TikTok y Twitchnuevos medios y fórmulas para impactar en la Generación

  1. Ainhoa García Rivero 1
  2. Eva Citlali Martínez Estrella 1
  3. Gema Bonales Daimiel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2022

Issue Title: Niños y jóvenes ante los dispositivos: Nuevos fenómenos comunicativos y nuevos creadores de producto

Volume: 20

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V20I1.1770 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

The loss of interest of young people in traditional media and their replacement by video-on-demand platforms and social networks has led TikTok and Twitch to become the main sources of information and entertainment for them, demanding an evolution in the content of brands (IAB, 2021). The aim of this research is to know the perception that Generation Z in Spain has about the commercial communication of brands with higher presence in TikTok and Twitch, as well as to establish their level of recognition. It also determines the usability of these networks and which communicative actions are the most accepted by this age segment. For this purpose, a mixed technique was used, based mainly on a focus group of eight young people, five interviews with experts and a survey (n=420). The main conclusion is that the advertising industry is lacking in transforming its communication strategies aimed at Generation Z. Also, young people remember more brands that appear as sponsors in Twitch events; moreover, brands are better valued on Twitch than on TikTok. Regarding usability, these platforms no longer only provide entertainment, but have become tools for studying and socializing.

Bibliographic References

  • 2tube. (2020). Marcas. http://2btube.com/marcas/
  • Álvarez, E., Heredia, H. y Romero, M.F. (2019). La Generación Z y las Redes Sociales. Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacios, 40(20), 1-13.
  • Batthyány, K. y Cabrera, M. (2011). Metodología de la investigación en Ciencias Sociales. Apuntes para un curso inicial. Montevideo: Universidad de la República.
  • Castelló-Martínez, A. (2020). Análisis interdisciplinar de la serie Élite (Netflix): narrativas transmedia, generación Z, tendencias del consumidor y brand placement. Revista Inclusiones, 7, 1-26.
  • Castelló Martínez, A., y Del Pino Romero, C. (2015). La comunicación publicitaria con Influencers. Redmarka. Revista De Marketing Aplicado, 14, 21-50. https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880
  • Chaoudhary, N., Gautam, C. y Arya, V. (2020). Digital marketing challenge and opportunity with reference to TikTok a new rising social media platform. International Journal of Multidisciplinary Educational Research, 9(10), 189-197.
  • Cooley, D., y Parks-Yancy, R. (2019). The Effect of Social Media on Perceived Information Credibility and Decision Making. Journal of Internet Commerce, 18(3), 249-269. https://doi.org/10.1080/15332861.2019.1595362
  • Costa, J. (2013). Los 5 pilares del branding. Barcelona: CPC Editor.
  • Elías, M. (2021). Deseos alcanzables. Blog de Collabora Brands. https://bit.ly/32TfexQ
  • Epsilon Technologies. (2020). Tendencias y Rankings de top marcas en TikTok España. https://bit.ly/3aKxWMq
  • Espinar, E., Zych, I., y Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2015). Ciberconducta y dependencia emocional en parejas jóvenes. Psychology, Society, & Education, 7(1), 41-55.
  • Fernández de la Iglesia, J.C., Casal, L., Fernández, M.C. y Cebreiro, B. (2020). Actitudes y uso de Internet y redes sociales en estudiantes universitarios/as de Galicia: implicaciones personales y sociales. Revista Prisma Social, 28, 145-160. https://revistaprismasocial.es/article/view/3372
  • Ferrer, M. (2020). Neuromarketing y la medición del efecto de la publicidad de influencers en adolescentes. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(2), 241-259. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.11
  • Francisco, N. y Rodríguez, A.I. (2020). La innovación de la Televisión Pública Europea en la oferta audiovisual digital: nuevas plataformas para la Generación Z. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 7(13), 185-212. https://doi.org/10.24137/raeic.7.13.9
  • Gálvez, M. (2017). La publicidad digital en manos de los usuarios: más allá del ad-blocking. Madrid: Publicis Media y AEDEMO. https://bit.ly/2EcPTUu
  • García-Jiménez, A., Tur-Viñes, V., y Pastor-Ruiz, Y. (2018). Consumo mediático de adolescentes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. Icono 14, 16(1), 22-46. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101
  • Gutiérrez, J.F. y Cuartero, A. (2020). El auge de Twitch: nuevas ofertas audiovisuales y cambios del consumo televisivo entre la audiencia juvenil. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 50, 159-175. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.11
  • IAB. (2021). Publicidad digital 2021. shorturl.at/juIZ9
  • Jung, H., y Phoa, F. K. H. (2021). On the effects of capability and popularity on network dynamics with applications to YouTube and Twitch networks. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 571, 125663. https://doi.org/10.1016/j.physa.2020.125663
  • Karbaum, G. (2018). Narrativas social media y el prosumidor mediático. Correspondencias & Análisis, 8, 219-238. doi: https://doi.org/10.24265/cian.2018.n8.11
  • Keller, K. y Swaminathan, V. (2019). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Londres: Pearson Education.
