Cordón de Memoriala identidad como palabra clave

  1. Albar, Javier 1
  2. Martínez-Vérez, María Victoria 2
  3. López-Méndez, Lorena 3
  4. Pallarès-Piquer, Marc 4
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 UNED (sede La Coruña). 
  3. 3  Universidad Complutense de Madrid  
  4. 4 Universitat Jaume I. 
Revue:
Educación artística: revista de investigación (EARI)

ISSN: 1695-8403 2254-7592

Année de publication: 2022

Número: 13

Pages: 21-37

Type: Article

DOI: 10.7203/EARI.13.22950 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Educación artística: revista de investigación (EARI)

Résumé

This article compiles the results of the artistic project Memory Cord (Cordón de Memoria), referring to the traits that distinguish us as unique and equalise us as a species. The main objective is to investigate the construction of the self in relation to the world. This project is part of the master’s degree in Art Education in Social and Cultural Institutions, which aims to establish links between artistic expression, as a mediating tool, and the reality in which university students will develop their skills, generating applicable horizontal learning in their professional performance. The project starts with a bibliographical review aimed at determining the differences between the concepts of Id-entity (identification) and Id-ethic (similarity). The result of this bibliographic analysis shows a pattern of vital milestones common to the species, but at the same time a divergence with respect to the meaning given to them by the social factors. Subsequently, in order to represent and analyse the identity processes of the participants, two expressive techniques are used in combination: creative writing and monotype; and two research techniques: documentary observation and qualitative panel analysis. The results of this study show how, within the framework of the life cycle, people carry out differential learning that determines identity.

Références bibliographiques

  • Albar-Mansoa, P. J. & Martínez-Vérez, M. V. (2019). Encuentro creativo con monotipia: Diálogos inclusivos en el arte compartido. Opción, 89(2), 12-42.
  • Alonso-Sanz, M.A. (2013). A favor de la investigación plural en Educación Artística: Integrando diferentes enfoques metodológicos. Arte, Individuo y Sociedad, 25(1), 111-119. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n1.41167
  • Aparicio, E., Martínez-Salanova, E., Vargas, D., D’Agostino, V., Botero, M.I., Tavian, F. (2014). La inclusión, mediante el arte, de personas con diversidad funcional. Aularia Rev Digit Común, 3(2), 53-66.
  • Chacón, P., Sánchez-Ruiz, J. & Belda, N. (2011). La lógica poética. Una fenomenología del pensamiento artístico. Arte, Individuo y Sociedad, 23(1), 9-18. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n1.1
  • De Keulenaer, F. (2008). Panel survey. En Lavrakas, P. (Ed.) Enciclopedy os Survey Research Methods (pp. 570-573). Thounsand Oaks: Sage.
  • Errázuiz H. L. (2015). Calidad estética en el entorno escolar: el (f)actor invisible. Arte, Individuo y Sociedad, 27(1), 81-100. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43861
  • Fancourt D, Finn S. What is the evidence on the role of the arts in improving health and well-being? A scoping review [Internet]. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2019 [citado 2019 Dic 10]. (Health Evidence Network (HEN) synthesis report 67). Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/329834/9789289054553-eng.pdf
  • Fontán, O. (2013). La educación patrimonial: del patrimonio a las personas. Trea.
  • Garro-Larrañaga, O. (2014). El arte y la construcción del sujeto: una reflexión con Nan Goldin acerca de las narrativas familiares. Arte, Individuo y Sociedad, 26(2), 255-269. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n2.41457
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairos.
  • Guasch, Ó. (1997). Observación participante. Cuadernos metodológicos del CIS 20.
  • Lavrakas, P. (2008). Panel Fatigue. En P. J. Lavrakas (ed.), Encyclopedia of Survey Research Methods (pp. 569-570). Thounsand Oaks, ca: Sage
  • Manonelles, L. (2011). Productividades terapéuticas: la potencialidad del proceso creativo. Arte, Individuo y Sociedad, 23(Especial), 181-189. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.36754
  • Méndez, J. & Iza, V. (2021). Apuntes para una reflexión en torno a la ética de la alteridad. Encuentros – Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, extra n. 1, 44-59. http://doi.org/10.5281/zenodo.4758380
  • Moreno A. (2010). La mediación artística: un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Iberoa-americanos de Educação. 52(2), 1-9. https://rieoei.org/historico/expe/3422Moreno.pdf
  • Moreno, A. (2016). La mediación artística: arte para la transformación social, la inclusión social y el desarrollo comunitario. Octaedro.
  • Ortega, P. (2013). La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural. Revista española de pedagogía, 256, 401-422.
  • Ortega, P. (2016). La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad. Revista española de pedagogía, 264, 443-264.
  • Palleiro, M. I. (2017). Relatos orales de inmigración italiana en Argentina: narrativa de desarraigo y paisajes culturales. Thule, 41(1), 221-244.
  • Ritzer, G. (2001). El encanto de un mundo desencantado: Revolución en los medios de consumo. Ariel.
  • Romero, J. (2014). Identidades en transformación. Procesos artísticos de visibilización y reconocimientos de subjetividades en la escuela infantil. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 9(1), 203-224. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2014.v9.47492
  • Ruíz-Olabuenaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
  • Sábato, E. (2003). La Resistencia. Seix Barral.
  • Schmidt, S. (2012). Historias de la debacle y la migración en el imaginario fílmico argentino-español. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 23, https://doi.org/10.4000/alhim.4183
  • Vázquez, V. (2010). La perspectiva de la ética del cuidado: una forma diferente de hacer educación. Educación XX1, 13(1), 177-197. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.282
  • Winnicott, D. W. (1971). Realidad y juego. Gedisa.
  • Zaliasnik (2017). Y. Villa o cómo practicar (y abrir o ampliar) un lugar y sus memorias a través de la teatralidad. Alpha, 44(1), 221-42.