¿Puede un docente sustituir en su rol profesional al psicólogo educativo

  1. Pérez Solís, María
Aldizkaria:
Papeles del psicólogo

ISSN: 0214-7823 1886-1415

Argitalpen urtea: 2010

Zenbakien izenburua: Rol profesional del psicólogo educativo; psicología de la educación en I+D+i

Alea: 31

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 150-161

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Papeles del psicólogo

Laburpena

The purpose of this article is twofold: first, a brief reflection on the possible causes that determine the current decline in educational guidance, despite the economic advances that have occurred in Spain in recent decades, was done; and secondly, based on the existing legal framework, we present a proposal carried by general consent, in which the Educational Administration in conjunction with universities and professional schools, promote an intervention model consistent with the training and professional qualifications on the basis of existing quality standards in developed countries, and where the intrusiveness versus professionalism make a difference in effectiveness, efficiency and functionality of psychoeducational intervention services.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alvarez, M. (1995). Orientación profesional. Barcelona: CEDEC.
  • Ballesteros, B. (1996). Análisis de las competencias del orientador y sus implicaciones formativas: un estudio en siete países de la Unión Europea. Tesis Doctoral no publicada.
  • Pérez Solís, M. (2005). La orientación educativa en la escuela del siglo XXI. En M. Pérez Solís, M (Ed.), La Orientación escolar en centros educativos (pp. 9-78). Madrid: MEC.
  • Salmerón, H. (2002). Orientación universitaria en los ámbitos europeo y anglosajón. En V. Alvarez y A. Lázaro (Eds.), Calidad de las universidades y orientación universitaria (pp. 433-457). Málaga: Ediciones Aljibe.
  • Sánchez García, M.F. (1999). La orientación universitaria, veinticinco años después, Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10, 193-206.
  • Van Esbroeck, R. (1997). A holistic model for career guidance. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 13, 5-13.
  • Watts, A.G. Guichard, J., Plant, P., Rodríguez, M.L.. (1994). Los servicios de orientación académica y profesional en la comunidad europea. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
  • Watts, A.G. y Van Esbroeck, R. (1998). New skills for new futures. Higher Education Guidance and Counseling Services in the European Union. Brussels: FEDORA/VUBPRESS.