¿Los mejores años de nuestra vida?Clasificación y caracterización de las comedias durante los primeros gobiernos socialistas (1982-1996)
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1137-0734
Year of publication: 2024
Issue Title: Medios de comunicación y transición ecológica: hacia una sociedad sostenible
Volume: 29
Issue: 1
Pages: 111-120
Type: Article
More publications in: Historia y comunicación social
Abstract
On October 28, socialists won 1982 General Elections in Spain with an absolute majority that would allow them to begin a 14-year mandate. I propose a classification of the Box-Office-Hits comedies in these first socialist governments (1982-1996), beginning with those linked to the Francoist or late-Francoist films, and which I call Another Time Comedies. Secondly, what I call Period Movies with Comic Effects as a second group; and as a third one, what I call New Era Comedies, which are exponents of the Spanish cinema renovation. This last two groups have been widely studied. Once this tentative taxonomy has been established, I will outline the main characteristics of this tripartite corpus.
Bibliographic References
- Ardanaz, Natalia (2018). El cine del destape: un análisis histórico desde la perspectiva de género. Universidad de Barcelona.
- Cancio, Rafael. (2015). "Los subgéneros cinematográficos del último franquismo y la Transición", en La Crítica, Revista de Reflexión Cinematográfica, Febrero.
- Caparrós Lera, José María (1992). El cine español de la democracia. De la muerte de Franco al “cambio” socialista (1975-1989), Barcelona: Anthropos.
- Colmeiro, José F. (2005). Memoria histórica e identidad cultural. De la postguerra a la postmodernidad, Barcelona: Anthropos.
- Crumbaugh, Justin (2002). "‘Spain Is Different’: Touring Late-Francoist Cinema with Manolo Escobar", en Hispanic Research Journal, 3 (3), p. 261-276.
- De Miguel, Amando (1975). Sociología del Franquismo. Análisis ideológico de los ministros del Régimen, Buenos Aires: Euros.
- Galán, Diego (2003). "Treinta años de un extraño amor", en El País 7/03/2003. https://elpais.com/diario/2003/03/07/cine/1046991604_850215.html
- Gascón-Vera, Patricia; Zamora-Martínez, Patricia y Marta-Lazo, Carmen. (2024). "La comedia cinematográfica aragonesa contemporánea. Claves creativas de sus cineastas y productores/as", en Revista Latina de Comunicación Social, 82, p. 01-21. https://www.doi.org/10.4185/rlcs-2024-2223
- González, Juan Jesús (2004). "Las bases sociales de la política española", en RES, 4, p. 119-142.
- Guerra Gómez, Amparo (2012). "El rostro amable de la represión. Comedia popular y landismo como imaginarios en el cine tardofranquista", en Aróstegui, Julio; Marco, Jorge y Gómez Bravo, Gutmaro (eds.): De Genocidios, Holocaustos, Exterminios... Sobre los procesos represivos en España durante la Guerra Civil y la Dictadura. Revista de Historia Contemporánea, 10. http://hispanianova.rediris.es/10/dossier.htm
- Heredero, Carlos F. (1991). "El cine español de los años 80. Cineastas en la periferia", en Telos, 26, p. 125-134.
- Hidalgo, Manuel (1987). "Cine español 1982-1986, Dentro y fuera de la ley", En Llinás, Francisco (ed.): 4 años de cine español (1983-86), p. 150-173. Madrid: Festival Internacional de Cine de Madrid.
- Hopewell, John (1989). El cine español después de Franco, Madrid: El Arquero.
- Jordan, Barry (2003). "Revisiting the ‘comedia sexy ibérica’: No desearás al vecino del quinto (Ramón Fernández, 1971)", en International Journal of Iberian Studies, 15 (3), p. 167-186.
- Murray, Michelle (2022) "Pure Comedy: The Racial Politics of Domestic Work in ¡Cómo está el servicio! (Mariano Ozores, 1968)", en Hispanic Research Journal, 23 (1), pp. 105-121. https://doi.org/10.1080/14682737.2022.2112466
- Monterde, José Enrique (1993). Veinte años de cine español (1973-1992), Barcelona: Paidós.
- Núñez Seixas, Xosé Manuel (Coord.) (2007). España en Democracia (1975-2011), Barcelona: Planeta.
- Ozores, Mariano (2002). Respetable público: Cómo hice casi cien películas, Barcelona: Planeta.
- Pereira Castañares, Juan Carlos (2017). "Entre la Transición y la consolidación democrática. Los gobiernos del PSOE", en Sánchez Noriega, José Luis (ed.): Trayectorias, ciclos y miradas del cine español (1982-1996), Barcelona: Laertes.
- Pérez Morán, Ernesto y Huerta Floriano, Miguel Ángel (2012). El ‘cine de barrio’ tardofranquista, Madrid: Biblioteca Nueva.
- Pérez Morán, Ernesto y Huerta Floriano, Miguel Ángel (2014). "La paradoja tardofranquista: aporías del celuloide en la última década predemocrática", en Journal of Spanish Cultural Studies 14 (3), p. 275-290. https://doi.org/10.1080/14636204.2013.888268
- Pérez Morán, Ernesto y Huerta Floriano, Miguel Ángel (2017). "Las comedias de Mariano Ozores, Andrés Pajares y Fernando Esteso: Cartografía cinematográfica de un país en transición", en Bulletin of Spanish Visual Studies, 1, p. 245-264. https://doi.org/10.1080/24741604.2017.1344037
- Puigdomènech, Jordi (2007). Treinta años de cine español en democracia (1977/2007), Madrid: Ediciones JC.
- Quintana, Ángel (2001). "El cine como realidad y el mundo como representación: algunos síntomas de los noventa", en Archivos de la Filmoteca, 39, p. 9-25.
- Recio, José Manuel (1992): Alfredo Landa, Barcelona: CILEH.
- Riambau, Esteve (1995). "El periodo socialista (1982-1995)", en Historia del cine español, p. 399-454. Madrid: Cátedra.
- Rodríguez, Eduardo y Gómez, Concha (1997). El cine de la Democracia (1978-1995), en Gubern, Román (Coord.): Un siglo de cine español, p. 183-224. Madrid: Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España.
- Sánchez Noriega, José Luis (ed.) (2017). Trayectorias, ciclos y miradas del cine español (1982-1996), Barcelona: Laertes.
- Triana-Toribio, Nuria (2004). "Santiago Segura: Just When You Thought That Spanish Masculinities Were Getting Better", en Hispanic Research Journal, 5 (2), p. 147-156.
- Tusell, Javier (2010). Dictadura franquista y democracia, 1939-2004, Barcelona: Crítica.
- VV.AA. (1974). Cine español, cine de subgéneros. Valencia: Fernando Torres Editor.
- Ysàs, Pere (2011). "Presentación", en Ayer 84 (4), p- 13-21.