Evaluación de las actitudes, motivación e intereses lectores en preadolescentes y adolescentes

  1. Artola, Teresa 1
  2. Sastre, Santiago 1
  3. Jiménez-Blanco, Amelia 2
  4. Alvarado, Jesús María 2
  1. 1 Centro Universitario Villanueva, España
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Electronic journal of research in educational psychology

ISSN: 1696-2095

Año de publicación: 2021

Título del ejemplar: 1 de diciembre de 2021

Volumen: 19

Número: 55

Páginas: 651-670

Tipo: Artículo

DOI: 10.25115/EJREP.V19I55.3923 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Electronic journal of research in educational psychology

Resumen

Introduction. Attitude, motivation and interestsin reading are three fundamental aspects of reading as entertainment. ACTIM-LEC is an instrument designed to measure these components, and also includes other relevant factors in establishing a reading habit, such as attitude towards study and reading preferences. The objective of the present research was to validate the factor structure of this instrument in the pre-adolescent and adolescent population. Method.The ACTIM-LEC was applied to a sample of 1904 students (51% male), 525 sixth-graders and 1379 secondary students, with a mean age of 14.07 (SD= 1.48). The instrument’s psychometric properties and factor structure were evaluated, as well as possible differences according to grade in school or gender. Results. Confirmatory Factor Analysis (CFA) of the ACTIM-LEC shows adequate goodness of fit to the proposed five-factor model. Analysis of variance (ANOVA) revealed a significant main effect for both gender and school grade Conclusions.The ACTIM-LEC is a valid and reliable instrument for assessing the proposed factors in forming a reading habit. Girls obtained higher overall scores, and scores decreased over progressive years of schooling.

