Avanzar en la educación para la sostenibilidad. Combinación de metodologías para trabajar el pensamiento crítico y autónomo, la reflexión y la capacidad de transformación del sistema

  1. Leslie Mahe Collazo Expósito 1
  2. Anna Maria Geli de Ciurana 1
  1. 1 Universitat de Girona, España
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2017

Issue Title: Desarrollo sostenible y educación superior en un mundo global / Desenvolvimento sustentável e ensino superior num mundo global Coordinadora / Coordenadora: Belén Sáenz-Rico de Santiago

Volume: 73

Issue: 1

Pages: 131-154

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE730295 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Faced with the demand to promote more global changes in the conception of the educational process, we present a work based on the application of the principles of sustainability in the framework of the Master’s Training Secondary Teacher offered by the University of Girona. In this teaching innovation proposal, we show how students experience, from an active role, three different active methodologies: Problem Based Learning, Service Learning and reflective learning through the Teacher Portfolio. According to the results, the participants not only improve in their own critical thinking and systemic skills, self-regulation of learning, capacity for transformation and reflection, they also develop tools to be able to apply them throughout their future professional activity as secondary teachers Capable of innovating and transforming the system. We detail how this proposal is framed and justified and describe how it was put into practice without obviating the different forms of evaluation, and we expose some of the opinions of the students.

Bibliographic References

  • Agustí, M. F., de Corral, I., Galán-Mañas, A., Martín, P., & Suárez-Ojeda, M. E. (2009). El Portafolio Docente como instrumento de reflexión y mejora del profesorado universitario. Revista Internacional de Investigación e Innovación educativa, vol. 11.
  • Barrón, Á., Ferrer-Balas, D., & Navarrete Salvador, A. (2010). Sostenibilización curricular en las universidades españolas.¿ ha llegado la hora de actuar? Revista Eureka Enseñanza Divulgación de las Ciencias, 2010, 7, Nº Extraordinario, pp. 388-399.
  • Branda, L. A. (2008). El aprendizaje basado en problemas: el resplandor tan brillante de otros tiempos. In El aprendizaje basado en problemas: Una nueva perspectiva de la enseñanza en la universidad (pp. 17-46). Gedisa.
  • Domínguez, B. M., Domínguez, I. M., Sáez, I. A., & Amundarain, M. G. (2015). El aprendizaje-servicio, una oportunidad para avanzar en la innovación educativa dentro de la Universidad del País Vasco. pp. 99-118. Tendencias pedagógicas, (21).
  • Fear, F., Rosaen, C., BawDen, R. & Foster-FisHMan, P. (2006). Coming to Critical Engagement. Maryland: University Press of America, Lanham.
  • Fernández, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, 24 • 2006, pp. 35 – 56.
  • Francisco, A. & Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una Estrategia en la formación de ciudadanía crítica. REIFOP, 13 (4). Retrieved from http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1291992629.pdf
  • Geli, A. M. (2002). Introducción. Universidad, Sostenibilidad y Ambientalización curricular. In E. Junyent, M., Geli, A. M. & Arbat (Ed.), Ambientalización curricular de los estudios superiores. Tomo I (pp. 11-18). Girona: Universitat de Girona. Servicio de publicaciones.
  • Mader, M., Tilbury, D., Dlouhá, J. Et al. (2014). (2014). Mapping opportunities for professional of University Educators in Education for Sustainable Development: A state of the Art Report across 33 UE4SD partner countries. University of Gloucestershire, Cheltenham, 57 pp.
  • Martínez, J. (2014). “Lecciones de una Década. La firma del mes”. Carpeta informativa abril 2014. CENEAM
  • Mezirow, J. (2000) Learning as Transformation: critical perspectives on a theory in progress. San Francisco: Jossey Bass.
  • Morrell, A., & O’connor, M. (2002) Introduction, in: O’Sullivan, E., Morrell, A. & O Connor, M. (eds) Expanding the Boundaries of Transformative Learning: essays on theory and praxis. New York: Palgrave Macmillan, pp. xv-xx.
  • Naciones Unidas. (1997). “Special Session of the General Assembly to Review and Appraise the Implementation of Agenda 21”. Retrieved from http://www.un.org/documents/ga/res/spec/aress19-2.htm
  • Naciones Unidas. (1987). Informe Brundtland. Retrieved from https://desarrollosostenible.wordpress.com/2006/09/27/informe-brundtland/
  • Naciones Unidas. (2016). 17 objetivos para transformar nuestro mundo. Retrieved from http://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
  • Orr, D. (2004) Earth in Mind – on education, environment and the human prospect. Washington: Island Press.
  • Sterling, S. (2011). “Transformative Learning and Sustainability: sketching the conceptual ground”. Learning and Teaching in Higher Education, Issue 5.