La hiperconexión y la resignación digital entre el estudiantado de enseñanza superior

  1. Belén Casas-Mas 1
  2. Louis Pierre Philippe Homont 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Datum der Publikation: 2024

Nummer: 38

Seiten: 99-118

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Zusammenfassung

Over the past decades, ICTs have permeated every facet of society, with a particularly pronounced impact on higher education students. This study delves into the Internet-mediated interpersonal relationships of students at the University Complutense of Madrid (UCM), the representation of habits and the use of ICTs. By means of an online survey, data were collected from a total sample of 2,893 participants spanning various disciplines, ages, and academic programs. The findings reveal gender and age-based disparities in preferences for digitally mediated relationships, as well as dysfunctional patterns associated with digital usage that manifest differently across age groups. Students predominantly express a penchant for being consistently connected to the internet or doing so only, when necessary, with a minority indicating a lack of enjoyment in digital connectivity. This study has allowed the identification of a digital landscape characterized by hyperconnectivity and digital resignation, the latter emerging as a noteworthy trend in the daily lives of university students as it may be linked to dysfunctions arising from ICT use

Bibliographische Referenzen

  • Aguilar, J. L. y Terán, O. R. (2021). COVID-19 y sus implicaciones sociales: una mirada desde las ciencias computacionales. Educere, 25(80), 147-164. Recuperado de http://bit.ly/3YOnRoF
  • Aragüez, L. (2017). El impacto de las tecnologías de la información y de la comunicación en la salud de los trabajadores: el tecnoestrés. e-Revista Internacional de la Protección Social, 2(2), 169-190. https://doi.org/10.12795/e-RIPS.2017.i02.12
  • Casas-Mas, B., Homont, L. P. P., y Valecillos, C. (2023). University Students and ICT after the COVID-19 Crisis. Toward instrumental use and disconnection. Techno Review, 12(1), 1-14. https://doi.org/10.37467/revtechno.v11.4387
  • Carrazco, A., Sandoval, M. y Benítez, A. (2018). Diagnóstico sobre adicción tecnológica en estudiantes de la era digital. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 5(10), 1-20. Recuperado de http://bit.ly/3kdxzSt
  • Chan, S. S., Van Solt, M., Cruz, R. E., Philp, M., Bahl, S., et al. (2022). Social media and mindfulness: From the fear of missing out (FOMO) to the joy of missing out (JOMO). Journal of Consumer Affairs, 56(3), 1312-1331. https://doi.org/10.1111/joca.12476
  • Cuquerella-Gilabert, M. y García, A. M. (2023). Adicciones a las tecnologías de la información y comunicación en la Comunitat Valencia, 2018-2020. Gaceta Sanitaria, 37, 102252, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2022.102252
  • Díaz-Vicario, A., Mercader Juan, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882
  • Doval-Avendaño, M., Quintas, S., & de Sotomayor. D. Á. (2018). El uso ritual de las pantallas entre jóvenes universitarios/as. Una experiencia de dieta digital. Prisma Social: revista de investigación social, 21, 480-499. Recuperado de http://bit.ly/3IzA6hM
  • Draper, N. A. y Turow, J. (2019). The corporate cultivation of digital resignation. New Media & Society, 21(8), 1824-1839. https://doi.org/10.1177/1461444819833331
  • Fundación Telefónica (2022). Sociedad digital en España 2022. Madrid: Taurus. Recuperado de https://bit.ly/3XJdtNH
  • González-Cortés, E., Córdoba-Cabús, A. y Gómez, M. (2020). Una semana sin smartphone: usos, abuso y dependencia del teléfono móvil en jóvenes. Bordón, 72(3), 105-121. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.79296
  • Gómez-Navarro, D. A. y Martínez-Domínguez, M. (2022). Usos del internet por jóvenes estudiantes durante la pandemia de la COVID-19 en México. PAAKAT: revista de tecnología y sociedad, 12(22). https://doi.org/10.32870/pk.a12n22.724
