Reggio emilia, dues aplicacions a l'educació infantild'eina per a desenvolupar pensament crític a pont d'unió entre escoles i museus per educar als infants en patrimoni

  1. Fernández Santín, Mercè
Dirigida por:
  1. Maria Feliu Torruella Director/a
  2. Javiera Atenas Rivera Codirector/a

Universidad de defensa: Universitat de Barcelona

Fecha de defensa: 18 de febrero de 2022

Tribunal:
  1. Carolina Martín Piñol Presidente/a
  2. Laura Lucas Palacios Secretaria
  3. Antonia García Luque Vocal

Tipo: Tesis

Teseo: 720573 DIALNET

Resumen

Aquesta tesi com a compendi d’articles presenta el rol de les docents de Reggio Emilia i les eines de que disposen per tal de desenvolupar pensament crític i habilitats socials a través de l’educació artística i la creativitat. Aquest estudi consta de quatre fases de recerca que corresponen a tres articles acceptats i publicats (fases 1, 3 i 4) i una fase dedicada al rol de la docent-educadora de Reggio Emilia (fase 2). Aquesta recerca presenta com es pot desenvolupar pensament crític en la primera infància a través de l’educació artística i de la creativitat. S’han fet servir mètodes qualitatius FERNÁNDEZ-SANTÍN: REGGIO EMILIA, DUES APLICACIONS A L’EDUCACIÓ INFANTIn marc conceptual sorgit de la revisió sistemàtica de la literatura sobre Reggio Emilia on es planteja, per una banda, el rol del docent-educador com a guia de l’aprenentatge dels infants i generant enfoc en el desenvolupament de la creativitat i les arts com a eines per a estimular el pensament crític i, per altra banda, com Reggio Emilia pot resultar d’utilitat per establir ponts d’unió entre escoles i museus per educar a l’alumnat en patrimoni. Els resultats i conclusions d’aquesta tesi doctoral sorgeixen de la triangulació de dades ja que contrastem la literatura sobre Reggio Emilia, experimentacions a l’aula, entrevistes amb expertes en Reggio Emilia i pràctiques de museus que fan servir aquesta filosofia. S’inclouen, també, els articles publicats amb els comentaris dels revisors que van contribuir a la revisió i publicació final dels articles acceptats.