Impacto del Ajedrez Educativo en el AprendizajeEstrategias Metacognitivas Aplicadas

  1. José Antonio Gil Vega 1
  2. Virginia Jiménez Rodríguez 2
  1. 1 Universidad Camilo José Cela, Facultad de Educación.
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Trabajo Social.
Journal:
Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

ISSN: 1135-3848

Year of publication: 2022

Issue Title: Avances en Medición en Psicología

Volume: 5

Issue: 66

Pages: 173-186

Type: Article

DOI: 10.21865/RIDEP66.5.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

Sustainable development goals

Abstract

Chess is used on many occasions as an educational resource because it includes different parts of cognitive function. The objective of this work has been to analyze the influence of educational chess (AJEDUCA program) on metacognitive processes in schoolchildren between the ages of 10 and 14. The study sample consisted of 301 students (M=11.7, SD=1.3) with 49% girls and 51% boys, with an experimental group (N=157) and a control group (N=144). Through processes and variables, the reading and writing metacomprehension of all the subjects in the sample was measured with two validated instruments: ESCOLA and EVAPROMES, respectively. The results show that the students who were instructed in chess obtained improvements in the metacognitive processes of supervision and evaluation in reading and writing combined with the person and task variables.

Bibliographic References

  • Aciego, R., García, L., & Betancort, M. (2012). The benefits of chess for the intellectual and social-emotional enrichment in schoolchildren. The Spanish Journal of Psychology, 15(2), 551-559. https://doi.org/10.5209/rev_SJOP.2012.v15.n2.38866
  • Ávila-Toscano, J. H., Vargas-Delgado, L. J., Escobar-Pérez, G. L., Peñaloza-Torres, A. P., & Herrera-Bravo, M. A. (2021). Comprensión docente de la relación entre aprendizaje matemático y funciones ejecutivas. Revista de Psicología y Educación, 16(1), 44-59. https://doi.org/10.23923/rpye2021.01.201
  • Bellorín, J. S. G. (2022). Neuroeducación. Docentes eficientes con la activación del Cerebro. Consensus (Santiago) Revista Interdisciplinaria de Investigación, 6(21), 158-168. http://pragmatika.cl/review/index.php/consens us/article/view/155/157
  • Blanco, J. (2020). El ajedrez como herramienta pedagógica: Contextualización y fundamentación de los elementos psicopedagógicos. Capablanca, 1(2), 14-30. http://200.14.55.139/index.php/Ajedrez/article/view/7
  • Cerchiaro, E., Paba, C., & Sánchez, L. (2011). Metacognición y comprensión lectora: Una relación posible e intencional. Revista Internacional de Ciencias de la Salud, 8(1), 99-111. https://doi.org/10.21676/2389783X.258
  • Dámaso-Flores, J., & Serpa-Barrientos, A. (2022). Modelo explicativo del rendimiento académico asociado a estilos de crianza, agresión y resentimiento en adolescentes Peruanos. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 1(62), 5-15. https://doi.org/10.21865/RIDEP62.1.01
  • Ebenezer, J. (2018). Enhancing verbal reasoning of school children through chess learning. International Journal of Scientific and Engineering Research, 2(7), 01-03. https://www.researchgate.net/publication/327070102_Enhancing_Verbal_Reasoning_of_Sc hool_Children_through_Chess_Learning
  • Escobar, D., & Escobar, D. (2018). El ajedrez educativo como innovación. Padres y Maestros. Journal of Parents and Teachers, 373, 56-61. https://doi.org/10.14422/pym.i373.y2018.009
  • Fernández, M. P., Jiménez, V., Alvarado, J. M., & Puente, A. (2010). La Escala de Conciencia Lectora (ESCOLA): Un instrumento para evaluar metacognición y funciones ejecutivas en tareas de lectura. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 10(1), 95116.
  • Ferreira, D., & Palhares, P. (2008). Chess and problem-solving involving patterns. The Mathematics Enthusiast, 5(2), 249-256. https://bit.ly/3j6ESI2
  • Flavell, J. H., Flavell, E. R., & Green, F. L. (1987). El conocimiento de los niños pequeños sobre las distinciones aparente-real y pretendido-real. Psicología del Desarrollo, 23(6), 816-822. https://doi.org/10.1037/0012-1649.23.6.816
  • Franklin, G. L., Pereira, B., Lima, N., Germiniani, F., Camargo, C., Caramelli, P., & Teive, H. (2020). Neurology, psychiatry, and the chess game: a narrative review. Arquivos de Neuropsiquiatria, 78(3), 169-175. https://doi.org/10.1590/0004-282x20190187
  • García, A. M., & Martínez, J. A. M. (2021). Modalidad b-learning: Curso básico de ajedrez para fomentar el pensamiento reflexivo. Emerging Trends in Education, 3(6). https://doi.org/10.19136/etie.a3n6.4103
  • Gravini Donado, M. L., & Iriarte Díaz-Granados, F. (2008). Procesos metacognitivos de estudiantes con diferentes estilos de aprendizaje. Psicología desde el Caribe, 22, 1-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21311866002
  • Horgan, D. (1988). Where experts come from. Paper presented at the Annual Meeting of the Decision Science Institute, Lincoln, NE. https://eric.ed.gov/?id=ED305144
  • Jiménez, V. (2004) Metacognición y comprensión de la lectura: Evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (ESCOLA). (Tesis doctoral). UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/5337/1/T27494.pdf
  • Kasparov, G. (2016). Cómo la vida imita al ajedrez. Debolsillo.
