El Síndrome de la Lesbiana MuertaMecanismos de autorregulación del "fandom" LGBTI en las polémicas fan-productor de la serie "The 100"

  1. Guerrero-Pico, Mar 1
  2. Establés, Maria-José 1
  3. Ventura, Rafael 1
  1. 1 Universitat Pompeu Fabra
    info

    Universitat Pompeu Fabra

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04n0g0b29

Revista:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Any de publicació: 2017

Número: 57

Pàgines: 29-46

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3110 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Altres publicacions en: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Resum

Aquest article explora els mecanismes d’autoregulació de les fans en situacions de conflicte amb productors, encoratjades pel tractament injust que reben els personatges LGBTI en ficcions televisives i que s’engloba en l’anomenat Dead Lesbian Syndrome (Síndrome de la Lesbiana Morta), clixé narratiu que implica un final tràgic per als personatges femenins LGBTI. A partir d’una metodologia basada en els estudis de recepció i l’anàlisi del discurs, s’analitza la campanya de boicot organitzada per les fans lesbianes i bisexuals de la sèrie juvenil de ciència-ficció The 100 (The CW, 2014-) després de la mort en la tercera temporada d’un carismàtic personatge lèsbic: la Comandant Lexa (Alycia Debnam-Carey). Els resultats mostren que les fans utilitzen la por a les represàlies de la indústria, el pensament estratègic i la representació positiva per als personatges LGBTI com a estratègies argumentatives destinades a contenir l’acció dels fans tòxics que assetgen els productors en les xarxes socials, i a protegir la missió social del fan activisme.

