El aprendizaje colaborativo mediado por TICla percepción de estudiantes de ingeniería química en tiempos de pandemia

  1. Noelia Castro Chao 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas

ISSN: 1699-6569

Year of publication: 2023

Volume: 17

Issue: 34

Pages: 120-149

Type: Article

DOI: 10.26378/RNLAEL1734510 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Nebrija de Lingüística aplicada a la enseñanza de Lenguas

Abstract

This paper is concerned with the process of teaching-learning ESP through ICT-supported collaborative activities. On the basis of a dataset obtained from 51 students, the study combines quantitative and qualitative methods in order to analyze: 1) the students' perception of their experience with collaborative learning supported by ICT; 2) the students’ perception of their own technical skills in times of pandemic; 3) the problems that arise in the course of the development of collaborative activities. Results reveal that the experience is rated positively by students, and they show a preference for collaborative learning. Students have a positive perception of their technology skills and express an interest in the use of videoconferencing. There are, nonetheless, difficulties related to participation and group coordination which indicate that the instructor needs to provide guidance as to the distribution of roles and responsibilities among group members.

Funding information

Para llevar a cabo la presente investigación se ha obtenido financiación de las siguientes entidades: el Fondo Europeo de Desarrollo Regional, el Ministerio de Ciencia e Innovación (referencia PID2020-114604GB-100) y la Xunta de Galicia (referencias ED431B 2020/01 y ED481B-2021-046).

