Princesas lesbianas y otras rarezas. El arte y la educación artística como recurso para la deconstrucción de estereotipos de género.

  1. Antúnez del Cerro, Noelia 1
  2. García Cuesta, Judit 2
  3. García MOlinero, Sata (Lidia) 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Zeitschrift:
Afluir: revista de investigación y creación artística

ISSN: 2659-7721

Datum der Publikation: 2024

Titel der Ausgabe: Convergencias y divergencias LGTBIQ+ en las artes y la educación

Nummer: 4

Seiten: 43-65

Art: Artikel

DOI: 10.48260/RALF.EXTRA4.177 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Afluir: revista de investigación y creación artística

Zusammenfassung

In 2009 we implemented at the MuPAI (Pedagogical Museum of Children's Art) an edition of Colored Holidays based on the stories, “and they DID NOT eat partridges”, in which the main objective was to deconstruct traditional European stories and their visual representations, especially the created by Disney. After 9 days analyzing images, stereotypes,... we arrived at the final session in which the participants presented their creations to their families. At this moment, the group of “elders” (boys and girls between 9 and 12 years old) decided to write a story, which they read in front of a full auditorium of the Faculty of Fine Arts of the UCM, without anyone (not even the educators) knew its content. In this story they dismantled all the stereotypes present in the stories about gender, beauty, romantic love, but also the sexual orientation of the protagonists. In this photoessay we present the handwritten text of the story they read along with some images of the results of this camp and other activities that, since then, the MuPAI team has designed and implemented in relation to issues of gender, sexual orientation,... reviewing the strategies used to work on identity and gender orientation and sexual orientation, we conclude the need to generate safe places, deconstruct stereotypes and encourage the creation of one's own identity to create an environment of free and respected expression thanks to art and education artistic.

Bibliographische Referenzen

  • Antúnez del Cerro, N. (2008). Metodologías radicales para la comprensión de las artes visuales en primaria y secundaria en contextos museísticos en Madrid capital. Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Publicaciones. http://site.ebrary.com/id/10466913
  • Antunez Del Cerro, N., y García Molinero, L. (2022). Visión de estudiantes y docentes sobre la adaptación de la docencia en la Facultad de Bellas Artes de la UCM durante el confinamiento: Un estudio desde los cuidados y el feminismo. https://doi.org/10.6035/artseduca.6509
  • Antúnez del Cerro, N., López Méndez, L., Salazar Rodríguez, A. I., y Fernández Vallbona, R. (2023). Materiales didácticos del MuPAI: una propuesta desde los fondos del museo y la educación artística para los objetivos de la Agenda 2030. En Pensamiento, arte y comunicación; la importancia de hacer lelgar el mensaje (1o, pp. 577-603). Dykinson S.L.,.
  • Cofán Feijóo, F. (2003). Integración y difusión del museo a través de la red Internet: Propuesta interactiva del Museo Pedagógico de Arte Infantil. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/42372
  • Flores Guzmán, L., Tejado Niño, T., Suárez Zafra, M., García Cuesta, J., y Perandones Serrano, E. (2008). Vacaciones de colores. En N. Antúnez Del Cerro, N. Ávila, y D. Zapatero (Eds.), El arte contemporáneo en la educación artística (pp. 25-32). Eneida. http://www.editorialeneida.com/es/colecciones.html?page=shop.product_detail syamp;flypage=flypage.tplyamp;product_id=131yamp;category_id=5
  • García Cuesta, J. (2011). El cuento como recurso didáctico en el ámbito museístico.
  • Educación artística: revista de investigación (EARI), 2, 103-107.
  • García Molinero, L. (2023). No(s) tenemos. Prácticas artístico-educativas feministas y bienestar universitario. Docta UCM
  • García Molinero, L. (2022). Metodologías artístico-educativas contemporáneas basadas en las prácticas artísticas feministas desde los años 70 hasta la actualidad. Encuentros: Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 15, 96-111.
  • García Molinero, S., Salazar Rodríguez, A. I., Ortega López, I., y GIl Gayo, M. (2021). Arte y bienestar: «El museo por la ventana» como herramienta para mejorar la
  • calidad de vida a través de propuestas artísticas contemporáneas. El devenir de las civilizaciones: interacciones entre el entorno humano, natural y cultural, 2021, ISBN 978-84-1377-324-7, págs. 1757-1788, 1757-1788.
  • Marín-Viadel, R., y Roldán, J. (s. f.). 4 instrumentos cuantitativos y 3 instrumentos cualitativos en Investigación Educativa basada en las Artes Visuales. Estrategias, técnicas e instrumentos en Investigación basada en Artes e Investigación Artística [Strategies, techniques and instruments in Arts based Research and Artistic Research], 71-114.
  • MuPAI. (2012, noviembre 26). ¿quiénes somos? MuPAI (Museo Pedagógico de Arte Infantil). https://mupai.wordpress.com/quienes-somos/
  • Ortega López, I., García Molinero, S. (Lidia), Gil Gayo, M., & Fernández Vallbona, R. (2022). “Yo x ti, Tu x mi”: Arte postal y participación en contextos educativos. Investigación y experiencias en educación artística, creatividad y patrimonio cultural, 2022, ISBN 978-84-1377-925-6, págs. 868-892.
  • Ranilla Rodriguez, M., García Molinero, L., y Fernández Vallbona, R. (2022, junio 30). Igualdad de género. Materiales didácticos del MuPAI [Info:eu-repo/semantics/book]. MuPAI ediciones. https://eprints.ucm.es/id/eprint/74757/