El continuo dar en otra cosa de Eduardo Milánsímbolo, alegoría y fragmento

  1. Pablo López Carballo
Journal:
Revista chilena de literatura

ISSN: 0048-7651 0718-2295

Year of publication: 2018

Issue: 97

Pages: 225-244

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-22952018000100225 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista chilena de literatura

Sustainable development goals

Abstract

ABSTRACT: Eduardo milan’s constantly reaching something else: symbol, allegory and fragment Eduardo Milán’s oeuvre is characterized by constant recourse to symbolic and allegorical strategies -as charged with a specifically metonymical function- to the detriment of other traditional rhetorical devices, such as those related to metaphor. These strategies, which the author considers as especially relevant for their scope and creative possibilities, clearly show his authorial stance towards language. Therefore, it is the instability of language, which does not allow the univocal determination of meanings and referents, which can be devised as a crucial aspect in the analysis of Milán’s poetry. Consequently, this paper focuses on an early stage of his poetry (1990-1994), in which the author uses the fragment as the basic unit for his creative processes.

Bibliographic References

  • Adorno, Theodor,Navarro, Jorge. (2004). Teoría estética. Akal. Madrid.
  • Amiel, Vincent,Perriaux, Monique,Carmona, Vicente. (2005). Estética del montaje.
  • Benjamin, Walter,Muñoz, Alfredo Brotons. (2008). El origen del Trauerspiel alemán. Obras Completas. Abada. Madrid.
  • Benjamin, Walter. (2008). Charles Baudelaire. Un lírico en la época del altocapitalismo, Obras Completas. Abada. Madrid.
  • Brea, José Luis. (1991). Nuevas estrategias alegóricas. Tecnos. Madrid.
  • Bürger, Peter,García, Jorge. (2000). Teoría de la vanguardia. Península. Barcelona.
  • Casado, Miguel. (2009). La experiencia de lo extranjero. Galaxia Gutenberg. Barcelona.
  • Chacón, Alfredo. (1994). Poesía y poética del grupo Orígenes. Biblioteca Ayacucho. Caracas.
  • Cruz de la, Sor Juana Inés. (1994). Esta tarde, mi bien, cuando te hablaba. Obra selecta.
  • Franco, Jean. (2003). Decadencia y caída de la ciudad letrada: La literatura latinoamericana durante la guerra fría. Debate. Barcelona.
  • González Roldán, Aurora. (2009). La poética del llanto en Sor Juana Inés de la Cruz.
  • Méndez Rubio, Antonio. (2010). Disenso. Fondo de Cultura Económica. México.
  • Mendiola, Víctor Manuel. (1991). Errar. El tucán de Virginia. México.
  • Milán, E. (1991). Errar. El tucán de Virginia. México.
  • Milán, E. (1993). La vida mantis. El tucán de Virginia. México.
  • Milán, E. (1994). Nivel medio verdadero de las aguas que se besan. Ave del Paraíso. Madrid.
  • Milán, E. (1994). Resistir: Insistencias sobre el presente poético. Fondo de Cultura Económica. México.
  • Milán, E. (1999). Cuatro poemas. Manto. Fondo de Cultura Económica. México.
  • Milán, E. (2003). Trata de no ser un constructor de ruinas. Filodecaballos. Guadalajara.
  • Milán, E. (2005). Acción que en un momento creí gracia. Igitur. Tarragona.
  • Milán, E. (2006). Un ensayo sobre poesía. Ácrono producciones y Libros del umbral. Tlalpan.
  • Milán, E. (2013). Palabras clave. Unas palabras que defender. No todo se negocia. Salir fuera:Tierra de ensayos.
  • Ochoa, Antonio. (2010). Disenso. Fondo de Cultura Económica. México.
  • Schlegel, Friedrich,Pajerols, Pere. (2009). Fragmentos, seguido de Sobre la incomprensibilidad. Marbot. Barcelona.
  • Szondi, Peter,Francisco, L. Lisis. (1992). Poética y filosofía de la historia I. Antonio Machado. Madrid.
  • Todorov, Tzvetan,SuárezGómez, Gonzalo. (1971). Literatura y significación. Planeta. Barcelona.
  • Todorov, Tzvetan,Rivera, Francisco. (1991). Teorías del símbolo. Monte Ávila Editores. Caracas.
  • Vélez, Nicanor. (2003). Querencia, gracias y otros poemas. Galaxia Gutenberg / Circulo de Lectores. Barcelona.
  • Zapata, Miguel Ángel. (1987). Eduardo Milán: el poeta en el paisaje del texto, entrevista y selección de poemas. Inti, revista de literatura hispánica. 2627. 245