Education in Sexuality and EqualityNeeds in the Initial Training of Teachers in Spain

  1. Bejarano-Franco, María Teresa 1
  2. Martínez-Martín, Irene 2
  3. Blanco-García, Montserrat 1
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2023

Volume: 27

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Revista Electrónica Educare

Abstract

Introduction. Sexuality and equality education are considered areas of relevant pedagogical research and intervention within current educational contexts in view of the violence and inequalities derived from the patriarchal system. Aims. This paper presents the main results of a research study that seeks to analyze the competence in sexuality and equality of university students during teacher training in Spain (Castilla la Mancha University). Method. For this, the study used a quantitative methodology and administered a nine-dimension questionnaire to 371 students. Results. The study revealed the weak acquisition of competence in sexuality and equality and the persistence of stereotyped images of sexualities. Furthermore, these findings show that future teachers have a weak equality-based professional practice due to an educational approach that lacks a gender perspective. Conclusions. The main conclusions highlight the evident formative needs in sexuality and equality and the absence of transforming feminist knowledge. All this can affect the development of quality education in sexuality and equality in students’ future educational practices.

Bibliographic References

  • Aguilar, C. (2015). Mirando a nuestro alrededor: cotidianeidad en educación, género y ciudadanía. In M. Aparicio Barberán, & I. Corella Llopis (Eds.), Nuevos contextos y prácticas en la educación permanente. Mujeres y hombres en el cotidiano educativo (pp. 39-70). Ediciones del Instituto Paulo Freire.
  • Antón Ruiz, F. A., & Espada J. P. (2009). Consumo de sustancias y conductas sexuales de riesgo para la transmisión del VIH en una muestra de estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 25(2), 344-350. https://revistas.um.es/analesps/article/view/88011
  • Ayuste González, A., Rodríguez Menéndez, M. C., & Vila Merino, E. S. (2016). Educación y género en la formación docente en un enfoque de equidad y democracia. In I. Carrillo i Flores (Coord.), Democracia y educación en la formación docente (pp. 117-140). Serveis de Publicacions de la UVic-UCC. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=674463
  • Bakare-Yusuf, B. (2013). Thinking with pleasure. Danger, sexuality and agency. In S. Jolly, A. Cornwall, & K. Hawkins (Coords.), Women, sexuality and the political power of pleasure (pp. 28-41). Zed Book. https://doi.org/10.5040/9781350224094.ch-001
  • Barón, S. (2019). Ceguera de género, feminismo y academia en la violencia de género. Comentario a Ferrer-Pérez & Bosch-Fiol, 2019. Anuario de Psicología Jurídica, 29(1), 89-93. https://doi.org/10.5093/apj2019a7
  • Bas-Peña, E., Pérez de Guzmán, V., & Maurandi, A. (2015). Formación en violencia de género en el Grado de Educación Social de las universidades españolas. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(3), 51-66. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67303
  • Bejarano Franco, M. T., & Marí Ytarte, R. (Directoras). (2019). Educación en sexualidad e igualdad. Discursos y estrategis para la formación de docentes y educadores sociales. Dykinson.
  • Bejarano Franco, M. T., Martínez Martín, I., & Téllez Delgado, V. (2021). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Athenea Digital, 21(3), 1-21. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.3041
  • Bernardos, A., Martínez-Martín, I. y Solbes, I., (2022). Discursos flexibles en torno a las identidades sexuales y de género en la adolescencia: “un sentimiento de cómo te vives”. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3(2), 78-95. http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v3i2.13141
  • Blázquez Vilaplana, B. (2016). Aproximación a la formación en género en el espacio europeo de Educación Superior a través del análisis de la memoria y las guías docentes del grado de relaciones laborales y recursos humanos en la Universidad de Jaén. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (5), 28-41. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1465
  • Bragg, S., Renold, E., Ringrose, J., & Jackson, C. (2018). ‘More than boy, girl, male, female’: exploring young people’s views on gender diversity within and beyond school contexts. Sex Education, 18(4), 420-434. https://doi.org/10.1080/14681811.2018.1439373
  • Burns, S., & Hendriks, J. (2018). Sexuality and relationship education training to primary and secondary school teachers: an evaluation of provision in Western Australia. Sex education, 18(6), 672-688. https://doi.org/10.1080/14681811.2018.1459535
