Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad

  1. María Teresa Bejarano Franco 1
  2. Irene Martínez Martín 2
  3. Virtudes Téllez Delgado 3
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  3. 3 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social

ISSN: 1578-8946

Year of publication: 2021

Volume: 21

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ATHENEA.3041 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social

Sustainable development goals

Abstract

Education in sexuality and equality is considered as a complex research and training environment, but mandatory in university research educational contexts dedicated to teacher training. In this paper we present the main results of a qualitative research carried out at the University of Castilla la Mancha (Spain) in which, through semi-structured interviews and Delphi technique to 32 professionals, the biographical-narrative method has allowed to work on the conceptions in sexuality and equality of the teaching staff. The goal is to analyze how the issues on sexuality and the principle of equality have an impact on their curriculum and their research field. The results show institutional curbs and opportunities in this field. In conclusion, it is recommendable to boost and to strengthen the institutional involvement to eradicate, or to reduce, identified limitations.

Bibliographic References

  • Asociación Genet (2015). Medidas de conciliación y corresponsabilidad: un reto para el siglo XXI. http://genet.csic.es/sites/default/files/ASOCIACION%20GENET.%20INFORME%20CONCILIACION-CORRESPONSABILIDAD%204-12-20123_1.pdf
  • Azorín Abellán, Cecilia María (2014). Actitudes del profesorado hacia la coeducación: claves para una educación inclusiva. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete. https://doi.org/10.18239/ensayos.v29i2.562
  • Ballarín, Pilar (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 7-31. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1865
  • Bakare-Yusuf, Bibi (2013). Thinking with pleasure: danger, sexuality and agency. En Andrea Cornwall, Kate Hawkins & Susie Jolly (Eds.), Women, sexuality and the political power of pleasure (pp. 28-57). Zed Book.
  • Barón, Susana (2019). Ceguera de género, feminismo y academia en la violencia de género. Comentario a Ferrer-Pérez & Bosch-Fiol, 2019. Anuario de Psicología Jurídica, 29(1), 89-93. https://doi.org/10.5093/apj2019a7
  • Bas, Encarna; Pérez de Guzmán, Victoria & Maurandi, Antonio (2015). Formación en violencia de género en el Grado de Educación Social de las universidades españolas. Bordón, 67(3), 51-66. https://doi.org/10.13042/bordon.2015.67303
  • Bejarano, María Teresa & Marí, Rosa (Dir.) (2019). Educación en sexualidad e igualdad. Discursos y estrategias para la formación docente y educadores sociales. Dykinson. Bejarano, María Teresa; Martínez, Irene & Blanco, Montserrat (2019). Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del currículum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37-50.
  • Bejarano, María Teresa & Mateos, Antonio (2014). Género y Sexualidad en la formación inicial de maestros y maestras ¿por qué no un currículum sexual? Exedra Sexualidade, género e educação, Extra 1, 128-146. http://exedra.esec.pt/wp-content/uploads/2014/12/sup14-127-146.pdf
  • Bernárdez, Asunción (2017). Los estudios universitarios feministas y con perspectiva de género en España (2010-15). Revista de Comunicación de la SEECI, 1576-3420(42), 44-60. https://doi.org/10.15198/seeci.2017.42.45-61
  • Bonino, Luis (2014). Micromachismos: la violencia invisible en la pareja. https://www.joaquimmontaner.net/Saco/dipity_mens/micromachismos_0.pdf
  • Boud, David; Cohen, Ruth & Walker, David (Eds.) (2011). El aprendizaje a partir de la experiencia. Interpretar lo vital y cotidiano como fuente de conocimiento. Narcea.
  • Butler, Judith (2004). Deshacer el género. Paidós.
  • Burke, Johnson; Onwuegbuzie, Anthony J. & Tunner, Lisa. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. J. Mix. Meth. Res, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224
  • Bustelo, María (2004). La evaluación de las políticas de género en España. La Catarata.
  • Cabello, María Josefa & Martínez, Irene (2017). Aportes teóricos de la perspectiva de género en la mejora de la educación de las niñas en áfrica. Educación XX1, 1(20), 163-181.
  • Cardinal, Cecilia (2005). Educación sexual. Un proyecto humano de múltiples facetas. Siglo del Hombre. María Teresa Bejarano Franco; Irene Martínez Martín; Virtudes Téllez Delgado
  • Castaño, Cecilia (2016). La nueva gestión pública y las políticas de igualdad de género en las universidades. Investigaciones feministas, 7(2), 225-245. https://doi.org/10.5209/INFE.54566
  • CSIC (2011). Código de buenas prácticas científicas CSIC.
  • Cushman, Penni (2012). You ́re not a teacher, you ́re a man: the need for a greater focus on gender studies in teacher education. International Journal of Inclusive Education, 16(8), 775‐790. https://doi.org/10.1080/13603116.2010.516774
  • Denzin, Norman (1978). The research act. A theoretical introduction to sociological methods. Mc Graw Hill.
  • Díaz, Francisco Javier (2018). Las dimensiones constitucionales de la igualdad. En María Martín Sánchez (Dir.), Estudio integral de la violencia de género (pp. 32-78). Tirant Lo Blanch.
  • Eisenstein, Zillah (2007). Sexual Decoys. Gender, race and war. Zed books.
  • Enguix, Begonya & González, Ana María (2018). Cuerpos, mujeres y narrativas: imaginando corporalidades y género. Revista de Pensamiento e Investigación Social Athenea Digital, 18(2), 1-31. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1956
  • Galindo, María (2013). No se puede descolonizar sin despatriarcalizar. Teoría y propuesta de la despatriarcalización. Mujeres creando.