Funders

Bibliographic References

  • Acosta Corporan, R., Martín García, A. V., & Hernández Martín, A. (2022). Nivel de satisfacción de estudiantes de secundaria con el uso de aprendizaje colaborativo mediado por las TIC en el aula. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-19.
  • Álvarez Olivas, V.C. (2015). Aprendizaje colaborativo mediado por TIC en la enseñanza universitaria: un acercamiento a las percepciones y experiencias de profesores y alumnos de la Universidad Autónoma de Chihuahua[Tesis doctoral,Universidad de Salamanca].https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/127968/DDOMI_AlvarezOlivasV_MetodosAudiovisualesPedagogia.pdf;jsessionid=2062379A49DAC78A1D63DE2A1DDD1FB5?sequence=1
  • Anderson, T., Poellhuber, B., & McKerlich, R. (2009). Social software survey used with unpaced undergrad. https://auspace.athabascau.ca/handle/2149/2771
  • Anderson, T., Poellhuber, B., & McKerlich, R. (2010). Self-paced learners meet social software: an exploration of learners' attitudes, expectations and experience. Online Journal of Distance Learning Administration, 13(3), 21 pp.
  • Anthony, L. (2018). Introducing English for Specific Purposes. New York, NY: Routledge.
  • Barkley, E. F., Cross, K. P., & Major, C. H. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.
  • Barroso Osuna, J.,& Cabero Almenara, J. (2013). Replanteando el e-learning: hacia el e-learning 2.0. Campus Virtuales, 2(II), 130-140.
  • Berenguer Mayench, C.,& Brescó Baiges, E. (2020). Análisis de los sistemas de videoconferencia en tiempos de pandemia. En E. Colomo Magaña, E. Sánchez Rivas, J. Ruiz Palmero & J. Sánchez Rodríguez (Coords.), La tecnología como eje del cambio metodológico(pp. 164-167). Universidad de Málaga: UMA Editorial.
  • Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (2017 [1995]). Situated cognition and the culture of learning. En P. Murphy, M. Selinger, J. Bourne & M. Briggs(Eds.), Subject learning in the primary curriculum: issues in English, science and mathematics (pp. 288-305). New York, NY: Routledge.
  • Bruffee, K. (1995). Sharing our toys: cooperative learning versus collaborative learning. Change, 27(1), 12-18.
  • Cabero Almenara, J., Barroso Osuna, J., Llorente Cejudo, M. del C., & Yanes Cabrera, C. (2016). Redes sociales y Tecnologías de la Información y la Comunicación en educación: aprendizaje colaborativo, diferencias de género, edad y preferencias. RED: Revista de Educación a Distancia, 51,1-23. https://www.um.es/ead/red/51/cabero_et_al.pdf
  • Cabero Almenara, J., Del Prete, A., & Arancibia Muñoz, M. L. (2019). Percepciones de estudiantes universitarios chilenos sobre uso de redes sociales y trabajo colaborativo. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 35-55. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/22847/19879
  • Cabero Almenara, J.,& Marín Díaz, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo: percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar: Revista Científica de Educación y Comunicación,42, 165-172.https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=42&articulo=42-2014-16
  • Cabero Almenara, J.,& Meza Cano, J. M. (2019). Online undergraduate students' perceptions of the impact of Web 2.0 on higher education. Cultura y Educación, 31(3), 481-508.
  • Candel Mora, M. A., Carrió Pastor, M. L., & Casañ Pitarch, R. (2020). Potencial de investigación del aprendizaje colaborativo de inglés profesional en entornos virtuales. En R. Roig Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior: nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas(pp. 1121-1129). Barcelona: Octaedro.
  • Carrió Pastor, M. L. (2007). Ventajas del uso de la tecnología en el aprendizaje colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación, 41(4), 1-10.
  • Carrió Pastor, M. L.,& Skorczynska, H. (2015).Collaborative learning and communication technologiesin teaching business English. Procedia: Social and Behavioral Sciences,178, 32-37.
  • Ceruti, E. (2016). Ludolingüística y uso colaborativo de las TICs: competencias, creencias y actitudes de estudiantes y profesores en un colegio de alto uso de tecnologías didácticas.Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas,10(20), 22-39. https://doi.org/10.26378/rnlael1020261
  • Comisión Europea. (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente: un marco de referencia europeo. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
  • Comisión Europea. (2020). Plan de acción de educación digital (2021-2027).https://education.ec.europa.eu/es/focus-topics/digital-education/action-plan
  • Consejo de Europa. (2002).Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Instituto Cervantes, MECD & Anaya. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/
  • Cranton, P. (1996). Types of group learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 71, 25-32.
