Orientaciones para el cambio de los patios escolares como impulsores de la igualdad de género a través de la actividad física

  1. Jorge Agustín Zapatero Ayuso 1
  2. Elena Ramírez Rico 1
  3. Patricia Rocu Gómez 1
  4. Rosaura Navajas Seco 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Año de publicación: 2021

Número: 23

Páginas: 241-264

Tipo: Artículo

DOI: 10.24197/AEFD.0.2021.241-264 WoS: WOS:000757108800001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Ágora para la educación física y el deporte

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The playground is one of the places where more social interactions take place, contributing to the construction of gender in the school. This work analyzes the previous literature to delve into how gender stereotypes condition access to leisure in the recess. Recess continues to be a transmitting moment of gender stereotypes. Girls (and some minority boys) are less active and their leisure opportunities on the playground are more limited. Teachers, group formation, symbolic games, clothing or language are some agents that transmit stereotypes. It concludes with guidelines to promote gender equality and active leisure organized in physical measures, such as the division of zones with clearly visible different purposes; social, such as the awareness of students and teachers about gender inequalities in the playground, and organizational, such as establishing shifts of use of materials and infrastructure.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Sanz, A. (2017). Escuelas: espacios equivocados frente a los deseados por escolares. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”,17(3), 1–33. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29824
  • Blández, J., Fernández García, E., & Sierra Zamorano, M. A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela: La perspectiva del alumnado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 11(2), 1–22.
  • Booth, J.N., Chesham, R.A., Brooks, N.E., Gorely, T., & Moran, C.N. (2020). A citizen science study of short physical activity breaks at school: improvements in cognition and wellbeing with self-paced activity. BMC Medicine, 18(62), 1-11. DOI: https://doi.org/10.1186/s12916-020-01539-4
  • Boyle, D.E., Marshall, N.L., & Robeson, W.W. (2003). Fourth-Grade Girls and Boys on the Playground. American Behavioral Scientist, 46(10), 1326–1345. DOI: https://doi.org/10.1177/0002764203046010004
  • Canal, P., & Megías, I. (2016). Identidades de género en la adolescencia. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 63, 60-78. https://www.raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/312776/402862
  • Chacón, R., Arufe, V., Cachón Zagalaz, J., Zagalaz Sánchez, M.L., & Castro, D. (2016). Estudio relacional de la práctica deportiva en escolares según el género. SporTK: Revista Euroamericana de Ciencias Del Deporte, 5(1), 85–92. DOI: https://doi.org/10.6018/249161
  • Crespo, J.M., & Lorenzo, M.M. (2016). Los espacios de la escuela primaria inclusiva: conexiones y desarmonías entre la normativa de construcciones escolares y las finalidades del sistema educativo. Bordón, 68(1), 131-144. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68108
  • Donnelly, J., Hillman, C., Castelli, D., Etnier, J.L., Lee, S., Tomporowski, P., Lambourne, K., & Szabo-Reed, A. (2016). Physical activity, fitness, cognitive function, and academic achievement in children: a systematic review. International Journal of Enviromental Research and Public Health, 17, 896. DOI: http://dx.doi.org/10.1249/MSS.0000000000000901
  • Dudley, D.A., Cotton, W.G., Peralta, L.R., & Winslade, M. (2018). Playground activities and gender variation in objectively measured physical activity intensity in Australian primary school children : a repeated measures study. BMC Public Health, 18(1101), 1–9. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-018-6005-5
  • Fernández García, E. (2005). Temas transversales: diferencias de género e igualdad de oportunidades en Educación Física. En F. Sánchez Bañuelos (coord.). Didáctica de la Educación Física (pp.181-201). Madrid: Pearson.
  • González, A., Guix, V., & Carreras, A. (2016). La transformación de los patios escolares: una propuesta desde la coeducación. Aula, 255, 67–72.
