Visión de estudiantes y docentes sobre la adaptación de la docencia en la Facultad de Bellas Artes de la UCM durante el confinamientoun estudio desde los cuidados y el feminismo

  1. Antúnez del Cerro, Noelia
  2. García Molinero, Lidia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Artseduca

ISSN: 2254-0709

Ano de publicación: 2023

Número: 34

Páxinas: 23-42

Tipo: Artigo

DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.6509 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Artseduca

Resumo

In spring 2020, in the Spanish university and due to the confinement caused by the COVID-19 pande-mic, it was necessary to face methodological and technical changes, which were combined with family, logistical and economic circumstances of all kinds; an even bigger challenge for eminently practical subjects such as artistic education, challenges that put at stake the quality and equal opportunities in higher artistic education at stake.We present the data obtained in a survey of 137 people from the university environment, most of them belonging to the Faculty of Fine Arts of the Complutense University of Madrid, in order to know how students and teachers lived this situation, focusing on caring, data that We will analyze from a feminist perspective of education. The results presented are divided into a first general block where the origin and level of effect of COVID-19 on the lives and academic context of the respondents are collected, and a second specific block of cares during the confinement period. Finally, the perceptions of the uni-versity population and their differences are collected, explaining the pros and cons of adapting teaching to the non-face-to-face environment.

Referencias bibliográficas

  • Abramowski, A., y Canevaro, S. (Eds.). (2017). Pensar los afectos: Aproximaciones desde las ciencias sociales y las humanidades. Ediciones UNGS, Universidad Nacional de General Sarmiento.
  • Aretio, L. G. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 24(1), 9-32.
  • Ariza-Hernández, M. L. (2017). Influencia de la inteligencia emocional y los afectos en la relación maestro-alumno, e n el rendimiento académico de estudiantes de educación superior. Educación y Educadores, 20(2), 193-210. https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.2.2
  • Dirección General de Medios de Comunicación. (2020). La Comunidad de Madrid aprueba medidas extraordinarias por el coronavirus. Comunidad de Madrid.
  • Figueras-Ferrer, E. (2021). Reflexiones en torno a la cultura digital contemporánea. Retos futuros en educación superior. Arte, Individuo y Sociedad, 33(2), 449-466. https://doi.org/10.5209/aris.68505
  • García Molinero, S., y Antúnez del Cerro, N. (2021). Docencia online en Bellas Artes: Antes y durante el confinamiento. 8. https://www.ucm.es/aprendetic/file/47
  • García-Restrepo, G. del S. (2014). Ética del cuidado de sí y desarrollo humano: Un reto para la Educación Superior. Revista Lasallista de investigación, 11(1), 17.
  • Iglesias Vidal, E., González-Patiño, J., Lalueza, J. L., y Esteban-Guitart, M. (2020). Manifiesto en Tiempos de Pandemia: Por una Educación Crítica, Intergeneracional, Sostenible y Comunitaria. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 181-198. https://doi.org/10.15366/rie-js2020.9.3.010
  • Íñiguez-Berrozpe, T., Lozano-Blasco, R., Quílez-Robres, A., y Cortés Pascual, A. (2020). Universitarios y Confinamiento. Factores Sociopersonales que Influyen en sus Niveles de Ansiedad y Empatía. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 301-316. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.016
  • Manrique-Maldonado, K. A., Arcos-Mastache, G., Cabrera-Ríos, S., y Bonilla-Gómez, M. A. (2021). La pandemia y su impacto en la educación superior. El uso de la tecnología por los estudiantes de la Facultad de Comunicación y Mercadotecnia de la UA-Gro. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), 6-17.
  • Penna Tosso, M., Sánchez Sáinz, M., y Mateos Casado, C. (2020). Desigualdades Educativas Derivadas del Covid-19 desde una Perspectiva Feminista. Análisis de los Discursos de Profesionales de la Educación Madrileña. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 157-180. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.009
  • Pérez-López, E., Vázquez-Atochero, A., y Cambero-Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 24(1), 331-350.
  • Pérez-Rueda, A. I., Nogueroles-Jové, M., y Méndez-Nuñez, Á. (2017). Una Educación Feminista para Transformar el Mundo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6.2(2017), 5-10. ht-tps://doi.org/10.15366/riejs2017.6.2.001
  • Rodicio-García, M. L., Ríos-de-Deus, M. P., Mosquera-González, M. J., y Penado Abilleira, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Co-vid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 103-125. ht-tps://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006
  • Saint-Paul, M., y Ternavasio, F. (2020). Políticas de cuidados, derechos humanos y ESI1: Experiencias del cuerpo y los afectos en la pandemia. Educación y Vínculos, 6, 118-136.
  • Tejedor-Calvo, S., Cervi, L., Tusa, F., y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: Reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21.
  • Universidad Complutense de Madrid. (2020). Medidas generales y específicas dirigidas a toda la comunidad complutense. https://www.ucm.es/medidas-generales-y-especifi-cas-ucm
  • Urritia-Aguilar, M. E., Ortiz-León, S., y Jaimes-Medrano, A. (2020). Emociones de docentes de la educación media superior ante los cambios del entorno durante el confinamiento por el Covid-19. International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicolo-gía, 1(2), 187-196.
  • Vázquez Verdera, V. (2010). La perspectiva de la ética del cuidado: una forma diferente de hacer educación. Educación XX1, 13(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.282
  • Viglietta, A., Barrantes-Requeno, B., Bernabé-Canals, C., Ruiz-Morales, E., Andrés-Morell, L., Proença, L., Palau, M., Pérez-Ramis, M., Racionero, R., García Molinero, S., Cardigini, S., y Montalvo Herrero, S. (2020). ¿Alguna vez te has preguntado si...? Preguntas para la Docencia de Impro. https://ba7cd4a5-f35e-489a-8ee7-136984948e72.filesusr.com/ugd/2225c6_84786bff21074ccfa4c314b9df48d7b6.pdf