  • Crook, C. (1996 [1994]). Computers and the collaborative experience of learning. New York, NY: Routledge.
  • Dalgarno, B. (1996). Constructivist computer-assisted learning: theory, technique and tools[Master of Science thesisno publicada].Universidad de Canberra.Diccionario de la Lengua Española(23ª ed., versión 23.5 en línea). Real Academia Española.https://dle.rae.es
  • Dillenbourg, P. (1999). What do you mean by collaborative learning? En P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: cognitive and computational approaches (pp. 1-19). Oxford, Reino Unido: Elsevier.
  • Dillenbourg, P., Baker, M., Blaye, A., & O'Malley, C. (1995). The evolution of research on collaborative learning. En P. Reimann & H. Spada (Eds.), Learning in humans and machines: towards an interdisciplinary learning science(pp. 189-211). Oxford, Reino Unido: Elsevier.
  • García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., Hernández Martín, A., & Recamán Payo, A. (2012). La metodología del aprendizaje colaborativo a través de las TIC: una aproximación a las opiniones de profesores y alumnos. Revista Complutense de Educación, 23(1), 161-188.
  • Genís Pedra, M.,& Martín de Lama, M. T. (2013). Una experiencia de clases sincrónicas en línea.Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas,7(15), 48-60. https://doi.org/10.26378/rnlael715210
  • Gisbert, M.,& Esteve, F. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, 7, 48-59.
  • Gros, B. (2007). El aprendizaje colaborativo a través de la red. Aula de Innovación Educativa, 162, 44-50. http://www.deciencias.net/moodledoc/sem_ac/Aprendizaje_Colaborativo(Gross),16p.pdf
  • Hernández Rivero, V. M.,& San Nicolás Santos, M. B. (2019). Percepción del alumnado universitario sobre su grado de competencia digital. Hamut ́ay, 6(1), 7-18. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1571
  • Kassim, H.,& Ali, F. (2010). English communicative events and skills needed at the workplace: feedback from the industry. English for Specific Purposes, 29(3), 168-182. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889490609000635?casa_token=1Y8IS_uJppsAAAAA:3ha56Dk6kQr1BolamIDWxHWfK0oR-SG5VXuJ6YlG7WdUpuPIpFz0LkkzR9pig_S4bRxXaB-W
  • Kirschner, P. A., Martens, R. L., & Strijbos, J. W. (2004). CSCL in Higher Education? A framework for designing multiple collaborative environments. En J. W. Strijbos, P. A. Kirschner & R. L. Martens (Eds.), What we know about CSCL and implementing it in Higher Education(pp. 3-30). Boston, MA: Kluwer.
  • Koschmann, T. (2002). Dewey's contribution to the foundations of CSCL research. En G. Stahl (Ed.), Computer support for collaborative learning: foundations for a CSCL community(pp. 17-22). Boulder, CO: Lawrence Erlbaum Associates. http://gerrystahl.net/cscl/cscl2002proceedings.pdf
  • Lave, J. (1991). La cognición en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Leontiev, A. N. (1978). Activity, consciousness, and personality. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Light, P., Littleton, K., Messer, D., & Joiner, R. (1994). Social and communicative processes in computer-based problem solving. European Journal of Psychology of Education, 9(1), 93-109.
  • Littleton, K.,& Häkkinen, P. (1999). Learning together: understanding the processes of computer based collaborative learning. En P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: cognitive and computational approaches(pp. 20-30). Oxford, Reino Unido: Elsevier.
  • Liu, S. W., Wang, W. Z., & Liu, C. J. (2017). Failure analysis of the boiler water-wall tube. Case Studies in Engineering Failure Analysis, 9, 35-39.
  • Lozares, C. (2000). La actividad situada y/o el conocimiento socialmente distribuido. Papers: Revista de Sociología, 62, 97-131. https://papers.uab.cat/article/view/v62-lozares
  • Luria. A. R. (1987).Desarrollo histórico de los procesos cognitivos.Madrid: Akal.
  • Martín del Peso, M., Rabadán Gómez, A. B., & Hernández March, J. (2013). Desajustes entre formación y empleo en el ámbito de las enseñanzas técnicas universitarias: la visión de los empleadores de la Comunidad de Madrid. Revista de Educación, 360, 244-267.https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:ec2d9792-6a67-4f25-b7fb-f7d34d50d53c/re36012-pdf.pdf
  • Marzo Navarro, M., Pedraja Iglesias, M., & Rivera Torres, P. (2006). Las competencias profesionales demandadas por las empresas: el caso de los ingenieros. Revista de Educación,341, 643-661.
  • Mateo Andrés, J. (2009). La investigación ex post-facto. En R. Bisquerra Alzina (Coord.), Metodología de la investigación educativa (2ª ed., pp. 195-230). Madrid: La Muralla.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2003). La integración del sistema universitario español en el Espacio Europeo de Educación Superior: documento-marco. http://www.uma.es/publicadores/eees/wwwuma/documentomarco.doc
