Espectralismo visual en los trabajos de Anton Corbijn a partir de las fotografías de Joy Division en la estación de metro de Lancaster Gate, Londres, 1979

  1. Aguirre, Guillermo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

ISSN: 2014-8992

Year of publication: 2023

Issue Title: February

Volume: 11

Issue: 1

Type: Article

DOI: 10.17583/BRAC.8463 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

Abstract

Anton Corbijn’s work explores the universe of image -photography, videoclip, cinema- by means of an aesthetics satured with spectral chiaroscuros. Joy Division, Depeche Mode, Nick Cave o Tom Waits are some of the bands and composers whose image has been captured by Corbijn’s lens. This last could be defined by its spectral nature -inherited from the first photographic images and explored today by artists as Bill Brandt, Miron Zownir or Frank Machalowski-. Throughout these pages we propose to link the semanthics of his photographic imaginary with the concept of spectral and, specifically, with the notion of hauntology, as it is exposed by Mark Fisher in Ghosts of my life. We carry out this itinerary by means of a dialogue articulated between the aesthetic expression of Anton Corbijn and Joy Division’s one, based on the photo that Corbijn took of the members of band at Lancaster Gate Station, London, 1979.

Bibliographic References

  • Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
  • Belting. H. (2021). Faces. Una historia del rostro. Akal.
  • Benjamin, W. (2013). Obra de los pasajes [vol. 1]. Abada.
  • Bieńczyk, M. (2014). Melancolía. De los que la dicha perdieron y no la hallarán más. Acantilado.
  • Conan Doyle, A. (2021). El caso de la fotografía de espíritus. Wunderkammer.
  • Critchley, S. (2020). Apuntes sobre el suicidio. Alpha Decay.
  • Curtis, D. & J. Savage (Eds.) (2014). Ian Curtis. So this is permanence. Joy Division. Lyrics and notebooks. Faber & Faber.
  • Curtis, D. & J. Savage (Eds.) (2015). Ian Curtis. En cuerpo y alma. Malpaso.
  • Derrida, J. (1995). Espectros de Marx. Trotta.
  • Didi-Huberman, G. (2018). La invención de la histeria. Cátedra.
  • Fisher, M. (2019). Los fantasmas de mi vida. Caja negra.
  • Freud, S. (1992). Obras completas. Vol. XVII. Amorrortu.
  • González de Ávila, M. (2011). Escenificar la presencia: O. Welles y F. Kafka. El proceso. ARBOR, Ciencia, Pensamiento y Cultura 187 (748), 401-409. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2018
  • Gonzalo Carbó, A. (2016). Blancura no vista. Aurora, 17, 54-66.
  • Savage, J. (2017). England’s Dreaming. Los Sex Pistols y el punk rock. Penguin Random House Grupo Editorial.
  • Savage, J. (2020). Una luz abrasadora, y todo lo demás. Joy Division, la historia oral. Reservoir Books.
  • Sontag, S. (2005). Sobre la fotografía. Alfaguara