Sociología histórica y secularizaciónactualidad y renovación del estudio del pasado para el análisis de las transformaciones sociorreligiosas contemporáneas

  1. Rafael Ruiz Andrés
Journal:
REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

ISSN: 0210-5233

Year of publication: 2023

Issue: 183

Pages: 133-144

Type: Article

More publications in: REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas

Abstract

Since the beginning of the 21st century, we have witnessed the return and the renewal of historical sociology in the debate on secularisation through the contributions of Talal Asad, Charles Taylor, Jürgen Habermas, José Casanova and Hans Joas, among others. The aim of the present text is to analyse the recovery of historical sociology, both through the potential dialogue that it poses with the classics of the sociology of religion, particularly with Max Weber, and through its contributions to the research on the process of secularisation. To this end, and after presenting a state of the art on secularisation and historical sociology, we will address both the precedents of this return of the socio-historical perspective and the methodological and conceptual developments that this approach provides to the debate on secularisation.

Bibliographic References

  • Abrams, Philip (1994). Historical Sociology. New York: Cornell University Press.
  • Ammerman, Nancy T. (2007). Introduction: Observing Religious Modern Lives. En: N. T. Ammerman (ed.). Everyday Religion: Observing Modern Religious Lives. New York: Oxford University Press.
  • Arat, Alp (2018). Postsecularism. In Defence of a Fashionable Theory. En: A. Arat y L. Doggett (eds.). Foundations and Futures in the Sociology of Religion. London: Routledge.
  • Archer, Margaret S. (1982). «Morphogenesis versus Structuration: On Combining Structure and Action». The British Journal of Sociology, 33(4): 455-483. doi: 10.2307/589357
  • Armet, Stephen (2017). «Explaining Religion’s Durability or Decline Based on Morphogenetic Generation». Journal of Critical Realism, 16(3): 315-338. doi: 10.1080/14767430.2017.1296745
  • Aron, Raymond (2004). Las etapas del pensamiento sociológico. Madrid: Tecnos.
  • Asad, Talal (2003). Formations of the Secular. Christianity, Islam, Modernity. Stanford: Stanford University Press.
  • Barkey, Karen (2009). Historical Sociology. En: P. Hedström y P. Bearman (eds.). The Oxford Handbook of Analytical Sociology. Oxford: Oxford University Press.
  • Beaumont, Justin; Eder, Klaus y Mendieta, Eduardo (2020). «Reflexive Secularization? Concepts, Processes, and Antagonisms of Postsecularity». European Journal of Social Theory, 23(3): 291-309. doi: 10.1177/1368431018813769
  • Bellah, Robert N. (2011). Religion in Human Evolution from the Paleolithic to the Axial Age. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Berger, Peter (1969). El dosel sagrado. Elementos para una sociología de la religión. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
  • Berger, Peter (2016). Los numerosos altares de la modernidad. En busca de un paradigma para la religión en una época pluralista. Salamanca: Sígueme.
  • Beriain, Josetxo (2000). La lucha de los dioses en la modernidad. Del monoteísmo religioso al politeísmo cultural. Barcelona: Anthropos.
  • Bourdieu, Pierre (1990). The Logic of Practice. Stanford: Standford University Press.
  • Brown, Callum G. (2009). The Death of Christian Britain. Understanding Secularization 1800-2000. Oxford: Routledge.
  • Bruce, Steve (2002). God is Dead: Secularization in the West. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Casanova, José (2012). Genealogías de la secularización. Barcelona: Anthropos.
  • Cipriani, Roberto (2011). Manual de sociología de la religión. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
  • Clark, Jonathan C. D. (2012). «Historiographical Reviews. Secularization and Modernization: The Failure of a Grand Narrative». The Historical Journal, 55(1): 161-194. doi:  10.1017/ S0018246X11000586
  • Cotter, Christopher R. y Robertson, David G. (2016). After World Religions: Reconstructing Religious Studies. London: Routledge.
  • Cueva, Julio de la; Hernando de Larramendi, Miguel y Planet, Ana I. (eds.) (2018). Encrucijadas del cambio religioso en España. Religión, cristianismo e islam. Granada: Comares.
  • Davie, Grace (2000). Religion in Modern Europe. A Memory Mutates. New York: Oxford University Press.
  • Díaz-Salazar, Rafael (2006). El factor católico en la política española. Del nacionalcatolicismo al laicismo. Madrid: PPC.
  • Dobbelaere, Karel (1999). «Towards an Integrated Perspective of the Processes Related to the Descriptive Concept of Secularization». Sociology of Religion, 60(3): 229-247.
  • Durkheim, Émile (1967). De la división del trabajo social. Buenos Aires: Schapire.
