Cuestionario de evaluación del procesamiento estratégico de la información para universitarios (CPEI-U)

  1. Castellanos Cano, Silvia 1
  2. Martín Palacio, María Eugenia
  3. Cuesta Izquierdo, Marcelino 1
  4. García Cueto, Eduardo 1
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Zeitschrift:
REMA

ISSN: 1135-6855

Datum der Publikation: 2011

Ausgabe: 16

Nummer: 2

Seiten: 15-28

Art: Artikel

Andere Publikationen in: REMA

Zusammenfassung

The aim of this research it is to make an instrument of evaluation from a theoretical model of learning strategies for university students, is provided in front of existing questionnaires a Confirmatory Factor Analysis (CFA) that allows to verify the theoretical adjustment of the instrument to the model. The final questionnaire, formed by 59 items, was applied to a sample of 442 university students. It provides data on its psychometric quality through the internal consistency of each factor, CFA and predictive validity obtained. The results show that through the AFC is confirmed that the multidimensional theoretical model achieves a reasonable fit to the empirical data, in addition there are reached high indexes of global internal consistency for each dimension.

Bibliographische Referenzen

  • Álvare , M. y Fernández, R. (1999). Cuestionario de Técnicas y Hábitos de Estudio, CHTE. Madrid: TEA.
  • Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • Beltrán, J.A., Pérez, L.F. y Ortega, M.I. (2006). Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje, CEA. Madrid: TEA.
  • Bentler, P.M. y Bonett, D.G. (1980). Significance tests and goodness-offit in the analysis of covariance structures. Psychological Bulletin, 88, 588-606.
  • Bernad, J.A. (1991). Estrategias de enseñanza-aprendizaje en la universidad. I.C.E.: Universidad de Zaragoza.
  • Brooke, P.P., Rusell, J.R. y Price, J.L. (1988). Discriminant validation of measuresof job satisfaction, job involvement and organizational commitment. Journal of Aplied Psychology, 73, 139-145.
  • Browne, M.W. y Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136-62). Newbury Park, CA, USA: Sage.
  • Caballero, A. (1972). Diagnóstico de las técnicas de trabajo intelectual. Madrid: INAPP.
  • Cabrera, E., García, L. A., Torbay, A., y Rodríguez, T. (2007). Estructura factorial y fiabilidad de un cuestionario de estrategias de aprendizaje en universitarios: CEA-U. Anales de Psicología, 23(1), 1-6.
  • De la Fuente, J. y Justicia, F. (2003). Escala de estrategas de aprendizaje ACRA-Abreviada para alumnos universitarios. Revista electrónica de investigación psicoeducativa y psicopedagógica, 1(2), 1696-2095.
  • Gargallo, B., Suárez-Rodriguez, J. M. y Pérez-Perez, C. (2009). El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Relieve, 15(2), 1-31.
  • López-Aguado, M. (2010). Diseño y análisis del Cuestionario de Estrategias de Trabajo Autónomo (CETA) para estudiantes universitarios. Revista de Psicodidáctica, 55 (1), 77-99.
  • Martín del Buey, F., Camarero, F., Sáez, C. y Martín, E. (2000). Procesamiento Estratégico de la Información. Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Monereo, C. (1990) Las estrategias de aprendizaje en la educación formal: enseñar a pensar y sobre el pensar. Revista de Infancia y Aprendizaje, 50, 3-25.
  • Monereo, C. (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Barcelona: Grao.
  • Nuñez, J.C., González, J.A., García, M.; González, S., Roces, M., Álvarez, L. y González, M.C. (1998). Estrategias de aprendizaje, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 10(1), 97-109.
  • Pozar, F.F. (1983). Inventario de Hábitos de Estudio. Madrid: T.E.A.
  • Pozo, J.I. y Postigo, I. (1993). Las estrategias de aprendizaje como contenido del currículo. En C. Monereo (comp.): Las estrategias de aprendizaje: Procesos, contenidos e interacción. Barcelona: Ediciones Doménech.
  • Roces, C., Tourón, J., y González, M.C. (1995). Validación preliminar del CEAM II (Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje y Motivación II). Psicológica, 16(3), 347- 366.
  • Román, J. M., y Gallego, S. (1994). ACRA. Escalas de estrategias de aprendizaje. Madrid: TEA.
  • Schmeck, R.R. (1988). Learning Strategies and Learnig Styles: Perspectives on individual differences. NewYork and London: Plenum Press.
  • Schmitt, F.F. (1995). Truth: A primer. Boulder, Colorado:Westviw Press.
  • Tanaka, J. S. (1993). Multifaceted conceptions of fit in structural equation models. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 10-39). Newbury Park, CA, USA: Sage.
  • Vizcarro, C.(1996). Developmenr of an inventory to measure learning strategies. En M. Birembaum y F. Dochy (Eds.), Alternatives in assessment of achievements learning processes and prior knowledge. Boston: Kluwer Academic Press.
  • Weinstein, C.E., Zimmerman, S.A. y Palmer, D.R. (1988). Assesing learning strategies: the desing and development of the Lassi. En C.E. Weinstein et al.: Learning and Study Strategies. New York: Academic Press.
  • Weinstein, C.E. y Mayer, R.E. (1985). "The teaching of learning strategies". En A: Witrock, M.C. Handbook of research on teaching. Macmillan publishing company. New York, 315-327.
  • Weinstein, C.E. (1987) LASSI. (Learning and Study Strategies Inventory). Clearwater, FL: H&H Publishing Compagny.
  • Yuste, C. (1987). Cuestionario de estudio y trabajo intelectual. Madrid: CEPE.