  • Grashyla, J. y Paramita, S. (2021). FoMO and JoMO Phenomenon of Active Millennial Instagram Users at 2020 in Jakarta. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 570, 722-729. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210805.114
  • Hepp, A. (2020). Artificial companions, social bots and work bots: communicative robots as research objects of media and communication studies. Media, Culture & Society, 42(7-8), 1410-1426. https://doi.org/10.1177/0163443720916412
  • INE (2022). Equipamiento y uso de TIC en los hogares. Año 2022. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de https://bit.ly/3SjY7hn
  • Kesici, A. y Fidan, N. (2018). Investigating the Digital Addiction Level of the University Students According to Their Purposes for Using Digital Tools. Universal Journal of Educational Research, 6(2), 235-241. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.060204
  • Marín, J. M., Muñoz, J. M. e Hidalgo, M. D. (2020). Autopercepción de la adicción a Internet en jóvenes universitarios. Health and Addictions/Salud Y Drogas, 20(2), 88-96. https://doi.org/10.21134/haaj.v20i2.533
  • Marks, I. (1990). Behavioural (non-chemical) addictions. British journal of addiction, 85, 1389-1394. https://doi.org/10.1111/j.1360-0443.1990.tb01618.x
  • Nobles, D. V., Londoño, L., Martínez-Plutarco S., Ramos, A. A., Santa, G. P. y Cotes, A. M. (2015). Tecnologías de la comunicación y relaciones interpersonales en jóvenes universitarios. Revista Educación y Humanismo, 18(30), 14-27. https://doi.org/10.17081/eduhum.18.30.1311
  • Ochoa, P. N. y Uribe, J. I. (2015). Sentido de la interacción social mediada por Facebook en un grupo de adolescentes, estudios de bachilleratos públicos de Colima, México. Estudios sobre las culturas contemporáneas, 42, 9-37. Recuperado de https://bit.ly/3ICX5t9
  • Pangrazio, L. Selwyn, N. y Cumbo, B. (2023) Tracking technology: exploring student experiences of school datafication. Cambridge Journal of Education, 53(6) 847-862. https://doi.org/10.1080/0305764X.2023.2215194
  • Parra, V., Vargas, J. I., Zamorano, B., Peña, F., Velázquez, Y. et al. (2016). Adicción y factores determinantes en el uso problemático del Internet, en una muestra de jóvenes universitarios. EDUTEC, 56, 60-73. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.56.741
  • Reig, D., y Vilches, L. F. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Madrid: Fundación Telefónica y Fundación Encuentro.
  • Rodríguez-Ceberio, M., Diaz-Videla, M., Agostinelli, J. y Daverio, R. (2019). Adicción y uso del teléfono celular. Ajayu, 17(2), 211-235. Recuperado de https://bit.ly/3EmyfMg
  • Sánchez-Gómez, M., Cebrián, B., Ferré, P., Navarro, M. y Plazuelo, N. (2020). Tecnoestrés y edad: un estudio transversal en trabajadores públicos. Cuadernos de Neuropsicología, 14(2), 25-33. Recuperado de https://bit.ly/3kwrVLk
  • Taki, Y. (2022). No signal: Desconexión e hiperconexión. La discriminación algorítmica en la era digital. El Pájaro de Benín. Vanguardias y últimas tendencias artísticas, 8, 135-145. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2022.i8.07
  • Velarde, O. y Casas-Mas, B. (2018). Lo virtual y lo presencial en las interacciones comunicativas de los jóvenes universitarios. En R. Vega Baeza y P. Requeijo Rey (Coord.), La Universidad y los nuevos horizontes del conocimiento (pp. 463-475). Madrid: Tecnos.
  • Villalón, J. J. (2016). La gestión de las identidades sociales por la juventud de la era de las TIC: El fortalecimiento de los vínculos incorpóreos. Revista de Estudios de Juventud, 111, 155-173. Recuperado de https://bit.ly/3Z4N7qH
  • Woodstock, L. (2014). Media Resistance: Opportunities for Practice Theory and New Media Research. International Journal of Communication, 8, 1983-2001. Recuperado de https://bit.ly/3oJGhtL