Princesas e infantas solo canto yola princesa como ejemplo de intertextualidad musical en el teatro popular madrileño del siglo XVIII.

  1. Soriano Santacruz, Antonio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Cuadernos de música iberoamericana

ISSN: 1136-5536

Year of publication: 2023

Volume: 36

Pages: 277-304

Type: Article

DOI: 10.5209/CMIB.91999 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de música iberoamericana

Abstract

Princesas were choral pieces that were used in numerous comedias. They are, therefore, a type of intertextual music that musicology has overlooked. This article will present an analysis of the musical sources needed for them to be properly defined, as well as details regarding their history and survival. It will also investigate the practice that allowed a princesa to move from one comedia to another, essentially based on the Siglo de Oro tradition of writing choruses in stanzas of four eight-syllable verses. This will shed light on a musical term used in eighteenth-century popular theatre in Madrid that is unknown today.

Bibliographic References

  • Albiac Blanco, María Dolores. 2015. Historia de la literatura española. 4. Razón y sentimiento 1692-1800. Barcelona: Crítica.
  • Andioc, René, y Mirielle Coulon. Cartelera teatral madrileña del siglo XVIII (1708-1808). Toulousse: Presses universitaires du Mirail.
  • Ángulo Egea, María. 2006. Francisco Comella (1751-1812). Otra cara del teatro de la Ilustra-ción. San Vicente del Raspeig: Publicaciones Universidad de Alicante.
  • Arellano, Ignacio. 2008. Historia del teatro español del siglo XVII. Madrid: Cátedra.
  • Botta, Patrizia. 1995. “El romance del Palmero e Inés de Castro”. En Actas del V Congreso de la Asociación Hispánica de literatura medieval, vol. 1, 379-400. Granada: Universidad de Granada.
  • Fernández Álvarez, Emilio. 2009. “Un compositor olvidado en el Madrid de Carlos IV: José María de los Reyes Francesconi y Suffó”. Cuadernos de Música Iberoamericana 38: 23-60
  • Genette, Gerard. 1989. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
  • Huertas, Eduardo. 1989. Teatro musical español en el Madrid ilustrado. Madrid: Avapiés. Josa, Lola, y Mariano Lambea. 2010. “Cancionero poético musical de Verdú”. Aula Música Poética. http://hdl.handle.net/10261/28621.Perea Rodríguez, Óscar. 2007. Estudio biográfico sobre los poetas del cancionero general. Madrid: CSIC.