Nuevos formatos publicitarios en automociónSEAT Mii by Cosmopolitan, branded content dirigido a mujeres

  1. Bonales-Daimiel, Gema
  2. Miguélez-Juan, Blanca
Journal:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Year of publication: 2022

Volume: 13

Issue: 1

Pages: 185-206

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM.20816 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Abstract

Car brands understand buying a car is a major expenditure, hence they work hard to create great campaigns to promote their models and raise awareness of their brand values by generating interesting content to facilitate the purchase process for their customers. SEAT, together with Cosmopolitan magazine, redesigned the Mii model using proposals from the magazine’s readers and launched a branded content campaign aimed at women in eight European countries simultaneously, based on the #ThisIsMii concept created by the &Rosás agency. This research analyses the twelve films created by SEAT for this campaign and details the combined use of online actions based on the case-study methodology, incorporating a variety of techniques such as content analysis of these pieces and in-depth interviews and a survey of 300 people aged between 18 and 65 years. The results suggest that SEAT is changing the way the content of the brands is interpreted; it is an outstanding example of a global project between a car brand and a Hearst Group publication to promote the new Mii model and give the target female audience a new perspective on driving.

Bibliographic References

  • [1] Arbaiza Rodriguez, F. y Huertas García, S. (2018). Comunicación publicitaria en la industria de la moda: branded content, el caso de los fashion films. Revista de Comunicación, 17(1), 9-33.
  • [2] Arzaluz, S. (2005). La utilización del estudio de caso en el análisis local. Región y Sociedad, 17(32), 107-144. https://dx.doi.org/10.22198/rys.2005.32.a601
  • [3] Baraybar, A. y De marcos, J. (2018). Nuevas tendencias en la construcción de marcas: una aproximación al storydoing. Revista Prisma Social, 1(23), 435-458.
  • [4] Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1992). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • [5] Bonales, G. (2019). El customer journey en el sector del automóvil: Prioridades en la decisión de compra de los consumidores. En V. Altamirano, V.; P. P. Marín y A. Dafonte (Eds.), Nuevos Paradigmas Comunicativos (pp. 57-71). Editorial Pirámide.
  • [6] Bonales, G. (2020a). Nuevos criterios/valores dominantes en las creatividades de automóviles en redes sociales. En S. Liberal y L. Mañas (Eds.), Las Redes Sociales como herramienta de comunicación persuasiva (pp. 401-412). Nueva York: McGraw Hill.
  • [7] Bonales, G. (2020b). La transformación de la comunicación publicitaria del sector del automóvil en los años 2007-2018: Del auge de Internet a la prescripción con IoT. Tesis Doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
  • [8] Bonales, G. (2021). Análisis iconográfico de la publicidad automovilística en Internet. Madrid: Editorial Fragua.
  • [9] Bonales Daimiel, G. y Mañas Viniegra, L. (2021). Evolución de la inversión publicitaria durante la década de crisis económica (2007-2018). El caso del sector del automóvil y su adaptación al medio Internet. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2), 227-243. https://dx.doi.org/10.14198/MEDCOM.18155
  • [10] Cárcar, J. (2016) Una aproximación al transmedia, el storytelling y los nuevos modelos narrativos electorales en la comunicación política actual. MARCO, Marketing y Comunicación Política, 2(01), 89-110. http://dx.doi.org/10.15304/marco.2.2904
  • [11] Castillo-Abdul, B.; Bonilla-del-Río, M. & Núñez-Barriopedro, E. (2021). Influence and Relationship between Branded Content and the Social Media Consumer Interactions of the Luxury Fashion Brand Manolo Blahnik. Publications, 9(1). https://dx.doi.org/10.3390/publications9010010
  • [12] Chen L. & Quan X. (2021). Something social, something entertaining? How digital content marketing augments consumer experience and brand loyalty. International Journal of Advertising, 40(3), 376-402. https://doi.org/10.1080/02650487.2020.1788311
  • [13] Del-Pino-Romero, C. y Castelló-Martínez, A. (2015). La comunicación publicitaria se pone de moda: branded content y fashion films. Revista Mediterránea de Comunicación, 6(1), 105-128. https://dx.doi.org/10.14198/MEDCOM2015.6.1.07
  • [14] Del-Pino-Romero, C.; Castelló-Martínez, A. y Ramos-Soler, I. (2013). La comunicación en cambio constante. Madrid: Fragua.
  • [15] Ellet, W. (2007). The Case Study Handbook: How to Read, Write and Discuss Persuasively about Cases. EE. UU.: Harvard Business School Press.