Información de financiación

Research funded under the auspices of Project Santander-UCM PR87/19-22661.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, I. G. (2006). La Lectura de textos Literarios en el colegio ¿por qué no leen los estudiantes?. Revista Educación, 30(1), 157-172.
  • Artola, T., Sastre, S. y Barraca, J. (2017). Diferencias de género en actitudes e intereses lectores: una investigación con alumnos españoles de primaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(1), 11-16. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.37925
  • Artola, T., Sastre, S. y Alvarado, J. M. (2018). Evaluación de las actitudes e intereses hacia la lectura: validación de un instrumento para lectores principiantes. European journal of education and psychology, 11(2), 141-157. DOI: 10.30552/ejep.v11i2.227
  • Artola, T., Sastre, S., Gratacós, G., & Barraca, J. (2013). Differences in boys’ and girls’ atti-tudes toward reading. Retrieved from http://www.easse.org/docs/content/241/gloria-gratacos.pdf
  • Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., & Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods & Research, 45(1), 109-133. DOI: https://doi.org/10.1177/0049124114566716
  • Becker, M., McElvany, N., y Kortenbruck, M. (2010). Intrinsic and extrinsic reading motivation as predictors of reading literacy: A longitudinal study. Journal of Educational psychology, 102(4), 773-785. DOI: https://doi.org/10.1037/a0020084
  • Boltz, R. H. (2007). What we want: boys and girls talk about reading. School Library Media Research, 10. Retrieved from http://www.ala.org/aasl/slmr
  • Calero, A. (2017). Comprensión lectora. Estrategias que desarrollan lectores autorregulados. España: Comprensión-lectora.org
  • Cano, G., & Claux, M. (2009). Cuestionario sobre motivación lectora en una experiencia de plan lector. Pando: Wigfield.
  • Carpio, M.V., García, M.C. y Mariscal, P. (2017). El papel de la familia en el desarrollo de la comprensión lectora en el cambio de Educación Primaria a Secundaria. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 10(26), 129-150.
  • Chiu, M. M. y McBride-Chang, C. (2006). Gender, context, and reading: A comparison of students in 43 countries. Scientific studies of reading, 10(4), 331-362. DOI: https://doi.org/10.1207/s1532799xssr1004_1
  • Clark, C., & Foster, A. (2005). Children’s and young people’s reading habits and preferences: The who, what, why, where and when. London: National Literacy Trust.
  • Clark, C., Osborne, S. & Akerman, R. (2008). Young people’s self-perceptions as readers: An investigation including family, peer and school influences. London: National Literacy Trust.
  • Clark, C. and Rumbold, K. (2006) Reading for pleasure: A research overview, London: National Literacy Trust.
  • De Naeghel, J., Van Keer, H., Vansteenkiste, M. y Rosseel, Y. (2012). The relation between elementary students' recreational and academic reading motivation, reading frequency, engagement, and comprehension: A self-determination theory perspective. Journal of educational psychology, 104(4), 1006.
  • Escales, C. (2019). ¿Por qué los adolescentes (casi) no leen? [on-line]. El Periódico, 9.
  • Gil Flores, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Educación XXI, Facultad de Educación UNED, 14(1), 117-134. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.274
  • Graham, S., Berninger, V. y Abbott, R. (2012). Are attitudes toward writing and reading separable constructs? A study with primary grade children. Reading & Writing Quarterly, 28(1), 51-69. DOI: 10.1080/10573569.2012.632732
  • Heredia, H. y Romero, M. (2019). Técnicas para la evaluación de la lectura y las TIC: tres cuestionarios para su diagnóstico. Campo Abierto. Revista de Educación, 38(1), 45-63. DOI: 10.17398/0213-9529.38.1.45
  • Katzir, T., Lesaux, N. K., y Kim, Y. S. (2009). The role of reading self-concept and home literacy practices in fourth grade reading comprehension. Reading and Writing, 22(3), 261-276. DOI: 10.1007/s11145-007-9112-8
  • Larrañaga, E., Yubero, S. y Cerrillo, P. (2008). Estudio sobre los hábitos de lectura de los universitarios españoles. Madrid: SM.
  • Lietz, P. (2006). A meta-analysis of gender differences in reading achievement at the secondary school level. Studies in Educational Evaluation, 32(4), 317-344. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.10.002
  • Liu, Z. y Huang, X. (2008). Gender differences in the online reading enviroment. Journal of Documentation, 34(4), 616-626. DOI: https://doi.org/10.1108/00220410810884101
  • Luna, A. M.; García, L. R.; Vázquez, K. y Mancilla, R. E. (2017). Estrategias de selección y uso de materiales lectores para promover la lectura en educación secundaria. Ensayos Pedagógicos, 12(2), 73-92. DOI: https://doi.org/10.15359/rep.12-2.4
  • Lynch, J. (2002). Parents’ self‐efficacy beliefs, parents’ gender, children’s reader self‐perceptions, reading achievement and gender. Journal of Research in Reading, 25(1), 54-67. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9817.00158
