Segregación escolar por origen nacional en España

  1. Murillo, F. Javier 1
  2. Martínez-Garrido, Cynthia 1
  3. Belavi, Guillermina 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid, España
Zeitschrift:
OBETS: Revista de Ciencias Sociales

ISSN: 1989-1385

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 12

Nummer: 2

Seiten: 395-423

Art: Artikel

DOI: 10.14198/OBETS2017.12.2.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: OBETS: Revista de Ciencias Sociales

Zusammenfassung

The aims of this research are to estimate the magnitude of school segregation by national origin in compulsory secondary education in Spain and its Autonomous Communities, and to compare with the results from other countries in the European Union. In order to achieve those aims, we used the PISA-2015 database and estimate the Gorard index. Our results indicate that the magnitude of school segregation by national origin in Spain is 0.45 (below the European average). However, net segregation values reflect a less optimistic image for Spain, from the third country with the least segregation of the European Union, becomes the seventh.

Informationen zur Finanzierung

Este artículo ha sido desarrollado en el marco del Proyecto I+D+i de Excelencia “Escuelas en contextos socio-económicamente desafiantes: Una aproximación desde la Educación para la Justicia Social” Ref: EDU2014-56118-P. Financiado con fondos del Ministerio de Economía y Competitividad-Gobierno de España.

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Aja, E. (2000). La regulación de la educación de los inmigrantes. En E. Aja, F. Carbonell, Colectivo Ioé, J. Funes e I.Vila (2000). La inmigración extranjera en España. Los retos educativos. (pp. 69-98). Barcelona: Fundación La Caixa.
  • Alegre, M. À., Benito, R. y Gonzàlez, I. (2008). Procesos de segregación y polarización escolar: La incidencia de las políticas de zonificación escolar. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), art 8.
  • Aparicio, R. y Portes, A. (2014). Crecer en España. La integración de los hijos de inmigrantes. Barcelona: La Caixa.
  • Benito, R. y González-Baetbó, I. (2007). Processos de segregació escolar a Catalunya. Barcelona: Mediterrània.
  • Bonal, X. (2012). Municipis contra la segregació escolar. Sis experìències de política educativa local. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
  • Bonal, X., Rambla, X., Calderón, E. y Pros, N. (2005). La descentralización educativa en España. Barcelona: Fundació Carles Pi y Sunyer.
  • Burgess, S., McConnell, B., Propper, C. y Wilson, D. (2004). Sorting and choice in English secondary schools, Working Paper 4/111. Bristol: Centre for Market and Public Organisation.
  • Dronkers, J. y Levels, M. (2008). Do school segregation and school resources explain region-of-origin differences in the mathematics achievement of immigrant students? Educational Research and Evaluation, 13(5), 435-462
  • Duncan, O. y Duncan, B. (1955) A methodological analysis of segregation indexes. American Sociological Review, 20, 210–217.
  • Entorf, H. y Lauk, M. (2008). Peer effects, social multipliers and migrants at school: An international comparison. Journal of Ethnic and Migration Studies, 34, 633-654. doi:10.2139/ssrn.908844
  • Espejo Villar, B. (2008). El fenómeno de la inmigración en España y en las políticas educativas territoriales. Revista Española de Educación Comparada, 14, 13-47
  • Gallego, R. y Subirats, J. (Dirs.). (2011). Autonomies i desigualtats a Espanya Indice Igualdad. Cataluña: IEA.
  • Gorard, S. y Taylor, C. (2003). What is segregation? A comparison of measures in terms of ‘strong’ and ‘weak’ compositional invariance. Sociology, 36(4), 875-895. doi:10.1177/003803850203600405
  • MECD. (2016). Estadísticas de la Educación en España. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
  • Murillo, F. J. (2016). Midiendo la segregación escolar en América Latina. Un análisis metodológico utilizando el TERCE. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(4), 33-60. doi:10.15366/reice2016.14.4.002
  • Noguera, P. A., Pierce, J. C. y Ahram, R. (2015). Race, equity, and education. Nueva York, NY: Springer
  • OCDE. (2016). Programme of international student assessment (PISA 2015). París: OCDE.
  • Palaiologou, N. (2007). School adjustment difficulties of immigrant children in Greece. Intercultural Education, 18(2), 99-110. doi:10.1080/14675980701327205
  • Sánchez Hugalde, A. (2007). La segregació escolar dels immigrants a Catalunya. Quaderns d'Avaluació, 13, 55-76
  • Schneeweis, N. (2011). Educational institutions and the integration of migrants. Journal of Population Economics, 24(4), 1281-1308. doi:10.1007/s00148-009-0271-6
  • Schnepf, S. V. (2006). How different are immigrants? A cross-country and cross-survey analysis of educational achievement. En C. Parsons y T. M. Smeeding (Eds.), Immigration and the transformation of Europe (pp. 245-276). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Schnepf, S. V. (2007). Immigrants’ educational disadvantage: an examination across ten countries and three surveys. Journal of population economics, 20(3), 527-545.
  • Simpson, L. (2007). Ghettos of the mind: The empirical behavior of indices of segregation and diversity. Journal of the Royal Statistical Society, 170(2), 405-424. doi:10.1111/j.1467-985x.2007.00465.x
  • Sindic. (2008). La segregación escolar en Cataluña. Barcelona: SINDIC
  • Stroub, K. J. y Richards, M. P. (2013). From resegregation to reintegration: Trends in the racial/ethnic segregation of metropolitan public schools, 1993‐2009. American Educational Research Journal, 50(3), 497‐531. doi:10.3102/0002831213478462
  • Terren, E. y Carrasco, C. (2007). Faith in school: Immigrant families’ attitudes towards education in Spain. International Studies in Sociology of Education, 17(4), 389-406. doi:10.1080/09620210701667061
  • Valiente, O. (2008). ¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña (2001-06). Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 12(2), 1-23.