Josefina de la Torre Millaresuna mujer moderna en el mundo del cine

  1. Patrón Sánchez, Marina 1
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Revista de escritoras ibéricas

ISSN: 2340-9029

Year of publication: 2021

Issue Title: Revista de Escritoras Ibéricas

Issue: 9

Pages: 131-158

Type: Article

DOI: 10.5944/REI.VOL.9.2021.28793 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista de escritoras ibéricas

Abstract

One of the most conspicuous features of Josefina de la Torre is her artistic versatility. She was a poet, an actress and a singer, but, above all, she was a modern woman. She began to work for her independance at a very young age and fought for her dream of becoming an artist by combining her different passions until she became a well-known actress. This paper analyzes her work in the world of cinema, where she worked as an actress, a great divas’ dubber, an assistant director, a script writer and a specialized journalist  

Bibliographic References

  • Arroyo Fernández, María Dolores (2008), “Rol femenino en el cine español de los años cuarenta”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 147-157.
  • Buñuel, Luis (1982), Mi último suspiro, Esplugues de Llobregat: Plaza & Janés.
  • Capdevila-Argüelles, Nuria (2009), Autoras inciertas, Madrid: Horas y Horas.
  • Capdevila-Argüelles, Nuria (2013), Artistas y precursoras, Madrid: Horas y Horas.
  • Capdevila-Argüelles, Nuria (2019), El regreso de las modernas, Valencia: La Caja Books.
  • Capel Martínez, Rosa María (1986), El trabajo y la educación de la mujer en España (1900-1930), Madrid: Ministerio de Cultura/ Instituto de la Mujer.
  • Díaz Canedo, Enrique (1938), “Panorama del Teatro Español de 1914 a 1936”, Hora de España. Revista Mensual, XVI, abril, pp. 13-52.
  • Diego, Gerardo (1991), Poesía española contemporánea, Madrid: Taurus.
  • Díez Puertas, Emeterio (2003), Historia social del cine en España, Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Doreste, Domingo (1965), “Teatro Mínimo”, Millares: revista trimestral patrocinada por el Museo Canario, 5, pp. 95-96.
  • Durán, Javier (2007), “Fracturar el silencio”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 59-65.
  • Ena Bordonada, Ángela (1990), Novelas breves de escritoras españolas, Madrid: Castalia/Instituto de la Mujer.
  • Ena Bordonada, Ángela(2012), “El retrato de mujer en la narrativa femenina de la Edad de Plata” en Francisca Vilches de Frutos y Pilar Nieva-de la Paz (eds.), pp. 35-49.
  • Fagoaga, Concha (1985), La voz y el voto de las mujeres: 1877-1931, Barcelona: Icaria.
  • Fernández Hernández, Rafael (2008), “Lazos dialógicos de Claudio y de Josefina de la Torre”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 89-108.
  • Flecha, Consuelo (1996), Las primeras universitarias en España, Madrid: Narcea.
  • Gómez-Blesa, Mercedes (2019), Modernas y vanguardistas. Las mujeresfaro de la Edad de Plata, Madrid: Ediciones Huso.
  • Hatry, Laura (2016), “Las cartas de Juan Chabás a Josefina de la Torre: la dicotomía de escritor y amante”, Philobiblion: Revista de Literaturas Hispánicas, 3, pp. 87-103.
  • Hernández Quintana, Blanca (2001), “Josefina de la Torre Millares, una escritora vanguadista”, El Guiniguada, 10, pp. 45-56.
  • Huerta Floriano, Miguel Ángel (2005), Los géneros cinematográficos. Usos en el cine español (1994-1999), Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
  • Hueso, Ángel Luis (1998), Catálogo del cine español. Películas de ficción 1941-1950, Madrid: Cátedra / Filmoteca Española.
  • Luján, Adolfo (1941), “Mujeres detrás de las cámaras”, Primer Plano, 29, (4 de mayo), n. p.
  • Mainer, José Carlos (1983), La Edad de Plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural, Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Martín Gaite, Carmen (1987), Usos amorosos de la posguerra española, Barcelona: Anagrama.
  • Mata Moncho Aguirre, Juan (2001), Las adaptaciones de obras del teatro español en el cine y el influjo de éste en los dramaturgos [Tesis doctoral], Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • Mederos, Alicia, ed. (2007), Josefina de la Torre. Modernismo y vanguardia, Las Palmas de Gran Canaria: Gobierno de Canarias. (2008), Actas del seminario Josefina de la Torre Millares. La última voz del 27, Las Palmas de Gran Canaria, Gobierno de Canarias.
  • Méndez-Leite, Fernando (1965), Historia del cine español. Volumen I, Madrid: Ediciones Rialp.
  • Millares, Selena (2008), “Órbita literaria de Josefina de la Torre: una poeta entre dos generaciones (con un apéndice de nueve textos exhumados)”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 59-88.
  • Millares Alonso, Juan (2008), “Josefina no es Bela Z”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 159-170.
