Comunidades de blogs para la escritura académica en la enseñanza superiorun caso de innovación educativa en México

  1. Sergio Reyes Angona
  2. Juan Manuel Fernández-Cárdenas
  3. Román Martínez Martínez
Journal:
Revista mexicana de investigación educativa

ISSN: 1405-6666

Year of publication: 2013

Volume: 18

Issue: 57

Pages: 507-535

Type: Article

More publications in: Revista mexicana de investigación educativa

Abstract

This paper presents the result of an educational intervention in a private university in Mexico, in which the students and their teacher developed blogs, participating collaboratively in a search for information, reading, and writing oriented to the elaboration of a critical essay. With virtual ethnographic interviews and two online questionnaires, an analysis was made of students' perceptions of the blogs' influence on their academic literacy, the links and tensions between the two types of writing, and the possible lessons for educational innovation in the area. In light of this case, the article argues the need, from a sociocultural perspective, for higher education to encourage practices of reading and writing that recover the genuine social, dialogical, and identity-related meaning of all academic writing.

Bibliographic References

  • (2011). Hábitos de los usuarios de Internet en México. Asociación Mexicana de Internet.
  • Bajtín, Mijail. (1985). Estética de la creación verbal. Siglo XXI. Ciudad de México.
  • Bronwyn, Davies, Harré, Rom. (1990). Positioning: The discursive production of selves. Journal for Theory of Social Behavior. 20. 43-63
  • Bucholtz, Mary, Hall, Kira. (2005). Identity and interaction: a sociocultural linguistic approach. Discourse Studies. 7. 585-614
  • Carlino, Paula. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere. 6. 409-420
  • Carlino, Paula. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica. Ciudad de México.
  • Carr, N.. (2011). Superficiales. ¿¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes?. Taurus. Ciudad de México.
  • Carrasco Altamirano, Alma C., Kent Serna, Rollin L.. (2011). Leer y escribir en el doctorado o el reto de formarse como autor de ciencias. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 16. 1227-1251
  • Cassany, Daniel. (2010). Congreso Leer.es. Ministerio de Educación.
  • Cassany, Daniel. (2011). Las TICs en la escuela. Oceano Travesía. Barcelona. 217-236
  • Castro, M. Cristina, Hernández, Laura A., Sánchez, Martín. (2010). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Ariel. Santiago de Chile. 49-70
  • Chi, Michelene T. H., Glaser, Robert, Farr, Marchall J.. (1988). The nature of expertise. Erlbaum. Hillsdale^eNJ NJ.
  • Christakis, Nicholas, A., Fowler, James H.. (2010). Conectados. Taurus. Ciudad de México.
  • Churchill, Daniel. (2009). Educational applications of Web 2.0: Using blogs to support teaching and learning. British Journal of Educational Technology. 40. 179-183
  • Domenella, Ana R.. (2007). Reseña de Situación del ensayo de Liliana Weinberg. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos. 206-211
  • Ellison, Nicole B., Wu, Yuehua. (2008). Blogging in the classroom: A preliminary exploration of student attitudes and impact on comprehension. Journal of Educational Multimedia & Hypermedia. 17. 99-122
  • Fernández-Cárdenas, J. M.. (2009). Aprendiendo a escribir juntos: Multimodalidad, conocimiento y discurso. Comité Regional Norte de Cooperación con la UnescoUniversidad Autónoma de Nuevo León. Monterrey.
  • Gee, James Paul. (1999). An introduction to discourse analysis: Theory and method. Routledge. Londres.
  • Gee, James Paul. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Computers in Entertainment (CIE). 1. 1-4
  • Goh, Jonathan W. P., Quek, Chin J., Lee, Ong K.. (2010). An investigation of students' perceptions of learning benefits of weblogs in an East Asian context: A Rasch analysis. Journal of Educational Technology & Society. 13. 90-101
  • Hernández Zamora, Gregorio. (2009). Escritura académica y formación de maestros, ¿por qué no acaban la tesis?. Tiempo de Educar. 10. 11-40
