Catequesis visualanálisis iconográfico de las imágenes de los catecismos escolares en la educación franquista (1939-1975)
- Rodrigo Martín, Isabel 1
- Mañas Viniegra, Luis 2
- Rodrigo Martín, Luis 1
- Núñez Gómez, Patricia 2
-
1
Universidad de Valladolid
info
-
2
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1135-4712, 1988-3269
Year of publication: 2021
Issue: 26
Pages: 117-136
Type: Article
More publications in: Ilu. Revista de ciencias de las religiones
Abstract
The use of images in education has received little attention despite the dual role of images in school textbooks, one aimed at the acquisition of knowledge (teaching function) and the other at the transmission of attitudes, values and norms (transforming function), that constitute a valuable source of historical, educational and communicative research. We will study, through the analysis of content, the characteristics of the catechisms, the legislation of the time related to the publication of school textbooks, the presence of images, types, the didactic function and the transmission of social models and ideology. The research suggests that the images of school catechisms are not simply reflections of a reality that facilitates the learning of the contents taught in schools, but that they also become an effective tool in the transformation of the values and ideological thinking of the social context in which they are produced.
Funding information
Investigación financiada por el Proyecto de Innovación PID-122-1920 de la Universidad de Valladolid denominado Publicidad Social y Aprendizaje Servicio. Una experiencia compartida entre el alumnado universitario y el de Educación Primaria para la adquisición de una conciencia personal, social y ambiental para el progreso social.Funders
-
Universidad de Valladolid
Spain
- Publicidad Social y Aprendizaje Servicio. Una experiencia compartida entre el alumnado universitario y el de Educación Primaria para la adquisición de una conciencia personal, social y ambiental para el progreso social
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