Deconstrucción de la montaña como paisaje sublime en las estrategias artísticas contemporáneas.
- 1 Universidad Complutense de Madrid (Facultad de Bellas Artes)
ISSN: 2528-7966, 2588-0934
Argitalpen urtea: 2019
Alea: 3
Zenbakia: 2
Orrialdeak: 111-120
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Ñawi: arte, diseño y comunicación
Laburpena
This theoretical-practical contribution proposes a destabilizing journey to the myth of the sublime mountain, where the contemplative eyes of the romantic subject, in their obsessive search for beauty, are relegated to the background. It presents the landscape from a hybrid perspective, since it shows through the visualization of a video, texts and images two parallel visions: that subjective vision of nature internalized by the human being, together with the dehumanized vision of a hypothetical hungry animal -Cabra, cow, wolf- formerly a regular predator of that place. The contribution reflects on the landscape from a conception of it as a transcultural space, fruit of the fusion of the different notions of landscape that the human being projects on nature from the urban, rural, scientific, vital or phenomenological world.
Erreferentzia bibliografikoak
- Deleuze, G.; Guattari, F. (1980). Mil mesetas. Valencia: Pre-textos, 1994.
- Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Valencia: Pre-Textos, 2000.
- Harvey, D. (2003). Espacios de esperanza. Madrid: Akal.
- Hernández-Navarro, Miguel A. (2008). Presentación. Antagonismos temporales. En Bourriaud, N.; Hernández Navarro, M. (Eds.), Heterocronías. Tiempo, arte y arqueologías del presente. Murcia, España: Ediciones Cendeac.
- Molinuevo, J. L (2006). La vida en tiempo real. La crisis de las utopías digitales. Madrid: Biblioteca Nueva.