  • Herrenkohl, Leslie R., Wertsch, James V.. (1999). Development of mental representation: Theories and applications. Erlbaum. Hillsdale^eNJ NJ. 415-435
  • Hine, Christine. (2000). Virtual Ethnography. Sage. Thousand Oaks^eCA CA.
  • Hine, Christine. (2005). Virtual methods: Issues in social research on the Internet. Berg. Nueva York.
  • Hou, Huei-Tse, Chang, Kuo-En, Sung, Yao-Ting. (2009). Using blogs as a professional development tool for teachers: analysis of interaction behavioral patterns. Interactive Learning Environments. 17. 325-340
  • Hsu, Hui-Yin, Wang, Shiangkwei. (2011). The impact of using blogs on college students' reading comprehension and learning motivation. Literacy Research & Instruction. 50. 68-88
  • (2010). México en PISA 2009. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Ciudad de México.
  • Kalman, Judith. (2003). El acceso a la cultura escrita: la participación social y la apropiación de conocimientos en eventos cotidianos de lectura y escritura. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 8. 37-66
  • Kristeva, Julia. (1978). Semiótica 1 y Semiótica 2. EspiralFundamentos. Madrid.
  • Kuhn, Thomas. (1998). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. Ciudad de México.
  • Lankshare, Colin, Knobel, Michele. (2008). Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Morata. Madrid.
  • Lave, Jean, Wenger, Etienne. (1991). Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Martínez, Almudena, Hermosilla, José M.. (2011). El blog como herramienta didáctica en el espacio europeo de educación superior. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación. 165-175
  • Maybin, Janet. (1996). Story voices: The use of reported speech in 10-12-year-olds' spontaneous narratives. Current Issues in Language & Society. 3. 36-48
  • Maybin, Janet. (2004). Uses of intertextuality in classroom and educational research. Information Age. Greenwich. 147-169
  • Maybin, Janet. (2009). A broader view of language in school: Research from linguistic ethnography. Children & Society. 23. 70-78
  • Montaigne, Michel E.. (1997). Ensayos escogidos. UNAM. Ciudad de México.
  • Monzón-Laurencio, Luis A.. (2011). El blog y el desarrollo de habilidades de argumentación y trabajo colaborativo. Perfiles Educativos. 23. 80-93
  • Norman, Donald. (1990). La psicología de los objetos cotidianos. Nerea. Madrid.
  • Palma-Villegas, Carmen, Piñeiro-Ruiz, Milagros. (2009). La implementación del blog en la Educación Superior: el caso del curso tecnología educativa y recursos para el aprendizaje. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales. 10. 142-153
  • Parodi, Giovanni. (2010). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Ariel. Santiago de Chile.
  • Prensky, Mark. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon. 9. 1-6
  • Richard, Paul, Elder, Linda. (2006). Critical thinking tools for taking charge of your learning and your life. Prentice Hall Publishing. ^eNueva Jersey Nueva Jersey.
  • Scardamalia, Marlene, Bereiter, Carl. (1985). Development of dialectical processes in composition.
  • Segev-Miller, R.. (2004). Writing from sources: the effect of explicit instruction on college students' processes and products. Educational Studies in Language and Literature. 4. 5-33
  • Sommers, Nancy. (1982). Responding to Student Writing. College Composition and Communication. 33. 148-156
  • Spradley, James. (1979). The ethnographic interview. Wadsworth Cengage learning. Belmont^eCA CA.
  • Swales, John M.. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Swales, John M., Feak, Christine B.. (2004). Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills. University of Michigan Press Ann Arbor. ^eMichigan Michigan.
  • Valery, Olga. (2000). Reflexiones sobre la escritura a partir de Vygostky. Educere. 3. 38-43
  • Vygotsky, Lev. (1995). Pensamiento y lenguaje. Paidós. Barcelona.
  • Weinberg, Liliana. (2006). Situación del ensayo. UNAM. Ciudad de México.
  • Wertsch, James V.. (1998). Mindas action. Oxford University Press. Nueva York.