Diferencias percibidas entre los modelos universitarios de financiación pública y privada por los estudiantes universitarios y recién egresados de España

  1. Manuel Iglesias Soilán 1
  2. Irene Sánchez San José
  3. Daniel Enguídanos Vanderweyen
  4. Patricia Ariza López 1
  5. Sandra San José Pérez 1
  6. Andrés Cano Maganto 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Year of publication: 2022

Issue: 41

Pages: 125-139

Type: Article

DOI: 10.5944/REEC.41.2022.31529 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de educación comparada

Abstract

The remarkable expansion of private funding university centers in Spain during the last decades has raised multiple comparisons with public funding university centers. However, from an educational psychology perspective, students’ perceptions and beliefs -realistic or not- have been less explored. As a result, a screening study is proposed with the main aim of inquiring about current public university students and recent (last five years) graduates’ perceptions on these two different models of funding. There were 102 participants (25.5 % men and 74.5% women) who were currently enrolled in univer-sity (55.9%) or who had finished their studies within the last 5 years (44.1%). An ad hoc assessment tool was developed to evaluate the participants’ perceptions. For the analysis, descriptive statistics, correlations and mean differences between both groups were used. The most remarkable results show that even though participants find some quality indicators (such as materials, practical lessons, close treatment...) to be more present in private university centers, public universities are thought to excel in teaching and research quality. On the other hand, even though private universities are thought to be more likely to correctly adapt to the pandemic, especially regarding online teaching methods, participants also point out public universities could find this as an opportunity for improvement. These findings may point the way regarding future university orienta-tion, teaching or scholarships

Bibliographic References

  • Algaba Garrido, E. (2015). Universidad pública y privada en España: Dos modelos distintos con objetivos similares. Encuentros multidisciplinares, 17(49), 46-55.
  • Amini, N., Nasr, A. R., Zamani, B. E., & Tork Ladani, B. (2020). Meta-analysis of the impact of the use of information and communication technology on educational and research performance of faculty members of universities. Technology of Education Journal, 14(2), 231-245.
  • Angoitia Grijalba, M., & Rahona López, M. (2007). Evolución de la educación universitaria en España: diferentes perspectivas y principales tendencias (1991-2005). Revista de Educación , 344, 245-264.
  • Canal Domínguez, J. F. & Rodríguez Gutiérrez, C. R. (2020). Universidad pública frente a universidad privada: ¿Qué efectos tiene sobre el éxito profesional de los universitarios españoles?. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 169, 21-40.
  • Casani, F., De Filippo, D., García-Zorita, C., & Sanz-Casado, E. (2014). Public versus private universities: Assessment of research performance; case study of the Spanish university system. Research Evaluation, 23(1), 48-61.
  • Estadísticas de la Educación (2021). Estadística de estudiantes. Recuperado de: https://www.universidades.gob.es/portal/site/universidades/menuitem.78fe777017742d34e0acc310026041a0/?vgnextoid=3b80122d36680710VgnVCM1000001d04140aRCRD
  • Espinar, S. R. (2018). La Universidad: una visión desde “fuera” orientada al futuro. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 15-38.
  • Ganyaupfu, E. M. (2013). Teaching methods and students’ academic performance. International Journal of Humanities and Social Science Invention, 2(9), 29-35.
  • González-Serrano, M. C. C. (2011). Una aproximación a los aspectos positivos y negativos derivados de la puesta en marcha del Plan Bolonia en la Universidad Española. REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa, 4, 91-104.
  • Hernández Armenteros, J. & Pérez García, J. (2017). Las fuentes de financiación de las universidades públicas españolas. Nueva Revista de Política Cultura y Arte, 163, 165-193.
  • Herrero, D. M., & Gómez, M. L. N. (2010). Costes comparados de las universidades españolas privadas y públicas. Estudios de Economía Aplicada, 28(2), 1-33.
  • Ibarra Colado, E. (2005). Origen de la empresarialización de la universidad: el pasado de la gestión de los negocios en el presente del manejo de la universidad. Revista de educación. superior, 34(134), 13-37.
  • King, R. (2004). Globalization and the University. En R. King (Ed.), The University in the Global Age (pp. 45-66). Macmillan.
  • McLoughlin II, P.J. (2011). Full Financial Aid in the Ivy League: How High-Achieving, Low-Income Undergraduates Negotiate the Elite College Environment [Tesis doctoral, Boston College]. https://dlib.bc.edu/islandora/object/bc-ir:101906
  • Ministerio de Universidades (2021). Datos y cifras del Sistema Universitario Español. http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/universitaria.html
  • Moreno Herrero, D., & Sánchez Campillo, J. (2010). La expansión de las universidades privadas en España y su contribución a la diversificación de la oferta de estudios en el ámbito regional. Regional and Sectoral Economic Studies, 10(3), 148-172.
  • Rodríguez, J. C. (2020). Las Cifras de la Universidad Pública y la Universidad Privada en España: 1983–2019. Studia Siglo XXI, Universidad, 19. https://www.universidadsi.es/las-cifras-de-la-universidad-publica-y-la-universidad-privada-en-espana-1983-2019/
  • Rodríguez Esteban, A., Vidal García, J., & Vieira Aller, M. J. (2019). Un análisis de la empleabilidad de los universitarios en España a través del ajuste horizontal. Revista de Educación, 384, 229-245.