Referències bibliogràfiques

  • BANDURA, A. (2011). «Social cognitive theory». En: P. A. M. VAN LANGE; A. W. KRUGLANSKI; E. TORY HIGGINS (eds.). Handbook of social psychological theories. Londres: Sage, 349-373.
  • BRENNAN, J. (2016). «Queerbaiting: The “playful” possibilities of homoeroticism». [En línea]. International Journal of Cultural Studies. <https://doi.org/10.1177/1367877916631050>
  • BOND, B. J.; HEFNER, V.; DROGOS, K. L. (2009). «Information-seeking practices during the sexual development of lesbian, gay, and bisexual individuals: The influence and effects of coming out in a mediated environment». Sexuality & Culture, 13 (1), 32-50.
  • CIASULLO, A. M. (2001). «Making her (in) visible: Cultural representations of lesbianism and the lesbian body in the 1990s». Feminist Studies, 2 (3), 577-608.
  • COLLIER, N. R.; LUMADUE, C. A.; WOOTEN, H. R. (2009). «Buffy the vampire slayer and Xena: warrior princess: Reception of the texts by a sample of lesbian fans and web site users». Journal of Homosexuality, 56 (5), 575-609.
  • CHIN, B.; HITCHCOCK MORIMOTO, L. (2013). «Towards a theory of transcultural fandom». [En línea]. Participations, 10 (1), 92-108. <http://www.participations. org/Volume%2010/Issue%201/7%20Chin%20&%20Morimoto%2010.1.pdf> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • DOWNING, G. (2013). «Virtual youth: non-heterosexual young people’s use of the internet to negotiate their identities and socio-sexual relations». Children’s Geographies, 11 (1), 44-58.
  • ESTABLÉS-HERAS, M. J.; RIVERA-PINTO, D. (2015). «“Ministéricos” en Twitter y Whatsapp, o cómo el poder de los fans puede mover montañas». En: C. CASCAJOSA VIRINO (ed.). Dentro de El Ministerio del Tiempo. Madrid: Léeme Editores, 211-218.
  • EVANS, V. D. (2007). «Curved TV: The impact of televisual images on gay youth». American Communication Journal, 9 (3), 7-17.
  • FRANCISCO, A.; GONZÁLEZ DE GARAY, B.; LOZANO, M.; TRAVER, J. (2016). «“The quiero, maldita sea”. Lectura crítica de los discursos mediáticos del amor lésbico en Tierra de Lobos (Telecinco: 2010-2014)» [En línea]. Lectora, 22.
  • FEJES, F.; PETRICH, K. (1993). «Invisibility, homophobia and heterosexism: Lesbians, gays and the media». Critical Studies in Mass Communication, 10 (4), 396422.
  • FUCHS, C. (2014). Social Media: A Critical Introduction. Londres: Sage.
  • GLADD (2016). «Where We Are on TV Report 2015-16» [En línea]. GLAAD. <https://www.glaad.org/whereweareontv15> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • GOMILLION, S. C.; GIULIANO, T. A. (2011). «The influence of media role models on gay, lesbian, and bisexual identity». Journal of Homosexuality, 58 (3), 330-354.
  • GONZALEZ, V. M. (2016). «Swan Queen, shipping, and boundary regulation in fandom» [En línea]. Transformative Works and Cultures, 22. <https://doi.org/10.3983/twc.2016.0669>
  • GROSS, L. (1991). «Out of the Mainstream: Sexual Minorities and the Mass Media» [En línea]. Journal of Homosexuality, 21 (1), 19-46.
  • GUERRERO PICO, M. (2016). «Dimensional expansions and shiftings: Fan fiction and transmedia storytelling in the Fringeverse» [En línea]. International Journal of TV Serial Narratives, 2 (2), 73-85 <https://series.unibo.it/article/view/6593> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • GUERRERO PICO, M. (2017). «#Fringe, Audiences, and Fan Labor: Twitter Activism to Save a TV Show from Cancellation» [En línea]. International Journal of Communication, 11. <http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4020> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • HANMER, R. (2014). «“Xenasubtexttalk”, The impact on the lesbian fan community through its online reading and writing of lesbian fan fiction in relation to the television series Xena: Warrior Princess». Feminist Media Studies, 14 (4), 608-622.
  • HILLS, M. (2015). «Veronica Mars, fandom, and the ‘Affective Economics’ of crowdfunding poachers». New Media & Society, 17 (2), 183-197.
  • HOGAN, H. (2016). «Autostraddle’s Ultimate Infographic Guide to Dead Lesbian Characters on TV» [En línea]. Autostraddle. <https://www.autostraddle.com/ autostraddles-ultimate-infographic-guide-to-dead-lesbian-tv-characters-332920/> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • JACKSON, S.; GILBERTSON, T. (2009). «Hot Lesbians’: Young People’s Talk About Representations of Lesbianism». Sexualities, 12 (2), 199-224.
  • JENKINS, H. (1992). Textual poachers: Television fans and participatory culture. Nueva York, NY: Routledge.
  • JENKINS, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. Nueva York, NY: Routledge.
  • LGBT FANS DESERVE BETTER. (2016). «Broadcast Network: 2015-2016» [En línea]. LGBT Fans Deserve Better. <https://lgbtfansdeservebetter.com/broadcast-network-tv-2015-2016/> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • LGBT FANS DESERVE BETTER. (s.f.). «Fundaiser» [En línea]. LGBT Fans Deserve Better. <https://lgbtfansdeservebetter.com/broadcast-network-tv-2015-2016/> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • MARSHAL, M. P.; DIETZ, L. J.; FRIEDMAN, M. S.; STALL, R.; SMITH, H. A.; MCGINLEY, J.; THOMAG, B. C.; MURRAY, P. J.; D’AUGELLI, A. R.; BRENT, D. A. (2011). «Suicidality and depression disparities between sexual minority and heterosexual youth: A meta-analytic review». Journal of Adolescent Health, 49 (2), 115-123.
  • MASANET, M. J.; BUCKINGHAM, D. (2015). «Advice on life? Online fan forums as a space for peer-to-peer sex and relationships education». Sex Education, 15 (5), 486-499.
  • MILLWARD, L.; DODD, J. G.; FUBARA-MANUEL, I. (2017). Killing Off the Lesbians: A Symbolic Annihilation on Film and Television. Carolina del Norte: McFarland.
  • NAPOLI, P. M.; KOSTERICH, A. (2017, en prensa). «Measuring Fandom: Social TV Analytics and the Integration of Fandom into Television Audience Measurement». En: J. GRAY; C. SANDVOSS; C. L. HARRINGTON (eds.). Fandom: Identities and Communities in a Mediated World. 2ª ed. Nueva York, NY: NYU Press.
  • PIESTER, L. (2016). «The 100 Boss Apologizes For How Lexa Died in Open Letter to Fans» [En línea]. E! News. <http://www.blastr.com/2016-3-8/why-100sshowrunner-just-lost-15k-followers-and-why-it-matters> [Fecha de consulta: 18/09/2017].
  • PROCTOR, W. (2017). «“Bitches Ain’t Gonna Hunt No Ghosts”: Totemic Nostalgia, Toxic Fandom and the Ghostbusters Platonic». Palabra Clave, 20 (4), 1105-1041.
  • RALEY, A. B.; LUCAS, J. L. (2006). «Stereotype or success? Prime-time television’s portrayals of gay male, lesbian, and bisexual characters». Journal of Homosexuality, 51 (2), 19-38.
  • RICH, A. (1980). «Compulsory heterosexuality and lesbian existence». Signs: Journal of Women in Culture and Society, 5 (4), 631-660.
  • RYAN, M. (2016). «Why the Controversial Death on ‘The 100’ Matters» [En línea]. Variety. <http://variety.com/2016/tv/columns/the-100-lexa-dead-clarke-relationship-13-1201722916/> [Fecha de consulta: 18/09/2017].
  • ROTH, D. (2016). CWhy The 100’s showrunner just lost 15k followers, and why it matters» [En línea]. Blastr. <http://www.blastr.com/2016-3-8/why-100s-showrunner-just-lost-15k-followers-and-why-it-matters> [Fecha de consulta: 31/05/2017].
  • SAVAGE, C. (2014). «Chuck versus the ratings: Savvy fans and “Save Our Show” campaigns» [En línea]. Transformative Works and Cultures, 15. <https://doi.org/10.3983/twc.2014.0497>
  • SCARDAVILLE, M. C. (2005). «Accidental activists: Fan activism in the soap opera community». American Behavioral Scientist, 48, 881-901.
  • STANFILL, M. (2013). «They’re Losers, but I Know Better: Intra-Fandom Stereotyping and the Normalization of the Fan Subject». Critical Studies in Media Communication, 30 (2), 117-134.
  • VAN DEN BULCK, H.; CLAESSENS, N.; MAST, J.; KUPPENS, A. (2016). «Representation of fandom in mainstream media: Analysis of production and content of Flemish television’s Superfans». European Journal of Cultural Studies, 19 (6), 513528.
  • VENTURA, R. (2016). «Tendencias de investigación sobre la heteronormatividad en los medios de comunicación». Opción, 32 (10), 932-952.