Virtualización de una muestra de la colección de modelos dermatológicos de cera del Museo Olavide

  1. Hernández-Muñoz, Óscar 1
  2. Aranda Gabrielli, David
  3. Maruri Palacín, Amaya 2
  4. Sterp Moga, Emanuel 3
  5. Sánchez-Ortiz, Alicia 3
  1. 1 Departamento de Diseño e Imagen (Universidad Complutense de Madrid)
  2. 2 Museo Olavide de la Fundación Piel Sana de la Academia Española de Dermatología y Venereología
  3. 3 Departamento de Pintura y Conservación-Restauración (Universidad Complutense de Madrid)
Journal:
Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

ISSN: 1856-9536

Year of publication: 2023

Issue Title: Communication, Cultural Heritage, and Digital Strategies

Volume: 16

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.12804/REVISTAS.UROSARIO.EDU.CO/DISERTACIONES/A.11714 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Disertaciones: Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social

Abstract

The Olavide Museum of Madrid houses a great collection of didactic skin models created from polychromatic beeswax during the 19th and 20th centuries, and which serve as supporting material for medical training in skin diseases. This article describes the story of the museum and its founder, Dr. Eugenio Olavide, as well as the technique used by the many wax sculptors who worked there. Furthermore, it shows the recently performed virtualization of a significant exhibition of this collection, thanks to the collaboration of the museum’s curators and the research group of the School of Art, Technology, Cultural Heritage Imaging and Preservation of Universidad Complutense de Madrid. The methodology used involved a first stage during which works were digitalized through photogrammetry and structured-light 3D scanner, optimized for publication in Sketchfab.com in the second phase. As a result, a series of high-definition three-dimensional models was obtained, available for online assessment. This study has proven that 3D file viewers allow sharing accurate information on didactic skin models for their study and dissemination.

Bibliographic References

  • Aranda, D., Maruri, A., & Mora, A. (2006). Restauración de las figuras. En L. Conde-Salazar Gómez (Ed.), Piel de cera. Olavide, San Juan de Dios y el Museo (pp. 49-55). Luzán ediciones.
  • Ballestriero, R. (2013). Efigie, cadáver y cuerpo enfermo en la ceroplástica. https://eprints.ucm.es/id/eprint/22304/
  • Conde-Salazar Gómez, L., & Heras Mendaza, F. (2013). El Museo Olavide de figuras de cera de la dermatología española. Una reliquia del pasado y un ejemplo para el futuro. Medicina Cutánea Ibero-Latino-Americana, 41(5), pp. 193-196. https://doi.org/10.4464/MC.2013.41.5.5088
  • Conde-Salazar, L., & Heras-Mendaza, F. (2007). Museo Olavide (III): recuperación. Actas Dermo-Sifiliográficas, 98(3), pp. 209-212. http://www.actasdermo.org/es-museo-olavide-iii-recuperacion-articulo-13101909
  • Dall’Asta, E., Bruno, N., Bigliardi, G., Zerbi, A., & Roncella, R. (2016). Photogrammetric techniques for promotion of archaeological heritage: The archaeological museum of parma (Italy). International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences - ISPRS Archives, 41, pp. 243-250. https://doi.org/10.5194/isprsarchives-XLI-B5-243-2016
  • Fakiner, N. V. (2014). Propiedades Materiales Y Experiencias Subjetivas: Los Modelos Anatómicos De Gustav Zeiller (1850-1904). [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense.
  • Hernández-Muñoz, Ó., & Sánchez-Ortiz, A. (2019). Digitization and 3D printing for the reconstruction of volumetric losses in an anatomical wax model of the 18th century. Conservar Patrimonio, 30, pp. 59–72. https://doi.org/10.14568/CP2018003
  • Hernández-Muñoz, Ó., Sánchez Ortiz, A., & Matía Martín, P. (2019). Anatomía animal. Técnicas digitales para la reconstrucción escultórica de la apariencia original de un modelo de cera del siglo XIX. Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología, 10(19), pp. 64–76. https://doi.org/10.30763/intervencion.2019.19.209
  • Julián Quiroga, I. (1997). El Museo Olavide o el sueño del olvido. [Informe no publicado] Gabinete de Prensa del Hospital Gregorio Marañón. Madrid.
  • Leal, J. (1903). Visita a un hospital. Revista Nuevo Mundo, 481, pp. 12-15.
  • Lloyd, J. (2016). Contextualizing 3D cultural heritage. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 10058 LNCS, pp. 859-868. https://doi.org/10.1007/978-3-319-48496-9_69
  • Melchor, J. M., Martinez, J., Bonafe, C., & Cabrera, A. (2016). La virtualización en el Museo Arqueológico de Burriana (Castellón – España). En J. L. Lerma y M. Cabrelles (Eds.), 8th International congress on archaeology, computer graphics, cultural heritage and innovation (pp. 78-84). Editorial Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/arqueologica8.2016.3036
  • Morente, I. (2019). Arte para la Anatomía. Materialidad didáctica en el real Colegio de cirugía de San Carlos de Madrid. En A. Z. José Pardo-Tomás, Mauricio Sánchez Menchero (Ed.), Cuerpos mostrados: regímenes de exhibición de lo humano. (pp. 79-96). Anthropos Editorial.
  • Museo Olavide de la Fundación Piel Sana de la AEDV. (s.f.). Recuperado 28 de enero de 2022, de https://museoolavide.aedv.es/historia/recuperacion-del-museo
  • Sánchez Ortiz, A., Hernández-Muñoz, Ó., & Sterp Moga, E. (2021). Flora Artefacta. Historia, Tecnología y Conservación de la Colección de Modelos Botánicos Brendel en la Universidad Complutense de Madrid. Anales de Historia Del Arte, 31, pp. 103–125. https://doi.org/10.5209/ANHA.78052
  • Schnalke, T. (1995). Diseases in wax: The history of the medical moulage. Chicago: Quintessence Pub. Co.
  • Schnalke, T. (2004). Casting Skin: Meaning for Doctors, Artists, and Patients. En Chadarevian, S. & Hopwood, N. (Eds.), Models the third Dimension of Science. Standford: Standford University Press.
  • Sierra Valentí, X. (2006). Los museos de cera dermatológicos. En L. Conde-Salazar Gómez (Ed.), Piel de Cera. Olavide, San Juan de Dios y el Museo (pp. 41-48). Luzán. N. º 5.
  • Sterp Moga, E., Hernández-Muñoz, Ó., & Sánchez-Ortiz, A. (2020). Application of light sources on photogrammetric models for the diagnosis and virtual restoration of objects in polychrome wax. Conservar Património. https://doi.org/10.14568/cp2020021
  • Ubik, S., & Kubišta, J. (2016). Interactive scalable visualizations of cultural heritage for distance access. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 10059 LNCS, pp. 191-198. https://doi.org/10.1007/978-3-319-48974-2_21