¿Puede un docente sustituir en su rol profesional al psicólogo educativo
ISSN: 0214-7823, 1886-1415
Ano de publicación: 2010
Título do exemplar: Rol profesional del psicólogo educativo; psicología de la educación en I+D+i
Volume: 31
Número: 2
Páxinas: 150-161
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Papeles del psicólogo
Resumo
The purpose of this article is twofold: first, a brief reflection on the possible causes that determine the current decline in educational guidance, despite the economic advances that have occurred in Spain in recent decades, was done; and secondly, based on the existing legal framework, we present a proposal carried by general consent, in which the Educational Administration in conjunction with universities and professional schools, promote an intervention model consistent with the training and professional qualifications on the basis of existing quality standards in developed countries, and where the intrusiveness versus professionalism make a difference in effectiveness, efficiency and functionality of psychoeducational intervention services.
Referencias bibliográficas
- Alvarez, M. (1995). Orientación profesional. Barcelona: CEDEC.
- Ballesteros, B. (1996). Análisis de las competencias del orientador y sus implicaciones formativas: un estudio en siete países de la Unión Europea. Tesis Doctoral no publicada.
- Pérez Solís, M. (2005). La orientación educativa en la escuela del siglo XXI. En M. Pérez Solís, M (Ed.), La Orientación escolar en centros educativos (pp. 9-78). Madrid: MEC.
- Salmerón, H. (2002). Orientación universitaria en los ámbitos europeo y anglosajón. En V. Alvarez y A. Lázaro (Eds.), Calidad de las universidades y orientación universitaria (pp. 433-457). Málaga: Ediciones Aljibe.
- Sánchez García, M.F. (1999). La orientación universitaria, veinticinco años después, Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10, 193-206.
- Van Esbroeck, R. (1997). A holistic model for career guidance. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 13, 5-13.
- Watts, A.G. Guichard, J., Plant, P., Rodríguez, M.L.. (1994). Los servicios de orientación académica y profesional en la comunidad europea. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
- Watts, A.G. y Van Esbroeck, R. (1998). New skills for new futures. Higher Education Guidance and Counseling Services in the European Union. Brussels: FEDORA/VUBPRESS.