Aprendizaje móvil a través de telegram en estudios de comunicaciónIncidencia en la proactividad del estudiantado

  1. Dr. Sergio GUTIÉRREZ-MANJÓN 1
  2. Dra. Mar MARCOS MOLANO 1
  3. Dr. Sergio ÁLVAREZ GARCÍA 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Fonseca, Journal of Communication

ISSN: 2172-9077

Year of publication: 2024

Issue: 28

Pages: 190-216

Type: Article

More publications in: Fonseca, Journal of Communication

Abstract

Communication is fundamental in the teaching-learning process and new technologies have evolved the way students interact and access information. Mobile learning strategies have been developed to integrate these tools into the classroom and promote ubiquitous learning. The COVID-19 pandemic accelerated the use of technology in education, which has led to technology-based educational innovation.This research focuses on the impact of the Telegram application on teacher-student communication in continuous assessment processes in the framework of mobile learning. The results obtained show that Telegram improves horizontal communication between teachers and students, promotes communicative relationships between students and enhances spontaneity in the interaction of the different participants in the group-class. The integration of Telegram as a learning tool has increased student engagement with the subject matter.In conclusion, this study underlines the relevance of understanding and using technological tools in the teaching-learning process to facilitate deep learning. The integration of mobile learning tools, such as Telegram, can improve communication and encourage student engagement in their learning.

Bibliographic References

  • Aladsani, H. K. (2021). University students’ use and perceptions of Telegram to promote effective educational interactions: A qualitative study. International journal of emerging technologies in learning, 16(9), 23-35. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i09.19281
  • Álvarez, E., Heredia, H., y Romero, M.F. (2019). La Generación Z y las Redes Sociales. Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacios, 40(1), 1-13. http://hdl.handle.net/10498/21358
  • Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1-10.
  • Bernal-Meneses, L., Gabelas-Barroso, J. A., y Marta-Lazo, C. (2019). Las tecnologías de la relación, la información y la comunicación (TRIC) como entorno de integración social. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 23, 1-13. https://doi.org/10.1590/Interface.180149
  • Boude, O., y Medina, A. (2011). Desarrollo de competencias a través de un ambiente de aprendizaje mediado por TIC en educación superior. Educación Médica Superior, 25(3), 301-311. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n3/ems07311.pdf
  • Buitrago, Á, Martín, A., y Torres, L. (2022). Trabajemos juntos: Coworking online y sincrónico en Twitch como muestra del potencial colaborativo del live-streaming. Revista De Comunicación, 21(1), 49–65. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A3
  • Campbell, A. (2019). Design-based research principles for successful peer tutoring on social media. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 50(7), 1024-1036. https://doi.org/10.1080/0020739X.2019.1650306
  • Cisternas-Osorio, R., Navarrete, A. J. L., Cabrera-Méndez, M., y Díez-Somavilla, R. (2022). Telegram para el ejercicio de la comunicación interna: Análisis de su uso en universidades hispanohablante. Fonseca, Journal of Communication, 25, 77-93. https://doi.org/10.14201/fjc.29750
  • Estévez, E. (2002). Enseñar a aprender. Estrategias cognitivas. Paidós.
  • Espejo-Villar, B., Lázaro-Herrero, L., Álvarez-López, G., y Prats-Gil, E. (2021). Caracterización de las mejores prácticas educativas: UNESCO y el paradigma del aprendizaje móvil. Digital Education Review, 39, 336-355. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8090160.pdf
  • Fernández-Márquez, E, Leiva-Olivencia, J.J., y López-Meneses, E. (2017). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(1), 213-231. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558
  • Fullan, M., y Langworthy, M. (2014). A rich seam: How new pedagogies find deep learning. Pearson.
  • Gutiérrez-Manjón, S., y Marcos, M. (2021). La implantación de salas de trabajo en Twitch como entornos de coworking y aprendizaje online. En Vizcaíno, A., Bonilla, M., y Ibarra, N. (Eds.), Cultura participativa, fandom y narrativas emergentes en redes sociales (pp.656-678). Dykinson.
  • Gutiérrez-Manjón, S., y Marcos, M. (2022). Implantación de Telegram en la docencia como canal de comunicación eficaz. En Hernández, L. (Ed.), Jornada «Aprendizaje eficaz con TIC en la UCM» (pp. 493-503). Ediciones Complutense.
  • Gutiérrez-Manjón, S., Álvarez, S., y Mena, S. (2022). Visionado colectivo de cine en la red social Twitch por parte de centennials: estudio de caso. index.comunicación, 12(1), 205-234. https://doi.org/10.33732/ixc/12/01Vision
  • Hine, C. (2015). Ethnography for the Internet: Embedded, embodied and everyday. Bloomsbury Academic.
  • Acebes, B., y Montanera, R. (2022). IAB-Spain. Estudio anual redes sociales 2022.
  • Keogh, C. (2017). Using WhatsApp to Create a Space of Language and Content for Students of International Relations. Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 10(1), 105-132. https://doi.org/10.5294/laclil.v10i1.7543
  • Mojarro, A., Duarte, A.M., Guzmán, M.D., y Aguaded, I. (2019). Mobile learning in university contexts based on the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT). Journal of New Approaches in Educational Research (NAER Journal), 8(1), 7-17. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.317
  • Navarro, M., y Barrio, T. (2020). El consumo audiovisual de la Generación Z. El predominio del vídeo online sobre la televisión tradicional. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 50, 10-30. https://hdl.handle.net/11441/102140
  • Newman, N., Fletcher, R., Robertson, C.T., Eddy, K., y Nielsen, R.K. (2022). Reuters Institute Digital News Report 2022. Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • Rodríguez, D. (2020). Más allá de la mensajería instantánea: WhatsApp como una herramienta de mediación y apoyo en la enseñanza de la Bibliotecología. Información, cultura y sociedad, 42, 107-126. https://doi.org/10.34096/ics.i42.7391
  • Sales, D., Cuevas-Cerveró, A., y Gómez-Hernández, J.A. (2020). Perspectives on the information and digital competence of Social Sciences students and faculty before and during lockdown due to COVID-19. Profesional de la información, 29(4), 1-20. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.23
  • Shuler, C., Winters, N., y West, M. (2013). El futuro del aprendizaje móvil. Implicaciones para la planificación y la formulación de políticas. UNESCO.
  • Vega, M. (2020). Creando comunidades de aprendizaje en la Universidad: Una propuesta de formación experiencial. Ediciones Morata.
  • Yakın, V., y Eru, O. (2017). An application to determine the efficacy of emoji use on social marketing ads. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 230-240. https://doi.org/10.24289/ijsser.270652
  • Yubero, S. (2004). Socialización y aprendizaje social. En Páez-Rovira, D., Fernández-Sedano, I., Ubillos-Landa, S., y Zubieta, E.M. (Eds.), Psicología Social, Cultura y Educación (pp. 819-844). Pearson Educación.
  • Zambrano, J., Vallejo, M., y Uribe, I.C. (2013). Estrategias de aprendizaje mediadas tecnológicamente para potenciar el aprendizaje significativo. Puente. Revista científica, 7(2), 15-28. http://hdl.handle.net/20.500.11912/7737