  • Nash, Mary (1983), Mujer, familia y trabajo en España (1875-1936), Barcelona: Anthropos.
  • Nash, Mary (2012), Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos, Madrid: Alianza.
  • Nelken, Margarita (1917), “Una poetisa de ocho años: Josefina de la Torre Millares”, El Día, Madrid (2 de septiembre), p. 6.
  • Nelken, Margarita (1924), “La poetisa niña”, La Esfera, 545 (14 de junio), p. 26.
  • Nieva-de la Paz, Pilar (1993), Autoras dramáticas españolas entre 1918 y 1936 (texto y representación), Madrid: CSIC. coord. y ed. (2009), Roles de género y cambio social en la Literatura española del siglo XX, Ámsterdam-Nueva York: Rodopi.
  • Plaza-Agudo, Inmaculada (2011), Imágenes femeninas en la poesía de las escritoras españolas de preguerra (1900-1936) [Tesis Doctoral], Universidad de Salamanca. <https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/83310/1/ DLEH_PlazaAgudoI_Im%C3%A1genesfemeninas.pdf> [consulta: 19/10/2020].
  • Plaza-Agudo, Inmaculada (2015), Modelos de identidad en la encrucijada. Imágenes femeninas en la poesía de las escritoras españolas (1900-1926), Málaga: Universidad de Málaga.
  • Plaza-Agudo, Inmaculada (2019), “Modelos de identidad femenina entre la vanguardia y el compromiso en la poesía de Lucía Sánchez Saornil”, Revista de Escritoras Ibéricas, 7, pp. 25-54.
  • Pomès, Mathilde (1934), Poétes espagnols d’aujourd’hui, Bruxelles: Éditions Labor.
  • Puente, Antonio (2000), “Josefina de la Torre, el último rostro del 27”, La Provincia. Diario de Las Palmas, (25 de noviembre), pp. 26-27.
  • Ramírez Guedes, Enrique (2001), “Josefina de la Torre: una estrella fugaz”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 45-52. Reverón Alfonso, Juan Manuel (2007), Vida y obra de Claudio de la Torre, Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones Idea.
  • Riambau, Esteve y Casimiro Torreiro (1998), Guionistas en el cine español. Quimeras, picarescas y pluriempleo, Madrid: Cátedra / Filmoteca Española.
  • Rincón, Aintzane (2012), Representaciones de género en el cine español (1939-198): figuras y fisuras, Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Ríos, Félix (2008), “Los teatros artísticos: la propuesta dramática de Claudio y Josefina de la Torre”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 37-46.
  • Salaün, Serge (2006), “Ernestina de Champourcin y Concha Méndez. Estatuto y condición del poeta moderno”, en Rosa Fernández Pellicer y José Ángel Ascunce Arrieta (coords.), Ernestina de Champourcín: mujer y cultura en el siglo XX, Madrid: Biblioteca Nueva, pp. 37- 52.
  • Siemens Hernández, Lothar (2008), “Josefina de la Torre y la música”, en Alicia Mederos (ed.), pp. 215-226.
  • Soler Gallo, Miguel (2016), “Novela rosa y fantasía amorosa en la España de los años cuarenta: análisis de La rival de Julieta de Josefina de la Torre”, Cuadernos de Aleph, 8, pp. 128-148.
  • Torre Millares, Josefina de la (1934), “Pequeño romance con Luis Buñuel” (1 de abril) [inédito], Casa Museo Pérez Galdós, Signatura JSL 08- 15.
  • Torre Millares, Josefina de la (1941), “Ayudantes de dirección”, Primer Plano, 29 (4 de mayo), n. p.
  • Torre Millares, Josefina de l(1943), “¡Aquellos tiempos de Joinville!”, Primer Plano, 139 (13 de junio), n. p.
  • Torre Millares, Josefina de la (1944), “Entrevista a Josefina de la Torre”, Primer Plano, 157 (17 de octubre), n. p.
  • Torre Millares, Josefina de la (1954), Memorias de una estrella, Madrid: Ediciones Cid [reed. Islas Canarias: Consejería de Educación, Universidad, Cultural y Deportes, Gobierno de Canarias, 2019, col. Agustín Espinosa. Incluye también el relato En el umbral].
  • Torre Millares, Josefina de la (2020a), Cuando ayer no puede ser mañana. Prosa breve reunida, ed. de Fran Garcerá, Madrid: La Bella Varsovia.
  • Torre Millares, Josefina de la (2020b), Poesía completa. Volumen I (1916-1935) y Volumen II (1936- 1989), ed. de Fran Garcerá, Madrid: Ediciones Torremozas.
  • Torre Millares, Josefina de la(2020c), Oculta palabra cierta, ed. de Marina Patrón Sánchez, Sevilla: Editorial Renacimiento.
  • Torre Millares, María Rosa de la (2007), Recuerdos de niñez y juventud (1903-1924), Las Palmas de Gran Canaria: Anroart Ediciones.
  • Trujillo, Juan Manuel (1986), Prosa reunida, ed. y estudio de Sebastián de la Nuez, Santa Cruz de Tenerife: Publicaciones del Excmo. Cabildo Insular de Tenerife (Homenaje; 3).
  • Ulacia Altolaguirre, Paloma (2018), Concha Méndez. Memorias habladas, memorias armadas, Sevilla: Editorial Renacimiento.
  • Vilches de Frutos, Francisca y Pilar Nieva-de la Paz, coords. y eds. (2012), Imágenes femeninas en la literatura española y las artes escénicas, Philadelphia: Society of Spanish and Spanish-American Studies.