La autoetnografía artística en la construcción identitaria de profesionales en educación social, enseñanza secundaria y arteterapia

  1. López Fdez. Cao, Marián 1
  2. Serrano Navarro, Ana 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2024

Volume: 38

Issue: 99

Pages: 143-168

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V99I38.1.104046 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

Based on an educational experience in the training of secondary school, social education and art therapy educators - the personal artistic autoethnography in the framework of the artist's book and other creative languages - the potential of arts-based methodologies as an autoethnographic approach in the training of the teaching and care professions is analysed.   From an arts-based research, a/r/tography and ethnographic perspective, the question "why did I choose this profession?" acts as a generator of the creative-narrative-research process that opens up two other questions: who are we? and what has brought us here? The article reviews the importance of the auto-ethnographic construction in inicial training as an element that promotes self-reflection of identity as future education and care professionals, and then links it to arts-based methodologies that foster symbolic and non-verbal elements, which are essential in education. After several academic years applying this methodology in training, the sample analyses part of alumni results in two phases: one after the pandemic, in 2020, of incorporation into the classroom in blended learning, and another in the current academic year 23-24, revealing itself as a methodology that promotes thinking about the personal from a social and cultural context; metaphorical thinking and the relationship with others as elements of reflection on professional identity; as well as reflection on the limits and possibilities of the setting and roles within the framework of work and intervention.

Bibliographic References

  • Aguirre Armendáriz, E. y Gil Juárez, A. (2015). Cuando contar la tesis es hacer la tesis: Investigación y escritura autoetnográfica. Ciudad de Juárez: CELAPEC Centro Latinoamericano de Pensamiento Crítico.
  • Carr, A. (1998). Michael White's narrative therapy. Contemporary FamilyTherapy, 20(4), 485-503.
  • Connelly, M. y Cladinin, J. (2000). Narrative inquiry. Jossey-Bass.
  • Connelly, M. y Clandinin, J. (1995). Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa en J. Larrosa, et alt. (eds.), Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp.11-59). Laertes.
  • Ellis, C. (2015). Autoetnografía: un panorama en Astrolabio, Nueva época (14). Ellis, C., Adams, T. E. y Bochner, A. (2015). Autoetnografía: un panorama. Revista
  • Astrolabio, nueva época (14). Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI (26), 85-118.
  • Leavy, P. (2017). Introduction to Arts-Based Research en P. Leavy, Handbook of ArtsBased Research.
  • Leggo, C., Grauer, K., Irwin, R. L. y Gouzouasis, P. (2004-2006) Arts-based Research in Education: Contentious Compromise or Creative Collaboration? Summary of UBC Hampton Funded Research Grant 2004-2006. Citado por Hernández, F. (2008) La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, (26) 85-118.
  • López Fdez. Cao, M. (2024). Mater, materia. (inédito). López Fdez. Cao, M. (2019). El libro de artista como modo de autoetnografía de la profesión docente en Fotografía en la formación del profesorado. Narcea.
  • Marín-Viadel, R. y Roldán, J. (2019) A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad 31(4), 881-895.
  • Mateos Blanco, T. y Núñez Cubero, L. (2011). Narrativa y educación: indagar la experiencia escolar a través de los relatos. Teoría de la Educación, 23(2), 111- 128.
  • McEwan, H. (1997), The functions of narrative and research on teaching en Teaching and Teacher Education, 13(1), 85-92.
  • McEwan, H. y Egan, K. (1998) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Amorrortu.
  • Nakamuma, J. y Csikszentmihalyi, M. (2002). The concept of flow. Handbook of positive psychology, 89, 105.
  • Polanyi, M. (1983). The Tacit Dimension. Peter Smith, Gloucester. Scribano, A., Boragnio, A., Bertone, J. y Lava, P. (2014). Huellas de una Innovació metodológica: “Experiencias del Comer”, un proceso en producción en NORUS – Novos Rumos Sociológicos. Programa de Pós-Graduação (PPGS), 1 (2)
  • Scribano, A. y De Sena, A. (2009). Construcción de conocimiento en Latinoamérica: Algunas reflexiones desde la auto-etnografía como estrategia de investigación. Cinta de Moebio, 15 (1-15). http://www2.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/34/scribano.html