Vivicación del icono bizantino en la pintura de Marc Chagall

  1. Aguirre-Martínez, Guillermo 1
  1. 1 Ruhr University Bochum
    info

    Ruhr University Bochum

    Bochum, Alemania

    ROR https://ror.org/04tsk2644

Journal:
Cuadernos de Rusística Española

ISSN: 1698-322X

Year of publication: 2016

Volume: 12

Pages: 175-189

Type: Article

DOI: 10.30827/CRE.V12I0.4686 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de Rusística Española

Abstract

This paper shows a series of characteristics focused on understanding Chagall’s art in relation with the Byzantine artistic tradition of the icon. From features as figurative forms or the use of colour, it will be established a link between the byzantine tradition, the suprematist aesthetics, and Marc Chagall’s work.

Bibliographic References

  • ANTONOVA, C. (2010): Space, Time, and Presence in the Icon: Seeing the World with the Eyes of God, Ashgate. U.K.
  • CÍA LAMANA, D. y M. Ángeles Turón Mejías (2003): “Recepción del mensaje bíblico en María Zambrano y Marc Chagall”, Aurora: papeles del seminario María Zambrano, nº5, pp. 53-65.
  • CIRLOT, J. E. (1992): Diccionario de símbolos, Labor. Barcelona.
  • FLORENSKI, P. (2005): La perspectiva invertida, Siruela. Madrid.
  • GOLDING, J. (2003): Caminos a lo absoluto. Mondrian, Malevich, Kandinsky, Pollock, Newman, Rothko y Still, Turner. Madrid.
  • GUERMAN, M. y Sylvie Forestier (1995): Marc Chagall. The Land of My Heart, Parkstone/Aurora. Bornemouth.
  • KAMENSKY, Aleksandr (1989): Chagall. The Russian Years 1907-1922, Thames and Hudson. London.
  • KADINSKY, V (2010): De lo espiritual en el arte, Paidós. Barcelona.
  • MEYER, Franz (1964): Marc Chagall, Abrams, New York.
  • MILNER, J. (1996): Kazimir Malevich and the art of geometry, Yale University Press. New Haven / London.
  • NEUMANN, E. (2001): Art and the Creative Unconscious, Routledge. London.
  • OUSPENSKY, L. (1980): La théologie de l’icône dans l’Église orthodoxe, Cerf. Paris.
  • PAZ, O. (1982): Sor Juana Inés de la Cruz o las trampas de la fe, Seix Barral. Barcelona.
  • PRAT, J.-L. (2008): “Chagall: L’ascension des thèmes et des couleurs”, Revisiones. Revista de crítica cultural, nº7, pp. 59-65.
  • SMUTS, H. (2000): Marc Chagall: The Light of Origins, Helene Smuts Arts Education Consultants. Cape Town.
  • TESHUVA, J.-B. (2008): Marc Chagall. 1887-1985, Taschen. Köln.
  • VASILIU, ANCA. (2003): “Lo visible, la imagen y el icono en los comienzos de la era cristiana”, en El mundo del icono. San Pablo. Madrid, pp. 209-222.
  • VELMANS, T. (2003): “Los primeros iconos”, en El mundo del icono. San Pablo. Madrid, pp. 9-20.
  • VERLANT, C. (2015): Chagall. Rêveur forever, Lamiroy. Bruxelles.
  • VV. AA. (2003): El mundo del icono. San Pablo, Madrid.