  • Ministerio de Sanidad y Ministerio de Universidades (España). (2021).Medidas de prevención, higiene y promoción de la salud frente a COVID-19 para centros universitarios en el curso 2021-2022. https://www.sanidad.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual/nCov/documentos/Medidas_Centros_Universitarios_COVID_16072021.pdf
  • Monroy Correa, G. M. (2022). Trabajo colaborativo virtual como estrategia adaptativa en la educación universitaria peruana en tiempos de pandemia.Journal of the Academy, 6, 127-143. https://doi.org/10.47058/joa6.8
  • Montenegro Díaz, D. J. (2020). Comunicación grupal en WhatsApppara el aprendizaje colaborativo en la coyuntura COVID-19. Hamut ́ay, 7(2), 34-45. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v7i2.2131
  • Nikou, S. A. (2021). Web-based videoconferencing in online teaching during the COVID-19 pandemic: university students' perspectives. En M. Chang, N.-S. Chen, D. G. Sampson A. Tlili, IEEE 21st International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2021)(pp. 431-435). The Institute of Electrical and Electronic Engineers. https://ieeexplore.ieee.org/document/9499849
  • Noguera, I.,& Gros, B. (2009). El rol del profesor en el aprendizaje colaborativo mediado por ordenador. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 3(2), 66-82. https://raco.cat/index.php/REIRE/article/view/141326
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2001). Competencies for the knowledge economy.https://www.oecd.org/innovation/research/1842070.pdf
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019).Measuring the digital transformation: a roadmap for the future. París, Francia: OECD Publishing.https://doi.org/10.1787/9789264311992-en
  • Oxford English Dictionary Online. (2022). Oxford University Press. www.oed.com/view/Entry/198676
  • Panitz, T. (1997). Collaborative vs. cooperative learning: a comparison of the two concepts which will help us understand the underlying nature of interactive learning. Cooperative Learning and College Teaching, 8(2), 13 pp. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED448443.pdf
  • Parameswaran, M.,& Whinston, A. B. (2007). Social computing: an overview. Communications of the Association for Information Systems,19,762-780.https://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=2680&context=cais
  • Parrales Rodríguez, V. del R. (2021). Las TIC y la educación en los tiempos de pandemia.Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas,14(6), 104-117. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/893
  • Paz Penagos, H. (2007). El aprendizaje situado como una alternativa en la formación de competencias en ingeniería. Revista Educación en Ingeniería, 4, 1-13. https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/55/46
  • Piaget, J. (2006 [1969]). The mechanisms of perception. Abingdon, Reino Unido: Routledge.
  • Rodrigo Cano, D. (2016). Metodologías colaborativas en la web 2.0 en el proceso de enseñanza-aprendizaje en las universidades andaluzas: Cádiz, Huelva y Sevilla[Tesis doctoral, Universidad de Huelva].Arias Montano, Repositorio Institucional de la Universidad de Huelva. https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/13146/Metodolog%C3%ADas%20colaborativas.pdf?sequence=2
  • Rodrigo Cano, D., Aguaded Gómez, I., & García Moro, F. J. (2019). Metodologías colaborativas en la Web 2.0: el reto educativo de la Universidad. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 229-244. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/10829/11564
  • Roselli, N. D. (2016).El aprendizaje colaborativo: bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-280.
  • Sabariego Puig, M. (2009). El proceso de investigación (Parte 2). En R. Bisquerra Alzina (Coord.), Metodología de la investigación educativa (2ª ed., pp. 195-230). Madrid: La Muralla.
  • Sheppard, S. D., Macatangay, K., Colby, A., & Sullivan, W. M. (2008). Educating engineers: designing for the future of the field. Stanford, CA: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
  • Spence, P.,& Liu, G.-Z. (2013). Engineering English and the high-tech industry: a case study of an English needs analysis ofprocess integration engineers at a semiconductor manufacturing company in Taiwan. English for Specific Purposes, 32(2), 97-109. https://doi.org/10.1016/j.esp.2012.11.003
  • Stahl, G., Koschmann, T., & Suthers, D. (2006). Computer-supported collaborative learning: an historical perspective. En R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences(pp. 409-426). Cambridge, Reino Unido: Cambridge University Press.
  • Suárez, C.,& Gros, B. (2013). Aprender en red: de la interacción a la colaboración. Barcelona: UOC.
  • VERBI Software. (2021). MAXQDA2022(programa informático). Berlín, Alemania: VERBI Software. https://www.maxqda.com
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA & Londres, Reino Unido: Harvard University Press.
  • Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica: aprendizaje, significado e identidad. Barcelona: Paidós.