Cocinando letrasestrategias de inclusión social desde la estética relacional

  1. Mónica Oliva Lozano
Revue:
Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

ISSN: 2340-8510 2340-9134

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Arteaz idatzi. Idazketa hedatua eta praktika artistikoa. Konexio, haustura eta lekualdaketak = Escribir de arte. Escritura expandida y práctica artística. Conexiones, quiebras y desplazamientos = Writing about art. Expanded writing and artistic practice. Connections, ruptures and displacements

Volumen: 10

Número: 1

Pages: 195-207

Type: Article

D'autres publications dans: Ausart aldizkaria: arte ikerkuntzarako aldizkaria = journal for research in art = revista para la investigación en arte

Résumé

The workshop "Cooking letters" within the project "No profile". The book as a diverse experience, carried out with the San Martín de Porres Foundation, collects the artistic experience of an inclusive proposal between the students of the Faculty of Fine Arts of the Complutense University of Madrid, and a group of homeless people at risk of social exclusion. The proposal, part of the UCM Service-Learning project, includes a program of activities based on the creation of movable type and the subsequent typographic composition, as a starting point for the analysis of the relational aesthetics arising around the ‘table’; a referential framework in which to discuss the social barriers that revolve around the act of eating. The result of this artistic experience is the textile art book, "No profile", and the performance "Alphabet soup", carriedout during the final banquet of the event.

Références bibliographiques

  • Aguilar Moreno, Marta. 2017. “Libros comunitarios: El discurso gráfico como expresión de la comunidad”. EME Experimental Illustration, Art & Design 5: 34-45. http://dx.doi.org/10.4995/eme.2017.7611
  • Bourriaud, Nicolás. (1998) 2008. Estética relacional. Traducción de Cecilia Beceyro & Sergio Delgado. Buenos Aires: Adriana Hidalgo
  • Hartung, Elisabeth. 2002. “Comida, arte y comunicación: La comida como nuevo modelo de recepción artística”. En Comer o no comer o Las relaciones del arte con la comida en el siglo XX, comisarios, Darío Corbeira, Carlos Jiménez & Eugeni Bonet, 75-84. Salamanca: Consorcio Salamanca
  • Jara Julio. 2021. “Los pobres que pintaban Murillos han saltado de los lienzos y encarnan ellos mismos el arte”. El País, 2 feb. Entrevistado por Nicholas Dale. https://elpais.com/espana/madrid/2021-02-01/los-pobres-que-pintaba-murillo-han-saltado-de-los-lienzos-y-encarnanellos-mismos-el-arte.html
  • Jaume Pérez, Borja. 2021. “Sin perfil: El libro como experiencia diversa”. Cocinando letras. Talleres sobre poéticas liminales para la creación de un Libro-Arte colaborativo. Proyecto Aprendizaje Servicio UCM. Vídeo de Youtube, 2:45, 17 jun., www.youtube.com/watch?v=GD--GLO7_DQ
  • Montanari, Massimo. 2006. La comida como cultura. Trad., Alfredo Álvarez Álvarez. Gijón: Trea
  • Oliva Lozano, Mónica. 2013. “El acto de comer en el arte: Del Eat art a Ferrán Adrià en la Documenta 12”. Tesis Univ. Complutense de Madrid. https:// eprints.ucm.es/id/eprint/22877/
  • Puig Rovira, Josep María, Mónica Gijón Casares, María Jesús Martín García & Laura Rubio Serrano. 2011. Aprendizaje-servicio y Educación para la ciudadanía. Revista de Educación 1: 45-67. https://sede.educacion.gob. es/publiventa/aprendizaje-servicio-y-educacion-para-la-ciudadania/ investigacion-educativa/22942
  • Tiravanija, Rirkrit. 2002. Untitled 2002 (The raw and the cooked). Exhibition at the Tokyo Opera City Art Gallery, 25 May-15 August, curator, Mami Kataoka. Tokyo: Opera City Cultural Foundation
  • UCM (Universidad Complutense de Madrid). 2020. “Convocatoria proyectos aprendizaje y servicios Complutense: Curso académico 2020-21”. Delegación del Rector para la Diversidad e Inclusión. https://www.ucm. es/data/cont/docs/1376-2020-08-02-Vf2julio%20Convocatoria_APS%20 2020-21.pdf