Ordenadores, paletas y jarrones. Estudio sobre los conceptos de diseño, arte y artesanía a través de pictogramas realizados por estudiantes del Máster de Formación de Profesorado de la UCM

  1. Noelia Antúnez del Cerro 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

ISSN: 2254-8319

Année de publication: 2023

Número: 12

Pages: 94-114

Type: Article

DOI: 10.20868/ARDIN.2023.12.5062 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: ArDIn: Arte Diseño Ingeniería

Résumé

This article analyzes the vision that the students of the Plastic and Visual Arts specialty of the master’s degree in Teacher Training for ESO, Baccalaureate, FP and Language Teaching at the Complutense University of Madrid have about the concepts of design, art and crafts. Since the 2014/2015 academic year, they are asked to make a pictogram that represents each of these concepts, revealing their vision of them or the vision they believe society has of them. In addition to being able to analyze the possible difficulties that students have in making a pictogram, this exercise serves to deepen the way in which they perceive design, art and crafts, which is especially relevant when dealing with future teachers in this area of knowledge. These pictograms are analyzed from the premises given about the characteristics that a good pictogram must meet and, in addition, in search of the areas of each discipline and the most represented objects in each of the concepts, these being the computers for design, palettes and brushes for art and vases for crafts. As conclusions, in addition to those related to the representation of concepts, the good functioning of the activity to introduce in the design of pictograms is exposed.

Références bibliographiques

  • Aguilar Moreno, M. (2022). Dibujo para el diseño, herramienta de pensamiento y comunicación. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 11-26. https://doi.org/10.5209/aris.68721
  • Albar Mansoa, P. J., y Antúnez del Cerro, N. (2022). Alfabetización visual de docentes de arte en formación en la Facultad de Bellas Artes (UCM) a través de representaciones visuales de su propio concepto de arte. Kepes, 19(25), 191-221. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.25.8
  • Antúnez del Cerro, N. (2005). ¿Qué es arte? Evolución del concepto de arte en los alumnos de la licenciatural de Bellas Artes. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 155-174.
  • Antúnez del Cerro, N. (2014a). Ficha docente de PROCESOS Y MÉTODOS DEL DISEÑO - 603118. https://www.ucm.es/estudios/2020-21/master-formacionprofesorado-plan-603118
  • Antúnez del Cerro, N. (2014b). Pictogramas [Presentación en PowerPoint para la asignatura de Procesos y métodos del diseño]. ASALE, R.-, y RAE. (s. f.). Diseño | Diccionario de la lengua española. «Diccionario de la lengua española» - Edición del Tricentenario. Recuperado 24 de enero de 2022, de https://dle.rae.es/diseño
  • De Miguel Álvarez, L. (2018). Reflexiones sobre la propia experiencia: Ser docente en áreas de Arte y Diseño = Reflections about my own experience: be a teacher in Arts and Design Areas. Ardin. Arte, Diseño e Ingeniería, 7, 69-93. https://doi.org/10.20868/ardin.2018.7.3759
  • Espínola, M. G. (2019, agosto 15). 15 definiciones: ¿Qué es el diseño gráfico? | Citas de autores. Paredro.Com. https://www.paredro.com/15-definiciones-diseno-grafico-citas-autores/
  • Fernández Urrego, O. A. (2018). La pedagogía del diseño = The pedagogy of design. Ardin. Arte, Diseño e Ingeniería, 7, 14-40. https://doi.org/10.20868/ardin.2018.7.3757
  • Ferreiro Galguera, F., y Domínguez Figaredo, D. (2021). Aprendizaje y práctica del diseño en contextos de diversidad: Una aproximación basada en metodologías abiertas. Arte, Individuo y Sociedad, 33(1), 259-281. https://doi.org/10.5209/aris.68151
  • Fiell, C., y Fiell, P. (2020). Diseño del siglo XX (G. Bohigas, Trad.). Taschen. Fundosa Technosite, García, D., y Palao, S. (2013). Pautas de diseño de pictogramas para todas las personas. Fundación ONCE.
  • González-Yebra, Ó., Pérez-Valero, M., Aguilar, M. A., y Aguilar, F. J. (2020). Introducción del «Proceso de Diseño» en el aula de dibujo técnico como propuesta para el empoderamiento creativo del alumnado. Arte, Individuo y Sociedad, 32(1), 227-246. https://doi.org/10.5209/aris.63078
  • Meggs, P. B., Purvis, A. W., y Devoto, A. (2009). Historia del diseño gráfico. RM Verlag.
  • Moholy-Navy, L. (1997). La nueva visión. Principios básicos del Bauhaus. Ediciones Infinito. https://www.casadellibro.com/libro-la-nueva-vision-principios-basicos-del-bauhaus-4-ed/9789879637012/819710
  • Oché, J. A. (2012). Arte, Diseño e Ingeniería: Tres fuentes de la creación = Art, Design and engineering: three sources of creation. Ardin. Arte, Diseño e Ingeniería, 1, 82-105.
  • Vázquez, I., y Vega, E. (1990). Fundamentos de diseño gráfico. Anaya Multimedia