  • García-Pérez, Rafael; Rebollo, María Ángeles; Vega, Luisa; Barragán-Sánchez, Raquel; Buzón, Olga & Piedra, Joaquín (2014). El patriarcado no es transparente: Competencias del profesorado para reconocer desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397. https://doi.org/10.1174/113564011797330298
  • Garzón, Ernesto (2003). Lo íntimo, lo privado y lo público. Claves de Razón Práctica, 137, 14-24. https://www.uaq.mx/contraloriasocial/diplomado/biliografia-modulo3/IFAI%20-%20cuadernillo%206.pdf
  • Giroux, Henry (2019). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder.
  • Habermas, Jurgen (2000). Teorías y praxis. Tecnos.
  • Landín, María del Rosario & Sánchez, Sandra Ivonne (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011
  • Lifante, Isabel (2007). Sobre la distinción de lo íntimo, lo privado y lo público de Ernesto Garzón Valdés. Doxa: Cuadernos de Filosofía del Derecho, 30, 129-133. https://doi.org/10.14198/doxa2007.30.19
  • Louro, Guacira Lopes (2006). Um corpo estranho, ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Revista Crítica de Ciências Sociais, 76, 145-149. https://doi.org/10.9771/2317-1219rf.v12i11.2771
  • Martínez, Irene (2018). Pedagogías Feministas: Estrategias una educación emancipadora y decolonial. Momento-Diálogos em Educação, 27(3), 350-365. https://doi.org/10.14295/momento.v27i3.8687
  • Martínez, Irene; Rabazas, Teresa; Sanz Simón, Carlos & Resa, Ainhoa (2020). La Investigación-acción participativa en la metodología docente universitaria. Una experiencia de innovación desde la perspectiva de género. Tendencias Sociales. Revista de Sociología, 6, 111-132. https://doi.org/10.5944/ts.6.2020.29160
  • Martínez, Irene & Ramírez, Gema (2017). Des-patriarcalizar y des-colonizar la educación: experiencias para una formación feminista del profesorado, Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS), 6(2), 81-95. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.005
  • Martínez, Luz María; Biglia, Bárbara; Luxan, Marta; Fernández, Cristina; Azpiazu, Jokin & Bonet, Jordi (2014). Experiencias de investigación feminista: propuestas y reflexiones metodológicas. Revista de Pensamiento e Investigación Social Athenea Digital, 14(4), 3-16. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1513
  • Martxueta, Aitor & Murgiondo, Juan Etxeberria (2014). Claves para atender la diversidad afectivo-sexual en el contexto educativo desde un enfoque global escolar. REOP, 25(3),121-128. https://doi.org/10.5944/reop. vol.25.num.3.2014.13862
  • Mimbrero, Concepción; Pallarès, Susana & Cantera, Leonor M. (2017). Competencias de igualdad de género: capacitación para la equidad entre mujeres y hombres en las organizaciones. Athenea Digital, 17(2), 265-286. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1609
  • Oficina de Igualdad de Oportunidades de Género (2014). Del Biombo a la cátedra: igualdad de oportunidades de género en la Universidad de Chile. Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/124395
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2014). Educación integral de la sexualidad. Conceptos, enfoques y competencias. Autor. http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view-tv-release/news/educacion_integral_de_la_sexualidad_conceptos_enfoques_y/
  • Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad: un enfoque basado en evidencia. Autor.
  • Organización Mundial de la Salud (OMS) (2006). Colaboremos por la Salud. Informe a la salud en el mundo. Autor. https://apps.who.int/iris/handle/10665/43434
  • Pacheco-Salazar, Berenice & López-Yáñez, Julián (2019). Ella lo provocó: el enfoque de género en la comprensión de la violencia escolar. Revista investigación educativa, 37(2), 363-678. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.321371
  • Paechter, Carrie (2018). Rethinking the possibilities for hegemonic femininity: Exploring a Gramscian framework. Women’s Studies International Forum, 68, 121-128. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2018.03.005
  • Pastor, Inma & Acosta, Ana (2016). La institucionalización de las políticas de igualdad de género en la Universidad española. Avances y retos. Investigaciones Feministas, 7(2), 247-271, https://doi.org/10.5209/INFE.52966
  • Pujadas, Joan Josep (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de Antropología, 9, 127-158. https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0000110127A
  • Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales.
  • Robles, Pilar & Rojas, Manuela del Carmen (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18, https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf
  • Sánchez Sainz, Mercedes (2019). Pedagogías queer. ¿Nos arriesgamos a hacer otra educación? Catarata.
  • Schöngut, Nicolás & Pujal i Llombart, Margot (2014). Narratividad e intertextualidad como herramientas para el ejercicio de la reflexividad en la investigación feminista: el caso del dolor y el género. Athenea Digital, 14(4), 89-112. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.1373
  • Subirats, Marina (2017). Coeducación. Apuesta por la libertad. Octaedro.
  • Teixeira, Filomena & Marques, Fernando M. (2016). Sexualidad y Género en la formación inicial de los docentes. En Antonio Mateos & Asunción Manzanares (Dirs.), Mejores maestros, mejores educadores. Innovación y propuestas en educación (pp. 341- 356). Aljibe.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2009). International technical guidance on sexuality education: an evidence-informed approach for schools, teachers and health educators. Vol. I - Rationale for sexuality education. Autor.
  • Venegas, Mar (2011). El modelo actual de educación afectivo sexual en España: el caso de Andalucía. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie5531592
  • World Health Organization Regional Office for Europe and BZgA (2010). Standards for Sexuality Education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities, and specialists. https://www.bzga-whocc.de/fileadmin/user_upload/WHO_BZgA_Standards_English.pdf