  • Cortés González, P., Leite Méndez, A. E., & Rivas Flores, J. I. (2014). Un enfoque narrativo de la identidad profesional en profesorado novel. Tendencias pedagógicas, (24), 199-214. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2101
  • Engebretson, K. E. (2016). Talking (fe)male: Examining the gendered discourses of preservice teachers. Gender and Education, 28(1), 37-54. https://doi.org/10.1080/09540253.2015.1096917
  • Enguix Grau, B., & González Ramos, A. M. (2018). Cuerpos, mujeres y narrativas: Imaginando corporalidades y género. Revista de Pensamiento e Investigación Social Athenea Digital,18(2), 1-31. https://atheneadigital.net/article/view/v18-n2-enguix-gonzalez/1956-pdf-es
  • Freire, P. (1979). La educación como práctica de la libertad. Siglo veintiuno editores.
  • Fumero, K., Moreno Llaneza, M., & Ruiz Repullo, C. (2017). Escuelas libres de violencias machistas. Ediciones UIB.
  • García Valdés, M., & Suárez Marín, M. (2013). El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica. Revista Cubana de Salud Pública, 39(2), 253-267. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662013000200007
  • Giroux, H. A. (2019). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder.
  • Herrera Achón, N., Torres Hernández, M., & Mújica Utrera, E. (2015). Normas y procedimientos de la educación para la salud. MINSAP.
  • hooks, b. (2020). Enseñar a transgredir. La educación como práctica de la libertad. Capitán Swing.
  • Jenkins, F., Keane, H., & Donovan, C. (2019). Work (still) in progress: Establishing the value of gendered innovations in the social sciences. Women’s Studies International Forum, 72, 104-108. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2018.04.006
  • Jolly, S., Cornwall, A., & Hawkins, K. (Eds). (2013). Women, sexuality and the political power of pleasure. Zed Book. https://doi.org/10.5040/9781350224094
  • Martínez Martín, I., & Sanz Landaluze, J. (2022). Percepciones del alumnado sobre la participación en las aulas universitarias desde una perspectiva de género y de diversidades. UCM.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa (5th.). Pearson.
  • Muruaga López de Guereñu, S., & Pascual Pastor, P. (2013). La salud mental de las mujeres. La psicoterapia de equidad feminista. AMS.
  • Paechter, C. (2018). Rethinking the possibilities for hegemonic femininity: Exploring a Gramscian framework. Women’s Studies International Forum, 68, 121-128. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2018.03.005
  • Pérez Rueda, A. I., Nogueroles Jové, M., & Méndez Núñez, Á. (2017). Una educación feminista para transformar el mundo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(2), 5-10. https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2
  • Pichardo Galán, J. I., & de Stéfano Barbero, M. (Eds.). (2015). Diversidad sexual y convivencia: Una oportunidad educativa. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/34926/
  • Rodríguez Martínez, C. (2010). La igualdad y la diferencia de género en el currículum. In J. Gimeno Sacristán (Coord.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 103-127). Morata.
  • Santos Guerra, M. Á. (2015). Género, poder y convivencia la escuela como mezcladora social. In J. J. Leiva Olivencia, V. M. Martín Solbes, E. S. Vila Merino, & J. E. Sierra Nieto (Coords.), Género, educación y convivencia (pp. 27-58). Dykinson.
  • Siderac, S. (2015). La formación docente y la educación sexual integral en la UNLPam. Revista Entramados: Educación y Sociedad, 2(2), 75-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5236192
  • Stolze, B. N., & Ramírez, S. T. (2015). Educación sexual y tradiciones pedagógicas en la formación docente. Temas de Educación, 21(1), 153-164. https://revistas.userena.cl/index.php/teduacion/article/view/660/781
  • Tamayo y Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica incluye evaluación y administración de proyectos de investigación. Noriega Editores.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2014). Educación integral en sexualidad: conceptos, enfoques y competencias. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232800
  • Van Leent, L. (2017). Supporting schoolteachers: primary teachers’ conceptions of theirs responses to diverse sexualities. Sex Education, 17(4), 440-453. https://doi.org/10.1080/14681811.2017.1303369
  • Veiga, L., Teixeira, F., Martins, I., & Meliço‐Silvestre, A. (2006). Sexuality and human reproduction: a study of scientific knowledge, behaviours and beliefs of Portuguese future elementary school teachers. Sex Education, 6(1), 17-29. https://doi.org/10.1080/14681810500508915
  • Younger, M., Warrington, M., & Williams, J. (1999). The gender gap and classroom interactions: Reality and rhetoric? British Journal of Sociology of Education, 20(3), 325-341. https://doi.org/10.1080/01425699995290
  • Winkelmann, C. (Eds.). (2010). Standards for Sexuality Education in Europe. A framework for policy makers, educational and health authorities and specialists. Federal centre for Health Education, BZgA.