  • Lacasa, P. (2018). Expresiones del futuro. Cómo se comunicarán las próximas generaciones. Madrid: Morata.
  • Li, X., Xiaohui, Y. y Zhengwu, Z. (2019). Research on the causes of the «TikTok» app becoming popular and the existing problems. Journal of advanced management science, 7(2), 59-63. https://doi.org/10.18178/joams.7.2.59-63
  • Magaña, R. (2021). Twitch y el valor de la naturalidad. ¿Es Twitch la televisión de la Generación Z? Reason Why. https://bit.ly/3gIVYLu
  • Marcos, M., Pérez, M.P.M., Cerezo, M. y Hernández, M. (2020). Infancia y contenidos audiovisuales online en España: una aproximación al consumo y a la mediación parental en las plataformas OTT. Icono 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes,18(2), 245-268. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1560
  • Marinas, L. (2019). Instagram: Donde Millennials, Generación Z, McLuhan y Bolter se cruzan. Cuadernos de la Información y Comunicación, 24, 187-201. https://doi.org/10.5209/ciyc.64641
  • Martín, D. y Medina, M. (2021). Redes sociales y la adicción al like de la generación Z. Revista de Comunicación y Salud, 11, 55-76. https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281
  • Martínez, E., García, A. y Sendín, J. C. (2013). Percepción de los riesgos en la red por los adolescentes en España: Usos problemáticos y formas de control. Anàlisi: Quaderns De Comunicació i Cultura, 48, 111-130. http://dx.doi.org.bucm.idm.oclc.org/10.7238/a.v0iM.1969
  • Martínez-Costa, M.P., Serrano-Puche, J., Portilla, I., Sánchez-Blanco, C. (2019). La interacción de los jóvenes adultos con las noticias y la publicidad online. Comunicar, 59(27), 19-28. https://doi.org/10.3916/C59-2019-02.
  • Mir, P. (2016). Brand.com: reputación de marcas y social media. Pamplona: Eunsa.
  • Navarro, M. y Vázquez, T. (2020). El consumo audiovisual de la Generación Z. El predominio del vídeo online sobre la televisión tradicional. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 51, 10-30. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.02
  • Pedroni, M. (2013). The Crossroad between Production and Consumption: An Introduction to Fashion as a Cultural Industry. En M.L., Pedroni (Ed.), From production to consumption: The cultural industry of fashion (pp. VII- XLVII). Oxford, UK: Inter-Disciplinary Press.
  • Pires, K., y Simon, G. (2015, March). YouTube live and Twitch: a tour of user-generated live streaming systems. In Proceedings of the 6th ACM multimedia systems conference (pp. 225-230). https://doi.org/10.1145/2713168.2713195
  • Pollack, C., Gilbert-Diamond, D., Emond, J., Eschholz, A., Evans, R., Boyland, E., y Masterson, T. (2021). Twitch user perceptions, attitudes and behaviours in relation to food and beverage marketing on Twitch compared with YouTube. Journal of Nutritional Science, 10, E32. https://doi:10.1017/jns.2021.22
  • Renés Arellano, P., Gozálvez Pérez, V., y Berlanga Fernández, I. (2020). YouTube e influencers en la infancia. Análisis de contenidos y propuestas educativas. Icono 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 18(2), 269-295. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1455
  • Scully-Blaker, R., Begy, J., Consalvo, M., y Ganzon, S. (2017). Playing along and playing for on Twitch: Livestreaming from tandem play to performance. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
  • Segovia, B., Mérida, R., Olivares, M.A. y González, E. (2016). Procesos de socialización con redes sociales en la adolescencia. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(3), 155-167. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.15.3.155
  • Shuai, Y., Yuzhen, Z. y Yifang, M. (2019). Analysis of the reasons and development of short video application Taking Tik Tok as an example. 2019 9th International Conference on Information and Social Science (ICISS 2019) (pp. 340-343). Francis Academic Press.
  • Sidhu, P., y Carter, M. (2020). The critical role of YouTube and Twitch in D&D’s resurgence. Proceedings of DiGRA Australia 2020, 1-3.
  • Soler, A.M. (2016). La confianza de los adolescentes escolarizados en las redes sociales. Praxis & Saber, 7(15), 231-246. https://doi.org/10.19053/22160159.v7.n15.2016.5734
  • Suárez-Álvarez, R. y García-Jiménez, A. (2021). Centennials en TikTok: tipología de vídeos. Análisis y comparativa España-Gran Bretaña por género, edad y nacionalidad. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 1-22. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2021-1503
  • Thomas, M. (2020, 19 de noviembre). 5 Gen Z marketing strategies to TikTok (2021). TikTok for business. shorturl.at/rIX04
  • Toffler, A. (1980). The Third Wave. William Morrow.
  • Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P., y González-Río, M.J. (2018). Menores influyentes en YouTube. Un espacio para la responsabilidad. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230. doi:10.4185/RLCS-2018-1303
  • Twitch (2021). Informe de transparencia 2020. shorturl.at/mCI79
  • Varona, D. (2013). Canal Clan de RTVE: la iniciación de los niños en las redes. En Ron, R., Álvarez, A. y Núnez, P. Niños, adolescentes y redes sociales. ¿Conectados o atrapados? ESIC.
  • Vilanova, N. y Ortega, I. (2017). Generación Z: Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Barcelona: Plataforma Editorial.
  • Wilson, S. (2021, 11 de marzo). Where brands are reaching Gen Z. Harvard Business Review. https://hbr.org/2021/03/where-brands-are-reaching-gen-z#