Programa de prevenció del consum d’alcohol i altres drogues amb alumnes de secundària a la Unitat Terapèutica i Educativa del Centre Penitenciari de Villabona

  1. Eva Palasí Luna 1
  2. Jesús Valverde Molina 2
  3. Elisabet Santpere Baró 1
  1. 1 Facultat d’Educació social i Treball Social Pere Tarrés
  2. 2 Facultat de Psicologia de la Universidad Complutense de Madrid
Zeitschrift:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Datum der Publikation: 2014

Titel der Ausgabe: Pedagogia social comunitària i exclusió social / Pedagogia social comunitaria y exclusión social

Nummer: 57

Seiten: 80-94

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Zusammenfassung

The consumption of toxic substances by young people is a very widespread social phenomenon. The public authorities and social organizations and the third sector are conducting a variety of campaigns and initiatives aimed at preventing this consumption with a range of guidelines and objectives. In this paper we present a prevention programme developed in the Therapeutic and Educational Unit at Villabona prison, which involved prisoners, unit staff and students from secondary schools in Asturias. The main instrument for fostering awareness and prevention is the life stories told in the first person by the inmates themselves, emphasizing their history of toxic substance consumption and the implications of this in terms of life chances, health, and personal and social relationships. By way of these experiences the young people are introduced to the harsh reality of drug use and have the opportunity to assess the possible consequences.

Bibliographische Referenzen

  • Ayuso, A. (2000). “La intervención socioeducativa en el tratamiento penitenciario”. En: Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 6-7, 73-99.
  • Bandura A. (1982). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Becoña E. (2002). Bases científicas de la prevención de las drogodependencias. Delegación del Gobierno para el Plan Nacional sobre Drogas. Ministerio del Interior. Madrid
  • Botvin G. J.; Baker E.; Dusenbury L.; Tortu S.; Botvin E. M. (1990). Preventing adolescent drug abuse through a multimodal cognitive-behavioral approach: Results of a 3-year study. J Consult ClinPsychol; 58: 437-446.
  • Bouffard, J. A.; Petkovse, M. A. (2013). “Testing Hirschi’s Integration of Social Control and Rational Choice: Are Bonds Considered in Offender Decisions?”. En: Journal of Crime and Justice, Online First.
  • Catalano R.; Hawkins D. (1996), “The social development model: A theory of antisocial behavior”. En: Hawkins JD, ed. Delinquency and crime. Current theories. Nova York: Cambridge University Press Consell d’Europa. Estrategia en materia de lucha contra la droga 2005 – 2012.
  • Escohotado, A. (2008) Historia General de las drogas. Espasa Calpe. Madrid. ESTUDES 2012-2013. Plan Nacional sobre las drogas. Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Madrid.
  • Funes, J. (2005). “El mundo de los adolescentes: propuestas para observar i comprender”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 29, 77-97,
  • García Averasturi, M. A. (2010). Prevención efectiva del consumo de sustancias psicoactivas en chicos y chicas adolescentes. Una revisión actualizada de la materia. Colegio Oficial de Psicólogos de las Palmas. Las Palmas de Gran Canaria, Islas Canarias.
  • Generalitat de Catalunya (2008). Llibre Blanc de les drogodependències: consum de drogues i problemes associats. Direcció General de Salut Pública. Barcelona.
  • Govern Illes Balears (2008). Pla d’Actuació en Drogodependències i Addiccions de les Illes Balears.
  • Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Laertes. Barcelona.
  • Laub, J.; Sampson, R. (2001). “Understanding desistance from crime”. En: Crime and Justice, núm. 28, p. 1-69. Prochaska, J.; DiClemente, C. (1982). Transtheorical therapy: Toward a more integrative model of change. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 19, 276-288.
  • Programa Decideix (1999). Mallorca: Govern Illes Balears.
  • Santos Diez, P.; González Martínez, G.; Fons Brines, M. R.; Forcada Chapa, R.; Zamorano García, C. (2001). “Estadios y procesos de cambio en drogodependientes en tratamiento ambulatorio”. En: Adicciones, vol. 13, núm. 2, p. 147/152.
  • Servicios de Investigación Social. Análisis de los anuncios televisivos de las campañas de prevención de drogodependencias y su incidencia en la población adolescente y juvenil, 2010. Gobierno Vasco.
  • Tizio, H. (2005). “El uso de las drogas en la adolescencia”. En: Educación Social. Revista de Intervención Socioeducativa, 29, 33-38.
  • Unidad Terapéutica Educativa: www.utevillabona.es [Consulta: 8 de març de 2014].
  • Valverde, J. (2014). Exclusión Social. Bases teóricas para la intervención.Editorial Popular. Madrid.
  • Valverde, J. (1997). La cárcel y sus consecuencias: la intervención sobre la conducta desadaptada. Ed. Popular. Madrid.