Repensar los dispositivosentonación, documentación, distribución, resistencia y desvío en prácticas simbólicas mediatizadas a principios del siglo XXI

  1. Alonso Atienza, Loreto
Journal:
Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

ISSN: 2254-4496

Year of publication: 2013

Volume: 2

Issue: 2

Pages: 128-151

Type: Article

More publications in: Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital

Abstract

This article raises some issues regarding symbolic practices, understood as devices. The approach to these ways of doing is set from the understanding of the term �device� beyond the �electronic devices� als structures of power, knowledge and control. The text begins with a reflection on the term �device� from philosophical interpretations from Michel Foucault to Jean-Louis Déotte, to Gilles Deleuze and Giorgio Agamben. The questions are approached through contemporary examples of current symbolic practices, in which we include both artistic and media tactics procedures. We distinguish five issues: The vital process documentation (documentation devices), the expressive possibilities of the media devices (intonation devices), the means of conveyance network (distribution devices), transformations around the idea of creativity in mass production (resistance devices) and active modes of diversion that seem to invite the rapid exchange of signs that occurs (diversion devices).

Bibliographic References

  • Agamben, Giorgio (2011) . "¿Qué es un dispositivo?". Revista Sociológica 26 (73) : pp. 249-264.
  • Antonellis, Anthony (2012) . Anthonyantonellis. <http://www.anthonyantonellis.com/works/item/490-document
  • Buchloh, Benjamin (2000) . “La escultura de la vida cotidiana”. Catálogo de Gabriel Orozco. México: Museo MARCO /Museo Rufino Tamayo.
  • Buchloh, Benjamin (2006) . “Gabriel Orozco: La escultura como recolección”. Catálogo Gabriel Orozco. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (CONACULTA) .
  • Christian Ferrer (1990) . "¿Qué es un dispositivo?". V.V.A.A. Michael Foucault, filósofo. Madrid: Gedisa
  • Debord, Guy y Gil Wolman (1956) . “Modo de uso del desvío”. Les Levres Nues 8.
  • Deleuze, Gilles (1991) . “Posdata a las sociedades de control”. Comp. Christian Ferrer. El lenguaje literario. Montevideo: Ed. Nordan.
  • Déotte, Jean-Louis (2012a) . ¿Qué es un aparato estético?: Benjamin, Lyotard y Rancière. Santiago de Chile: Ed. Metales pesados.
  • Déotte, Jean-Louis (2012b) . “À propos d’Appareil”. Revue Appareil. <http://revues.mshparisnord.org/appareil/index.php?id=86>.
  • Escalante, Manuel (2011) . 34612. <http:www.realitat.com/34612>
  • Groys, Boris (2008) . La obra de arte total Stalin. Topología del arte. La Habana: Centro Teórico Cultural Criterios.
  • Howe, Jeff (2006) . “The Rise of Crowdsourcing”. Wired 14 (6) . <http://www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds.html?pg-1&topic-crowds&topic_set->.
  • Internacional letrista (1954-1959 ). Madrid: Editorial Literatura Gris, ed. 2002.
  • Jenkins, Henry (2006) . Convergence culture. Where the old and the new media collide. Nueva York: New York University Press.
  • Lazzarato, Maurizio (2006) . Por una política menor. Acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficantes de sueños.
  • Lazzarato, Maurizio (2006, junio) . "El ‘pluralismo semiótico’ y el nuevo gobierno de los signos. Homenaje a Félix Guattari". Eipcp Multilingual Webjournal. <http://eipcp.net/transversal/0107/lazzarato/es>
  • Manovich, Lev (2006) . El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Buenos Aires: Paidós.
  • Manovich, Lev (1995) . "On totalitarian interactivity" <http://manovich.net/TEXT/totalitarian.html>.
  • Rancière, Jacques (2005) . Sobre políticas estéticas. Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona y Servei de Publicacions de la Universitat Autónoma de Barcelona.
  • Rancière, Jacques. (2010) . El espectador emancipado. Castellón: Ellago Ensayo.
  • Rolnik, Suely (2010) . "Archivomanía". 44 Congreso AICA, Asunción, Paraguay. <http://www.aica=paraguay.com/?p-2240>.