10.1007/BF00986754
- Page, B. (2018, julio). Generation Z – Beyond Binary: new insights into the next generation. Ipsos MORI. https://bit.ly/32sVlON
- Pérez-Rueda, A.; Belanche, D. & Lozano, N. (2019). Instagram como herramienta de aprendizaje en el aula universitaria. En IN-RED 2019: V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. https://bit.ly/2HM1SJa
- Popescu, D., Popa, D. M., & Cotet, B. G. (2019). Getting ready for Generation Z students considerations on 3D printing curriculum. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.280
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-7. https://bit.ly/3ikphSx
- Ramirez de León, M. R., & Ruiz, O. (2019). El mito de los nativos digitales, tendencias en la educación superior. Facultad de Arquitectura. Universidad de San Carlos de Guatemala. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.16819.27688
- Ramos, J., & Rodríguez, C. (2015). Cambio Tecnológico y Hegemonía Económica: el papel de las TICs en la Configuración del Nuevo Orden Económico Mundial. Revista de estudios de juventud, (108), 89- 102. https://bit.ly/2FnVI4h
- Real Academia Española. (2018). Diccionario de la lengua española. Recuperado de https://dle.rae.es
- Redacción noticias.universia.es. (2015, octubre). El 51% de los jóvenes españoles se considera dependiente del móvil. Noticias Universia España. Universia. https://bit.ly/3kb8xO1
- Riesco González, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, (13), 78-105. https://bit.ly/3irDkWj
- Ruiz-San-Miguel, F. J., Ruiz Gómez, L. A., Hinojosa-Becerra, M., & Maldonado-Espinosa, M. (2020). Uso de Instagram como herramienta de debate y aprendizaje. 2020 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). DOI: 10.23919/CISTI49556.2020.9140998
- Sánchez Mateos, A. (2018, julio 15). 10 datos sobre la Generación Z. La Vanguardia. https://bit.ly/32q8YOF
- Saussure, F. de, Bally, C., Sechehaye, A., & Riedlinger, A. (1985). Curso de lingüística general. Barcelona: Planeta.
- Schwab, K. (2017). La cuarta revolución industrial. Barcelona: Debate.
- Vidal, M. (2015). Un mundo automático. Revista de estudios de juventud, (108), 69-87.