Programa de prevenció del consum d’alcohol i altres drogues amb alumnes de secundària a la Unitat Terapèutica i Educativa del Centre Penitenciari de Villabona

  1. Eva Palasí Luna 1
  2. Jesús Valverde Molina 2
  3. Elisabet Santpere Baró 1
  1. 1 Facultat d’Educació social i Treball Social Pere Tarrés
  2. 2 Facultat de Psicologia de la Universidad Complutense de Madrid
Revista:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Any de publicació: 2014

Títol de l'exemplar: Pedagogia social comunitària i exclusió social / Pedagogia social comunitaria y exclusión social

Número: 57

Pàgines: 80-94

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Resum

El consum de substàncies tòxiques per part dels joves és un fenomen social molt present. Des de l’administració pública i també des d’entitats socials i del tercer sector es duen a terme diversitat de campanyes i iniciatives orientades a la prevenció d’aquests consums amb orientacions i objectius diversos. En aquest article presentem una programa de prevenció que es desenvolupa a la Unitat Terapèutica i Educativa del Centre Penitenciari de Villabona, en el qual participen les persones internes, els professionals de la unitat i estudiants de centres d’educació secundària d’Astúries. La seva principal eina de conscienciació i de prevenció és la història de vida narrada en primera persona pels mateixos interns, centrada en la seva història de consum i en les conseqüències personals, de salut, relacionals i socials. A través d’aquestes experiències els joves s’apropen a la realitat més dura del consum de drogues i tenen l’oportunitat de valorar-ne les conseqüències.

Referències bibliogràfiques

  • Ayuso, A. (2000). “La intervención socioeducativa en el tratamiento penitenciario”. En: Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 6-7, 73-99.
  • Bandura A. (1982). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Becoña E. (2002). Bases científicas de la prevención de las drogodependencias. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas. Ministerio del Interior. Madrid
  • Botvin G. J.; Baker E.; Dusenbury L.; Tortu S.; Botvin E. M. (1990). Preventing adolescent drug abuse through a multimodal cognitive-behavioral approach: Results of a 3-year study. J Consult ClinPsychol; 58: 437-446.
  • Bouffard, J. A.; Petkovse, M. A. (2013). “Testing Hirschi’s Integration of Social Control and Rational Choice: Are Bonds Considered in Offender Decisions?”. En: Journal of Crime and Justice, Online First.
  • Catalano R.; Hawkins D. (1996), “The social development model: A theory of antisocial behavior”. En: Hawkins JD, ed. Delinquency and crime. Current theories. Nova York: Cambridge University Press Consell d’Europa. Estrategia en materia de lucha contra la droga 2005 – 2012.
  • Escohotado, A. (2008) Historia General de las drogas. Espasa Calpe. Madrid. ESTUDES 2012-2013. Plan Nacional sobre las drogas. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Madrid.
  • Funes, J. (2005). “El mundo de los adolescentes: propuestas para observar i comprender”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 29, 77-97,
  • García Averasturi, M. A. (2010). Prevención efectiva del consumo de sustancias psicoactivas en chicos y chicas adolescentes. Una revisión actualizada de la materia. Colegio Oficial de Psicólogos de las Palmas. Las Palmas de Gran Canaria, Islas Canarias.
  • Generalitat de Catalunya (2008). Llibre Blanc de les drogodependències: consum de drogues i problemes associats. Direcció General de Salut Pública. Barcelona.
  • Govern Illes Balears (2008). Pla d’Actuació en Drogodependències i Addiccions de les Illes Balears.
  • Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Laertes. Barcelona.
  • Laub, J.; Sampson, R. (2001). “Understanding desistance from crime”. En: Crime and Justice, núm. 28, p. 1-69. Prochaska, J.; DiClemente, C. (1982). Transtheorical therapy: Toward a more integrative model of change. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 19, 276-288.
  • Programa Decideix (1999). Mallorca: Govern Illes Balears.
  • Santos Diez, P.; González Martínez, G.; Fons Brines, M. R.; Forcada Chapa, R.; Zamorano García, C. (2001). “Estadios y procesos de cambio en drogodependientes en tratamiento ambulatorio”. En: Adicciones, vol. 13, núm. 2, p. 147/152.
  • Servicios de Investigación Social. Análisis de los anuncios televisivos de las campañas de prevención de drogodependencias y su incidencia en la población adolescente y juvenil, 2010. Gobierno Vasco.
  • Tizio, H. (2005). “El uso de las drogas en la adolescencia”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 29, 33-38.
  • Unidad Terapéutica Educativa: www.utevillabona.es [Consulta: 8 de març de 2014].
  • Valverde, J. (2014). Exclusión Social. Bases teóricas para la intervención.Editorial Popular. Madrid.
  • Valverde, J. (1997). La cárcel y sus consecuencias: la intervención sobre la conducta desadaptada. Ed. Popular. Madrid.