Narrativas de resistencia de las mujeres saharauis desde las pedagogías feministas y decoloniales

  1. Irene Martínez Martín 1
  2. María Teresa Bejarano Franco 2
  3. Virtudes Tellez Delgado 3
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  3. 3 UAM
Revista:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Postcolonialismo y educación

Número: 43

Pàgines: 102-120

Tipus: Article

DOI: 10.5944/REEC.43.2023.37226 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista española de educación comparada

Resum

In a context of constant conflict and refuge, the Saharawi people have much to contribute from their personal and collective experiences of struggle and resistance and, in particu-lar, the Saharawi women as leaders, organizers and supporters of life in this context tra-versed by multiple forms of violence. This article has a double objective, on the one hand, to collect and analyze the narratives of Saharawi women who carry out tasks of social, political and educational organization in the camps to extract pedagogical knowledge from decolonial feminisms; and on the other, attribute better critical educational skills to initial teacher training. The biographical-narrative research method is applied in a discursive format based on 12 semi-structured interviews that collect life experiences in the context of the wilaya and in a situation of exile-refuge. For the analysis, four catego-ries have been proposed that have guided the interview protocols: memory and political experience of the conflict; collective role of women as sustainers of life; collective culture of resistance to conflict; and elements of decolonial feminist pedagogy. The extracted results revolve around the strategies that Saharawi women have in the face of the conflict situation, as highlighted: the construction of their own spaces where the public and pri-vate are transcended, the work of political organization together with the maintenance of life ; the construction of a cultural and political identity of decolonial resistance; the importance of community and traditional education in intergenerational female spaces; the need to have transnational support networks and to design transformative resistance strategies with a projection to the future. These elements are discussed from the contri-butions of feminist, decolonial and intersectional pedagogies as an epistemic and action framework for a more critical and committed initial teacher training.

Referències bibliogràfiques

  • ACNUR (2018). Sahrawi Refugees in Tindouf, Algeria: Total In‐Camp Population. https://www.usc.gal/export9/sites/webinstitucional/gl/institutos/ceso/descargas/UNHCR_Tindouf-Total-In-Camp-Population_March-2018.pdf
  • Amadiume, I. (1997). Reinventing Africa: Matriarchy, Religion and Culture. Zed Books
  • Bárbulo, T. (2002). La historia prohibida del Sáhara Español. Destino.
  • Bengochea, E. (2013). La movilización nacionalista saharaui y las mujeres durante el último periodo colonial español. Revista Historia Autónoma, 3, 113-128.
  • Bejarano, Mª.T., Martínez-Martín, I., y Téllez Delgado, V. (2021a). Narrativas del profesorado universitario en sexualidad e igualdad. Athenea Digital, 21(3), e3041. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.304
  • Bejarano, Mª.T., Téllez, V., y Martínez, I. (2021b). Decolonial, Feminist, and Antiracist Pedagogies: opening paths toward diversity through teacher training. En I.M. Gómez Barreto (coord.), Promoting Social Justice for Immigrants and Refugees Through Active Citizenship and Intercultural Education (pp. 310-311). Editorial IGI Global.
  • Bejarano, Mª.T. Martínez, I., y Blanco, M. (2019). Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del currículum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37-50.
  • Cabello, M.J., y Martínez, I. (2017). Aportes teóricos de la perspectiva de género en la mejora de la educación de las niñas en África. Revista Educación XXI, 20, 163-181.
  • Campos, D., y Díaz-Meco, A. M. (2016). Experiencia en los campamentos de refugiados saharauis, perspectiva cultural de la salud. Index Enferm, 25(3), 194-197.
  • Freire, P. (1979). Pedagogía como práctica de libertad. S. XXI.
  • Galindo, M. (2013). No se puede descolonizar sin despatriarcalizar. Teoría y propuesta de la despatriarcalización. Mujeres creando.
  • Herrero, Y. (2018). La vida en el centro: voces y relatos ecofeministas. Editorial: Libros en Acción.
  • Hipólito, N., y Martínez, I, (2021). Diálogos entre el buen vivir, las epistemologías del Sur, el feminismo decolonial y las pedagogías feministas. Aportes para una educación transformadora. Revista Estudios Avanzados, 35, 16-28. https://doi.org/10.35588/estudav.v0i35.5321
  • Hooks, b. (2020). Enseñar a transgredir. Capitán swing.
  • Juliano, D. (1998). La causa saharaui y las mujeres. Siempre hemos sido muy libres. Icaria.
  • Kabunda, M. (2009). Las mujeres en África: apuntes sobre los avances en sus derechos, logros y vulnerabilidades. En E. Molina y N. San Miguel, (eds.), Buenas Prácticas en Derechos Humanos de las Mujeres (pp. 217-237). Oficina de Acción Solidaria y Cooperación, Universidad Autónoma de Madrid.
  • Landín M.R., y Sánchez. S. Y. (2019). El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, 28(54), 227-242. https://doi.org/10.18800/educacion.201901.011
  • Lippert, A. (1992). Sahrawi Women in the Liberation Struggle of the Sahrawi People. Chicago Journals, 17(3), 639-640.
  • Martínez, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Revista Foro de Educación, 20, 188-190.
  • Martínez-Martín, I., Bejarano-Franco, M.T., y Téllez-Delgado, V. (2022). Participando con pedagogías feministas y método biográfico narrativo en la formación docente. Revista Human Review, 11(1), 2-11. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.4236
  • Medina, I., y Guzmán, G. (2016). En tierra ocupada. Memoria y resistencias de las mujeres en el Sahara Occidental. Hegoa.
  • Mohanty, C. (2008). Bajo los ojos de occidente: academia feminista y discursos coloniales. En L. Suárez y A. Hernández (eds.), Descolonizando el feminismo: teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 117-164). Cátedra.
  • Oyèwumi, O. (2010). Conceptualizando el género: Los fundamentos eurocéntricos de los conceptos feministas y el reto de la epistemología africana. Revista Africaneando: Revista de actualidad y experiencias, 4, 25-35.
  • Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (2015). Informe de los Objetivos de Desarrollo del Milenio. https://www.undp.org/content/undp/es/home/sdgoverview/mdg_goals.html
  • Santos M. A., Cernadas, F. X., y Lorenzo, M. del M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 17(2), 137. https://doi.org/10.6018/reifop.17.2.196931
  • Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Traficantes de sueños.
  • Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce
  • Tripp, A. (2008). La política de los derechos de las mujeres y la diversidad cultural en Uganda. En L. Suarez, y A. Hernández, (Eds.), Descolonizando el feminismo: teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 285-330). Cátedra.
  • Trujillo, G. (2022). Teoría queer es para todo el mundo. La Catarata.
  • Tudela- Fournet, M. (2020). Insilio: Formas y significados contemporáneos del exilio. Pensamiento, 76(288), 75-87. https://doi.org/10.14422/pen.v76.i288.y2020.004
  • Vieitez, S. (2014). El África de las mujeres. Género y movimientos de mujeres. Nociones comunes.
  • Walsh, C., y Monarca, H. (2020). Agrietando el orden social y construyendo desde una praxis decolonial. Revista Educación, Política y Sociedad, 5(2). https://revistas.uam.es/reps/article/view/12583.
  • Wirth, R., y Balaguer, S. (1976). Frente Polisario La última guerrilla. Paperback.