Deconstrucción de la montaña como paisaje sublime en las estrategias artísticas contemporáneas.

  1. Fluxá Álvarez-Miranda, Bárbara 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (Facultad de Bellas Artes)
Revista:
Ñawi: arte, diseño y comunicación

ISSN: 2528-7966 2588-0934

Any de publicació: 2019

Volum: 3

Número: 2

Pàgines: 111-120

Tipus: Article

DOI: 10.37785/NW.V3N2.A8 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Ñawi: arte, diseño y comunicación

Resum

This theoretical-practical contribution proposes a destabilizing journey to the myth of the sublime mountain, where the contemplative eyes of the romantic subject, in their obsessive search for beauty, are relegated to the background. It presents the landscape from a hybrid perspective, since it shows through the visualization of a video, texts and images two parallel visions: that subjective vision of nature internalized by the human being, together with the dehumanized vision of a hypothetical hungry animal -Cabra, cow, wolf- formerly a regular predator of that place. The contribution reflects on the landscape from a conception of it as a transcultural space, fruit of the fusion of the different notions of landscape that the human being projects on nature from the urban, rural, scientific, vital or phenomenological world.

Referències bibliogràfiques

  • Deleuze, G.; Guattari, F. (1980). Mil mesetas. Valencia: Pre-textos, 1994.
  • Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Valencia: Pre-Textos, 2000.
  • Harvey, D. (2003). Espacios de esperanza. Madrid: Akal.
  • Hernández-Navarro, Miguel A. (2008). Presentación. Antagonismos temporales. En Bourriaud, N.; Hernández Navarro, M. (Eds.), Heterocronías. Tiempo, arte y arqueologías del presente. Murcia, España: Ediciones Cendeac.
  • Molinuevo, J. L (2006). La vida en tiempo real. La crisis de las utopías digitales. Madrid: Biblioteca Nueva.