El dibujo como medio en la construcción de conocimiento y proyección de ideas

  1. Laura de Miguel Álvarez 1
  2. Silvia Nuere Menéndez-Pidal 2
  1. 1 Universidad Internacional de la Rioja, España
  2. 2 Universidad Politécnica de Madrid, España
Journal:
Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

ISSN: 2254-6073

Year of publication: 2020

Issue: 9

Pages: 115-130

Type: Article

More publications in: Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras

Abstract

Drawing, beyond being an expressive language in the artistic field, can be the channel through which our graphic thought materializes. As such, there are multiple functions we can find in it, especially when it comes to being the instrument capable of shaping those first shapeless ideas, which we cannot define in words in a first state. But it is also the way in which we can put our minds in order and land concepts that, in the first instance, we do not even know what they mean. In the content that follows, presented references explain in a reflective and theoretical way the topic that concerns us in contrast to visual material related to it. Language and graphic thought go hand in hand through drawing, in the gestation of projects that need to be transmitted and understood by those who develop them, although they do not always get materialized.

Bibliographic References

  • Arnheim, R. (1995) Arte y percepción visual. Madrid: Ed. Alianza Forma.
  • Cañas, I.; Bayod, C.; Velilla, C.; De San Antonio, C. (2008) Pensamiento crítico para el Pensamiento gráfico. En Anales de Ingeniería Gráfica, 19, 39-45. Recuperado el 6 de agosto de 2020. Disponible en: http://oa.upm.es/2120/1/INVE_ MEM_2008_52748.pdf
  • Costa, J. (2016) Esquematismo. El universo de la visualización gráfica y la Teoría Informacional del Esquema. Ed.J. C. Institute. Recuperado el 12 de agosto de 2020. Disponible en: http://www.joancostainstitute.com/pdfs/esquematismo_fragmento1.pdf
  • Luna, V. (2014) La expresión Gráfica Manual como herramienta fundamental para la innovación. Ed. Universidad de Cuenca. Recuperado el 11 de agosto de 2020. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ descarga/libro/693649.pdf
  • Marcos, C.; Olivares, J. (2014) Percepción y Pensamiento Gráfico. Estrategias gestálticas en la docencia de E.G.A. y el Diseño Gráfico. En El reconocimiento docente. Innovar e investigar con criterios de calidad: XII Jornadas de redes de investigación en docencia universitaria. Ed. Universidad de Alicante. Recuperado el 10 de agosto de 2020. Disponible en: http://rua. ua.es/dspace/bitstream/10045/40144/10/XII_JornadasRedesdeInvestigacionenDocenciaUniversitaria.pdf
  • Mayor, J.; Flores, M. (2013) El dibujo científico. Introducción al dibujo como lenguaje en el trabajo de campo. En Virtual Archaeology Review, 4(9), 130-134.
  • Mejías, C. (2019) Guía rápida de pensamiento gráf ico para educadores. En Metodologías Activas. Ruta Maestra. Ed. Santillana. Recuperado el 12 de agosto de 2020. Disponible en: https://wccopro. s3.amazonaws.com/Ruta_Maestra_25_Cara_.pdf
  • Pérez, F.J.; Verdaguer, N.; Tresserras, J.; Espinach, X. (2002) El pensamiento gráfico, un proceso de comunicación. En XIV Congreso Internacional de Ingeniería Gráfica. Recuperado el 26 de julio de 2020. Disponible en: https:// www.researchgate.net/profile/F_Julian/publication/264890616_EL_PENSAMIENTO_GRAFICO_UN_PROCESO_DE_COMUNICACION/links/542e89210cf277d58e8ebf5e/ EL-PENSAMIENTO-GRAFICO-UN-PROCESO-DE-COMUNICACION.pdf