Con labios de granitosobre la nostalgia del estudio

  1. Bárcena, Fernando
Journal:
Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

ISSN: 2695-2769

Year of publication: 2022

Volume: 3

Issue: 2

Pages: 173-184

Type: Article

DOI: 10.24310/MGNMAR.V3I2.14817 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

Abstract

In this essay we continue with a philosophical reflection on study, which is understood as an art of existence or as a way of life. We reflect on the basis of some essential assumptions. First, studying is not the same as learning. Second, the study constitutes a unique way of being in the world and of organizing one's existence in it, one in which the relationships between the scholar and the world itself (between the contemplative life and the active life) are problematic. And third, study is an activity of an endless nature that is carried out outside any utilitarian purpose, but also a place that the scholar inhabits in a kind of voluntary exile. In accordance with this, this text offers a meditation on what will be called nostalgia for study, a nostalgia linked to an experience of loss (of studiousness) and a wish for a happy return home (the house of study). Through studious practices (reading, thinking, writing), the scholar, in his conversation with the dead whom he reads, has the sensation that they whisper to him, from their graves, with lips of granite.

Bibliographic References

  • Arendt, H. (2005). La condición humana. Paidós.
  • Auden, W. H. (2006). Canción de cuna y otros poemas. Lumen. Selección, traducción y prólogo de Eduardo Iriarte.
  • Bárcena, F. (2017). El aprendiz eterno. Filosofía, educación y el arte de vivir. Miño & Dávila.
  • Bárcena, F. (2020a). Maestros y discípulos. Anatomía de una influencia. Ápeiron Ediciones.
  • Bárcena, F. (2020b). “Meditación sobre la vida estudiosa”, en Bárcena, F., López, M. V., Larrosa, J. (eds.) (2020) Elogio del estudio (pp. 25-68). Miño & Dávila.
  • Bárcena, F., López, M. V., Larrosa, J. (eds.) (2020). Elogio del estudio. Miño & Dávila.
  • Cassin, B. (2022). La nostalgia. Ulises, Eneas, Arendt. Alianza editorial.
  • Costa, F. (2018). Entrevista. Giorgio Agamben: Autorretrato al óleo del filósofo poeta. Clarín, 14.09. https://www.clarin.com/revista-enie/ideas/giorgio-agamben-autorretrato-oleo-filosofo-poeta_0_Bk-ln3FOX.html
  • Fuentes Megías, F. (2019) El filósofo, el psicagogo y el maestro. Filosofía y educación en Pierre Hadot y Michel Foucault. Miño & Dávila.
  • Hadot, P. (2006). Mis libros y mis estudios. En Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Siruela.
  • Heidegger, H. (2003). Ser y Tiempo. Trotta.
  • Heidegger, M. (2010). Los conceptos fundamentales de la Metafísica. Mundo, finitud, soledad. Alianza Editorial.
  • Kundera, M. (2000). La ignorancia. Tusquets.
  • Larrosa, J. (2019a). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio de profesor. Candaya. DOI: https://doi.org/10.14201/teri.22179
  • Larrosa, J. (2019b). Vindicación del estudio como concepto educativo: a propósito de aprender / estudiar una lengua. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(2), pp. 131–151. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/teri.20524 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.20524
  • López, M. (2020). “Del ocio al estudio: sobre el cultivo y la transmisión de un arte”, en Bárcena, F., López, M., y Larrosa, J. (eds.) Elogio del estudio (páginas). Miño & Dávila.
  • Marx, W. (2009). Vie du lettré. Les Éditions de Minuit.
  • Masschelein, J. (2020). “Hacer escuela. La voz y la vía del profesor”. En Bárcena, F., López, M., y Larrosa, J. (eds.) Elogio del estudio (páginas). Buenos Aires, Miño & Dávila.
  • Monegal, A. (2022). Como el aire que respiramos. El sentido de la cultura. Acantilado.
  • Nietzsche, F. (2006). Genealogía de la moral. Alianza editorial.
  • Nietzsche, F. (2007). Fragmentos póstumos, vol. II. Tecnos.
  • Oakeshott, M. (2009). “La educación: el compromiso y su frustración”. En La voz del aprendizaje liberal (pp. 93-132). Katz Editores.
  • Rancière, J. (2006). Universalizar la capacidad de cualquiera. Archipiélago Cuadernos de crítica de la cultura, 73-74, 70-79.
  • Safranski, R. (2022). Ser único. Un desafío existencial. Tusquets.
  • Sánchez Rojo, A. (2016). El aburrimiento como competencia: educación para un mundo sobreestimulado. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(2), 93-112. DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu28293112 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu28293112
  • Schlanger, J. (1997). La vocation. Seuil.