  • [16] Garvin, D. A. (2003). Making the Case: Professional Education for the World of Practice. Harvard Magazine, 106(1), 56-107. https://bit.ly/2UlOMZt
  • [17] Horrigan, D. (2009). Branded content: a new model for driving Tourism via film and branding strategies. Tourismos: an international multidisciplinary refereed journal of tourism, IV(3), 51-65.
  • [18] IAB Spain. (2020a). Inversión Publicitaria en Medios Digitales. Resultados 2019. IAB Spain.
  • [19] IAB Spain. (2020b). Estudio de redes sociales 2020. IAB Spain.
  • [20] IAB Spain. (2021). Inversión Publicitaria en Medios Digitales. Resultados 2020. IAB Spain.
  • [21] Imbert, G. (2003). El zoo visual. De la televisión espectacular a la televisión especular. Barcelona: Gedisa.
  • [22] Infoadex (2019). Info ío/Mosaico. Disponible en https://tinyurl.com/y6vtar3a
  • [23] Levitt, T. (2007). Los mejores artículos de Tedd Levitt sobre marketing. Barcelona: Ediciones Deusto.
  • [24] Lou, C.; Xie, Q.; Feng, Y. & Kim, W. (2019). Does non-hard-sell content really work? Leveraging the value of branded content marketing in brand building. Journal of Product & Brand Management, 28(7), 773-786. https://dx.doi.org/10.1108/JPBM-07-2018-1948
  • [25] Marketing Communication News. (2018). Women believe the automotive brands don’t understand them, according to TI Media. Marketing Communication News. https://bit.ly/3jqyPym
  • [26] Martín-Guart, R. y Fernández, J. (2014). La Publicidad y la Agencia de Medios Frente al Cambio en el Ecosistema Mediático. Cuadernos.info, 34, 13-25. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.34.572
  • [27] Martínez, E.; García, A. y Sendín, J. C. (2013). Percepción de los riesgos en la red por los adolescentes en España: Usos problemáticos y formas de control. Anàlisi: Quaderns De Comunicació i Cultura, 48, 111-130. https://dx.doi.org.bucm.idm.oclc.org/10.7238/a.v0iM.1969
  • [28] Miotto, G. y Payne, G. (2019). Branded content: una nueva apuesta para el New York Times. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, (17), 23- 39. https://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.17.3
  • [29] Mir, P. (2016). Brand.com: reputación de marcas y social media. Pamplona: Eunsa.
  • [30] Muller, K. (2016). El papel de las marcas en la nueva era de la comunicación publicitaria. Opcion, 32(12), 39–65.
  • [31] Pedroni, M. (2013). The Crossroad between Production and Consumption: An Introduction to Fashion as a Cultural Industry. En M. L. Pedroni (Ed.), From production to consumption: The cul-tural industry of fashion (pp. VII- XLVII). Oxford, UK: Inter-Disciplinary Press.
  • [32] Pérez, A. (2012). SEAT Mii, el compañero perfecto para la movilidad urbana. Autonoción. https://bit.ly/2UZwAZo
  • [33] Pineda, A.; Pérez de Algaba Chicano, C. y Hernández-Santaolalla, V. (2013). La ficción como publicidad: análisis semiótico-narrativo del “corporate advertainment”. Área Abierta, 13(3), 67-91. https://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2013.v34.n3.43354
  • [34] Regueira, J. (2011). Big Brother is dead. El día que el consumidor hizo callar a las marcas. Madrid: Esic.
  • [35] Rogel del Hoyo, C. y Marcos Molano, M. (2020). El branded content como estrategia (no) publicitaria. Pensar la publicidad, 14(1), 65-75. https://dx.doi.org/10.5209/pepu.68369
  • [36] Scolari, C. A. (2012). Comunicación digital. Recuerdos del futuro. El profesional de la información, 21(4), 337-340. https://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.01
  • [37] Ramos-Serrano, M. y Pineda-Cachero, A. (2009). El advertainment y las transformaciones de los formatos en el ámbito publicitario: el caso de los fashion films. Trípodos Extra, 2, 729-737.
  • [38] Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Barcelona: Paidós.
  • [39] Toffler, A. (1980). La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés.
  • [40] Tur-Viñes, V. y Segarra-Saavedra, J. (2014). «Branded content» y «storytelling». El arte de crear contenidos y contar historias. En R. Ron; A. Álvarez y P. Núñez, (Coords.), Bajo la influencia del branded content (pp. 117-136). Madrid: Esic Editorial.
  • [41] UNESPA. (2017). Informe “Y tú, ¿qué conduces?”. Unión Española de Entidades Aseguradoras y Reaseguradoras. Asociación Empresarial del Seguro. https://tinyurl.com/yjmtqf4f
  • [42] UNESPA. (2019). Informe “Estamos Seguros”. Unión Española de Entidades Aseguradoras y Reaseguradoras -Asociación Empresarial del Seguro. https://tinyurl.com/yjmtqf4f
  • [43] Van Meter, K. (1990). Methodological and design issues: techniques for assessing the representatives of snowball samples. Collection and Interpretation of Data From Hidden Populations, 98, 31-43. https://bit.ly/3wU7uK5