  • Durkheim, Émile (1993). Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Alianza Editorial.
  • Eisenstadt, Shmuel N. (2003). The Reconstruction of Religious Arenas in the Framework of “Multiple Modernities”. En: S. N. Eisenstadt (ed.). Comparative Civilizations and Multiple Modernities. Leiden: Brill.
  • Elias, Norbert (1987). «The Retrat of Sociologists into the Present». Theory, Culture & Society, 4: 223-247. doi: 10.1177/026327687004002003
  • Gauchet, Marcel (2005). El desencantamiento del mundo. Una historia política de la religión. Madrid: Trotta.
  • Gorski, Philip S. (2003). Historicizing the Secularization Debate: An Agenda for Research. En: M. Dillon (ed.). Handbook of the Sociology of Religion. New York: Cambridge University Press.
  • Gramsci, Antonio (1977). Pasado y Presente. Barcelona: Granica.
  • Habermas, Jürgen (2006). Entre naturalismo y religión. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Habermas, Jürgen (2008). «Apostillas sobre una sociedad postsecular». Revista Colombiana de Sociología, 31: 169-183.
  • Hartney, Cristopher (2014). Secularisation: New Historical Perspectives. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
  • Heelas, Paul (2005). The Spiritual Revolution: Why Religion Is Giving Way to Spirituality. Malden, Massachusetts: Blackwell Pub.
  • Hervieu-Léger, Danièle y Williame, Jean-Paul (2001). Sociologies et religion. Approches clasiques. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Hobson, John; Lawson, George y Rosenberg, Justin (2010). Historical Sociology. En: R. Denemark (ed.). The International Studies Encyclopaedia. Wiley-Blackwell.
  • Holton, Robert (2003). Max Weber and the Interpretative Tradition. En: G. Delanty y E.F. Isin (eds.). Handbook of Historical Sociology. London: SAGE publications.
  • Jaspers, Karl (1985). Origen y meta de la Historia. Madrid: Alianza Editorial.
  • Joas, Hans (2014). Faith as an Option. Possibles Futures for Christianity. Stanford: Stanford University Press.
  • Joas, Hans (2021). The Power of the Sacred. An Alternative to the Narrative of Disenchantment. Oxford: Oxford University Press.
  • Joas, Hans; Knöbl, Wolfgang y Skinner, Alex (2009). Social Theory: Twenty Introductory Lectures. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lastett, Peter (2000). The World We Have Lost: Further Explored. London: Routledge.
  • Luhmann, Niklas (2007). La religión de la sociedad. Madrid: Trotta.
  • Mahoney, James (2000). «Path Dependence in Historical Sociology». Theory and Society, 29(4): 507-548.
  • Martin, David (1978). A General Theory of Secularization. New York: Harper & Row.
  • McLeod, Hugh (2007). The Religious Crisis of the 1960s. Oxford: Oxford University Press.
  • Osborne, Raquel y Monferrer, Jordi M. (dirs.) (2005). Procesos en torno a la religión: presente y futuro. Selección de textos. Madrid: UNED ediciones.
  • Pelletier, Denis (2002). La crise catholique. Religion, société, politique. Paris: Payot.
  • Pérez-Agote, Alfonso (2018). «New Frontiers and Relations between Religion, Culture and Politics in Western Europe». Religions, 9(114): 1-13. doi: 10.3390/rel9050144
  • Remaud, Olivier (2015). Accelerating Change and Trigger Events. En: M. Tamm (ed.). Afterlife of Events. Perspectives on Mnemohistory. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Ruiz-Andrés, Rafael (2022a). «La postsecularización. Un nuevo paradigma en sociología de la religión». Política y Sociedad, 59(1): 1-12. doi: 10.5209/poso.72876.
  • Ruiz-Andrés, Rafael (2022b). La secularización en España. Rupturas y cambios religiosos desde la sociología histórica. Madrid: Cátedra.
  • Schluchter, Wolfgang (2017). El desencantamiento del mundo. Ciudad de México: FCE-Fondo de Cultura Económica.
  • Scott, Joan W. (2018). Sex and Secularism. Princeton: Princeton University Press.
  • Somers, Margaret R. (1995). «What's Political or Cultural about Political Culture and the Public Sphere? Toward an Historical Sociology of Concept Formation». Sociological Theory, 13(2): 113-144.
  • Steger, Manfred B. y James, Paul (2013). «Levels of Subjective Globalization: Ideologies, Imaginaries, Ontologies». Perspectives on Global Development and Technology, 12: 17-40. doi:  10.1163/ 15691497-12341240
  • Taylor, Charles (2014). La era secular (Vol. I). Barcelona: Gedisa.
  • Tschannen, Olivier (1992). Les théories de la sécularisation. Ginebra: Droz.
  • Turner, Bryan S. (2010). Religion in a Post-secular Society. En: B. S. Turner (ed.). The New Blackwell Companion to the Sociology of Religion. Chichester: Wiley-Blackwell.
  • Weber, Max (2012). Sociología de la religión. Madrid: Akal.
  • Zazo, Eduardo (2018). «Dos conceptos de la modernidad: religión y secularización». Bajo Palabra, 19: 149-170. doi: 10.15366/bp2018.19.007