  • Korzeniowski, C. G. (2011). Desarrollo evolutivo del funcionamiento ejecutivo y su relación con el aprendizaje escolar. Revista de Psicología, 7(13). https://bit.ly/3mnkjcH
  • Kovacic, D. M. (2012). Ajedrez en las escuelas. Una buena movida. Psiencia. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 4(1), 29-41. https://doi.org/10.5872/psiencia.v4i1.87
  • Lira, F. A., & Guzmán Pérez, B. A. (2020). El ajedrez como herramienta pedagógica para el mejoramiento del rendimiento académico en estudiantes de tercer a quinto grado de la escuela Bautista el buen Samaritano municipio de Condega en el primer semestre del año escolar 2019. Doctoral dissertation, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. http://repositorio.unan.edu.ni/id/eprint/13171
  • Margulies, S. (1992) The effect of chess on reading scores: District nine chess program, second year report. The American Chess Foundation.
  • Mayor, J., Suengas, A., & González, J. (1995). Estrategias metacognitivas. Aprender a aprender y aprender a pensar. Síntesis.
  • Miranda Casas, A., Acosta Escareño, G., Tárraga Mínguez, R., Fernández, M. I., & Rosel Ramírez, J. (2005). Nuevas tendencias en la evaluación de las dificultades de aprendizaje de las matemáticas. El papel de la metacognición. Revista de Neurología, 40(1), 97-102. https://doi.org/10.33588/rn.40S01.2005060
  • Mora, F. (2018). Neuroeducación. Sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial.
  • Organista Díaz, P. (2005). Conciencia y metacognición. Avances en Psicología Latinoamericana, 23, 77-89. https://www.redalyc.org/pdf/799/79902307.pdf
  • Ortiz-Iñíguez, N., Cuadros, O., Zenteno-Osorio, S., & Leal-Soto, F. (2022). Desarrollo y evidencia de validez de constructo de un instrumento para evaluar experiencia escolar. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación – e Avaliação Psicológica, 2(63), 147-162. https://doi.org/10.21865/RIDEP63.2.11
  • Otake, C. (2006). Las experiencias metacognitivas, sus estrategias y su relación con las plataformas educativas. Memorias del 6º Encuentro Nacional e internacional de Centros e autoacceso de Lenguas. La autonomía del aprendiente: Escenarios posibles. http://cad.cele.unam.mx:8080/RD3/prueba/pd f/otake7.pdf.
  • Puente, A., Jiménez, V., & Alvarado, J. M. (2009). ESCOLA: Escala de Conciencia Lectora. EOS.
  • Ramos, L., Arán, V., & Krumm, G. (2018). Funciones ejecutivas y práctica de ajedrez: un estudio en niños escolarizados. Psicogente, 21(39), 25-34. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2794
  • Reyes Bernilla, A. (2019). La práctica del ajedrez en el aprendizaje significativo de los estudiantes del primer grado. Trabajo académico. Universidad de Tumbes. Perú. https://bit.ly/3y9X2x1
  • Rosholm, M., Mikkelsen, M. B., & Gumede, K. (2017). Your move: The effect of chess on mathematics test scores. PloS one, 12(5), e0177257. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0177257
  • Sala, G., & Gobet, F. (2016). Do the benefits of chess instruction transfer to academic and cognitive skills? A meta-analysis. Educational Research Review, 18, 46-57. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.02.002
  • Sallán, J. G., & Amigo, J. F. (2010). Enseñar matemáticas con recursos de ajedrez. Tendencias pedagógicas, 15, 57-90. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/ article/view/1933
  • Sánchez Lozano, C., & Deyanira, A. (2004). El reto de la enseñanza de la comprensión lectora. Revista de Magisterio (Educación y Pedagogía), 3. https://issuu.com/revistamagisterio/docs/revist a_7
  • Sandoval-Tipán, L., & Ramos-Galarza, C. (2020). Efectos del ajedrez en el funcionamiento neuropsicológico infantil de la memoria de trabajo y la planificación. Revista Ecuatoriana de Neurología, 29(2), 46-51. https://doi.org/10.46997/revecuatneurol29200046
  • Socarrás Cordoví, Y. C., Alonso-Berenguer, I., & Gorina-Sánchez, A. (2022). Sistematización de la resolución de problemas matemáticos centrada en la regulación de recursos afectivos y cognitivos: Array. Maestro y Sociedad, 19(1), 469-483. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5514
  • Stelzer, F., & Cervigni, M. A. (2011). Desempeño académico y funciones ejecutivas en infancia y adolescencia. Una revisión de la literatura. Revista de Investigación en Educación, 9(1), 148-156. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/a rticle/view/107
  • Tirapu-Ustárroz, J., García Molina, A., Ríos-Lago, M., & Ardila A. (2012). Neuropsicología de la corteza prefrontal y las funciones ejecutivas. Viguera.
  • Tirapu-Ustárroz, J., Andrés, P. C., & Herreras, E. B. (2018). Funciones ejecutivas en población infantil: Propuesta de una clarificación conceptual e integradora basada en resultado de análisis factoriales. Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology, 12(3). https://www.redalyc.org/journal/4396/439657072003/html/
  • Troya Vásquez, R., Cabezas Troya, Y., & Cabezas Troya, Y. (2022). Resolución de problemas matemáticos: Estrategia didáctica para desarrollar habilidades lógico-cognitivas y tomar decisiones. IV Congreso Internacional de la Universidad Nacional de Educación, 169 - 180. https://congresos.unae.edu.ec/index.php/ivcon gresointernacional/article/view/572
  • Ulate, M. A., Jiménez, V., Alvarado, J. M., & Puente, A. (2015). EVAPROMES. Evaluación de los procesos metacognitivos en escritura. EOS.