  • Hall López, J.A., Ochoa Martínez, P.Y, Meza, F., Sánchez, R., & Sáenz López, P. (2019). Comparación de la actividad física por género y grasa corporal en escolares mexicanos. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(1), 1-14. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/riccafd.2019.v8i1.5763
  • Lomas, C. (2007). ¿La escuela es un infierno? Violencia escolar y construcción cultural de la masculinidad. Revista de Educación,342, 83-101. http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re342/re342_05.pdf
  • Martínez, R., Cepero, M., Collado, D,, Padial, R., Pérez, A., & Palomares, J. (2014).Acquisition of values and attitudes across games and sports in physical education, in the Secondary Education. Journal of Sport and Health Research, 6(3), 207-216.http://www.journalshr.com/papers/Vol%206_N%203/V06_3_3.pdf
  • Pawlowski, C.S., Ergler, C., Tjørnhøj Thomsen, T., Schipperijn, J., & Troelsen, J. (2014a). ‘Like a soccer camp for boys’. A qualitative exploration of gendered activity patterns in children’s self-organized play during school recess. European Physical Education Review, 21(3), 275–291. DOI: https://doi.org/10.1177/1356336X14561533
  • Pawlowski, C.S., Tjørnhøj Thomsen, T., Schipperijn, J., & Troelsen, J. (2014b). Barriers for recess physical activity: a gender specific qualitative focus group exploration. BMC Public Health, 14(639), 1–10. DOI: http://www.biomedcentral.com/1471-2458/14/639
  • Reimers, A. K., Schoeppe, S., Demetriou, Y., & Knapp, G. (2018). Physical activity and outdoor play of children in public playgrounds—Do gender and social environment matter? International Journal of Environmental Research and Public Health Article, 15(1356), 1–14. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph15071356
  • Ridgers, N.D., Stratton, G., Fairclough, S.J., & Twisk, J.W.R. (2007). Long-term effects of a playground markings and physical structures on children’s recess physical activity levels. Preventive Medicine, 44, 393–397. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2007.01.009
  • Ridgers N.D., Carter, L.M., Stratton, G., & McKenzie, T.L. (2011). Examining children’s physical activity and play behaviors during school playtime overtime. Health Education Research, 26(4), 586-595. DOI: https://doi.org/10.1093/her/cyr014
  • Saldaña, D. (2018). Reorganizar el patio de la escuela, un proceso colectivo para la transformación social. Hábitat y Sociedad, 11, 185–199. DOI: https://doi.org/10.12795/HabitatySociedad.2018.i11.11
  • Schmidt, S., Reinboth, M.S., Resaland, G.K., & Bratland, S. (2020). Changes in Physical Activity, Physical Fitness and Well-Being Following a School-Based HealthPromotion Program in a Norwegian Region with a Poor Public Health Profile: A Non-Randomized Controlled Study in Early Adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(896), 1-17. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17030896
  • Siahpush, M., Huberty, J.L., & Beighle, A. (2012). Does the effect of a school recess intervention on physical activity vary by gender or race? Results from the Ready for Recess pilot study. Journal Public Health Management Practice, 18(5), 416–422. https://doi.org/10.1097/PHH.0b013e318226ca47
  • Tercedor, P., Segura Jiménez, V., Ávila, M., & Huertas Delgado, F.J. (2019). Physical activity during school recess: a missed opportunity to be active?Health Education Journal, 78(8), 988-999. DOI: https://doi.org/10.1177/0017896919859044
  • Valdes, P., & Yanci, J. (2016). Análisis de la condición física, tipo de actividad física realizada y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria. Retos. Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, 30, 64–69. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.36862
  • Varela, L., & Maroñas, A. (2019). El ocio familiar del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria en Galicia. Bordón, 71(4), 135-150. DOI: https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68380
  • Velázquez Callado, C. (2016). Desafíos físicos cooperativos: relato de una experiencia. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 53, 54-59.
  • Wenetz, I., Stigger, M.P., & Meyer, D.E. (2013). As (des)construções de gênero e sexualidade no recreio escolar. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 27(1), 117-28. https://www.scielo.br/pdf/rbefe/v27n1/v27n1a12.pdf