  • Marinak, B. A. y Gambrell, L. B. (2010). Reading motivation: Exploring the elementary gender gap. Literacy Research and Instruction, 49(2), 129-141. DOI: https://doi.org/10.1080/19388070902803795.
  • Merisuo-Storm, T. (2006). Girls and boys like to read and write different texts. Scandinavian Journal of Educational Research, 50(2), 111-125. DOI: https://doi.org/10.1080/00313830600576039
  • Merisuo-Storm, T., y Soininen, M. (2012). Young boy`s opinions about reading, literacy lessons and their reading competence. In ICERI2012 Proceedings 4109-4118. IATED.
  • Merisuo-Storm, T., y Soininen, M. (2014). The interdependence between young students’ reading attitudes, reading skills, and self-esteem. Journal of Educational and Social Research, 4(2), 122-130. DOI: Doi:10.5901/jesr.2014.v4n2p122
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional [Spanish Ministry of Education and Voca-tional Training], (2020). PISA 2018: Resultados de lectura en España. [PISA 2018: Reading outcomes in Spain.] Madrid: MEFP. Retrieved from https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=21213
  • Muñoz, J. M. y Hernández, A. (2011). Hábitos lectores de los alumnos de la ESO en la provincia de Salamanca. ¿Son el género y el entorno factores diferenciales? Revista de Educación, 354, 605-628.
  • Muñoz Valenzuela, C., Ferreira Torres, S., Sánchez Quintul, P., Santander Pérez, S., Pérez Rodríguez, M., y Valenzuela Carreño, J. (2012). Características psicométricas de una escala para caracterizar la motivación por la lectura académica. Revista electrónica de investigación educativa, 14(2), 118-132.
  • Oliva, M. F. R., y Ponce, H. H. (2019). Técnicas para la evaluación de la lectura y las TIC: tres cuestionarios para su diagnóstico. Campo Abierto. Revista de Educación, 38(1), 45-63.
  • Pestcher, Y. (2010). A meta-analysis of the relationship between students’ attitudes towards reading and achievement in reading. Journal of Research in Reading, 33(4), 335-355. DOI: 10.1111/j.1467-9817.2009.01418.x
  • Pindado, J. (2004). El desencuentro entre los adolescentes y la lectura. Comunicar, 12(23), 167-172.
  • Romero, M. F., Pallarés, A. y Trujillo, F. T. (2020). Hábitos lectores de los adolescentes en un ecosistema llamado escuela: factores determinantes en estudiantes de educación secundaria. Investigaciones Sobre Lectura, 13, 1-34. DOI: https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.295
  • Rosseel, Y. (2012). Lavaan: An R package for structural equation modeling and more. Version 0.5–12 (BETA). Journal of statistical software, 48(2), 1-36. DOI : 10.18637/jss.v048.i02
  • Sadowski, M. (2010). Putting the "boy crisis" in context. Education Digest: Essentil Readings Condensed for Quick review, 76 (3), 10-13.
  • Sáez, T. D., Clariana, M., Cladellas, R., Badia, M., y Gotzens, C. (2014). La lectura por placer: su incidencia en el rendimiento académico, las horas de televisión y las horas de videojuegos. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 12, 107-116. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.12.05
  • Sachkova, M. E., y Timoshina, I. N. (2016). gender aspects of status in teenage student groups. Psychology in Russia: State of the art, 9(2). DOI: 10.11621/pir.2016.0213
  • Sax, L. (2007). Boys adrift: The five factors driving the growing epidemic of unmotivated boys and underachieving young men. New York. Basic.
  • Schwartz, W. (2002). Helping underachieving boys read well and often. ERIC Clearinghouse on Urban Education.
  • Sokal, L. (2010). Prevalence of gendered views of reading in Thailand and Canada. Alberta Journal of Educational Research, 56(1), 44-56.
  • Soldevilla Elduayen, C. (2019). Los hábitos lectores en Educación Secundaria y Bachillerato. Universidad de la Laguna
  • Sullivan, M. (2004). Why Johnny wont read. School Library Journal, 50 (8), 36-39.
  • Twist, L., Schagen, I., y Hodgson, C. (2003). Readers and Reading: the national report for England (PIRLS). Slough: NFER.
  • Twist, L., Schagen, I., y Hodgson, C. (2007). Readers and Reading: The National Report for England 2006 (PIRLS: Progress in International Reading Literacy Study). National Foundation for Educational Research. The Mere, Upton Park, Slough, Berkshire, SL1 2DQ, UK.
  • Villaseñor, L. M. (2006). Lectura y educación: los hábitos lectores y su repercusión académica en Educación Secundaria Obligatoria. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 2, 105-122. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2006.02.07
  • Yubero, S. y Larrañaga, E. (2010). El valor de la lectura en relación con el comportamiento lector. Un estudio sobre los hábitos lectores y el estilo de vida en niños. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura, 6, 7-20. DOI: https://doi.org/10.18239/ocnos_2010.06.01
  • Zambo, D. (2007). Using picture books to provide archetypes to young boys: Extending the ideas of William Brozo. The Reading Teacher, 61(2), 124-131. DOI: 10.1598/RT.61.2.2