Didactic Strategies for the Use of AI in the Classroom in Higher Education

  1. Redondo-Duarte, Sara 2
  2. Ruiz-Lázaro, Judit 1
  3. Jiménez-García, Eva 3
  4. Requejo, Sonia Martínez 3
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia, Spain
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid, Spain
  3. 3 Universidad Europea de Madrid, Spain
Llibre:
Advances in Educational Technologies and Instructional Design

Editorial: IGI Global

ISSN: 2326-8905 2326-8913

ISBN: 9798369355183 9798369355206

Any de publicació: 2024

Pàgines: 23-50

Tipus: Capítol de llibre

DOI: 10.4018/979-8-3693-5518-3.CH002 GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Resum

This chapter proposes a series of didactic strategies related to the use of Artificial Intelligence to improve learning in higher education students. Specifically, this chapter provides: • A literature-based overview on the transformative potential of AI to personalize learning: how should the student interact with AI to truly engage in a learning process and develop critical thinking? • Didactic strategies with AI for the design and implementation of active methodologies: How can AI models be used as assistants to generate teaching materials for an active learning? • Teaching strategies with AI for formative and summative assessment: How can AI help in the design of rubrics and other assessment tools? how can AI help in grading assignments and exams? • Ethical aspects: What are the main risks of AI in the teaching and learning process? What recommendations should faculty members keep in mind to foster students' ethical awareness in the use of AI?

Referències bibliogràfiques

  • Battelleforkids (4th April 2024). Partnership for 21st Century Learning Frameworks & Resources. https://www.battelleforkids.org/insights/p21-resources/
  • 10.1186/s41239-023-00411-8
  • 10.53761/1.20.3.02
  • 10.3916/C74-2023-0
  • García-RamosJ. M. (2012). Fundamentos pedagógicos de la evaluación. Síntesis.
  • 10.6007/IJARPED/v11-i1/12230
  • 10.61996/edu.v1i1.2
  • HolmesW.HuiZ.MiaoF.RonghuaiH. (2021). Inteligencia artificial y educación: Guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO Publishing.
  • 10.3390/su141912674
  • 10.1155/2022/6468995
  • Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado. INTEF (2024). Guía para implementar proyectos de Aprendizaje Basado en Proyectos. https://descargas.intef.es/cedec/proyectoedia/guias/contenidos/inteligencia_artificial/desarrollo_de_abp.html
  • 10.1038/s42256-019-0088-2
  • 10.21474/IJAR01/17520
  • 10.1007/s10639-022-11177-3
  • Lukas, J. F. y Santiago, K. (2004). Evaluación educativa. Alianza editorial.
  • 10.1109/MSP.2021.3055032
  • Martínez, C. (2017). Evaluación de programas. UNED-Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Martins, L. (2023). Una introducción a los chatbots y sus aplicaciones en educación. In M. Fernández-Ferrer, M. (ed.), Chatbots en educación. Tendencias actuales y desafíos futuros (pp. 15-38). LMI (Colección Transmedia XXI).
  • Miao, F., & Holmes, W. (2021). International Forum on AI and the Futures of Education, developing competencies for the AI Era, 7-8 December 2020: synthesis report. UNESCO Publishing.
  • Moreno, L. E. (2021). Innovación, tecnológica, robótica e inteligencia artificial marcan la educación y las profesiones del futuro. In Y.L., Alvarado Peña: La era de la transformación digital de las organizaciones y su impacto en la competitividad, pp. 27-34. Los libertadores, Fundación Universitaria.
  • 10.1002/cae.22326
  • 10.1186/s41039-017-0062-8
  • Redondo-DuarteS.Martínez-RequejoS.Jiménez-GarcíaE.Ruiz-LázaroJ. (2024). The potential of educational chatbots for the support and formative assessment of students. In IbrahimM.AydoğmuşM.TükelY. (Eds.), New trends and promising directions in modern education (pp. 113–148). Palet Yayinlari.
  • 10.1093/pubmed/fdad049
  • 10.1016/j.chb.2012.03.025
  • Sabzalieva, E., & Valentini, A. (2023). ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: Guía de inicio rápido. UNESCO. https://bit.ly/3oeYm2f
  • ShelkandeM. C.ManeM. R.BaramatiS. V.SonawaneM. K. (2023). Comprehensive analysis of Chat GPT.The Online Journal of Distance Education and e-Learning : TOJDEL, 11(2).
  • 10.34190/ejel.20.5.2597
  • UNESCO. (2019). Beijing Consensus on Artificial Intelligence and Education. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ ark:/48223/pf0000368303 (Accessed 29 April 2024).
  • UNESCO. (1th April 2024). Currículos de IA para la enseñanza preescolar, primaria y secundaria: un mapeo de los currículos de IA aprobados por los gobiernos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380602_spa
  • 10.3390/su12041500
  • 10.25236/FER.2021.040113