Competencias profesionales de los postgraduados en el Máster de Gestión de la Documentación, Bibliotecas y Archivos desde la perspectiva de empleadores, estudiantes y profesores

  1. Alicia Arias-Coello 1
  2. Clara Simón-Blas 2
  3. José Simón-Martín 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos, España
Journal:
Revista española de documentación científica

ISSN: 0210-0614 1988-4621

Year of publication: 2014

Volume: 37

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.3989/REDC.2014.3.1121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de documentación científica

Abstract

This study was designed to identify the extent to which the Master’s Program in Library and Information Science, offered by the school of Documentation Sciences at the Universidad Complutense de Madrid (Spain) covers the competencies considered important by employers and Master’s students and professors. A questionnaire was prepared and sent to employers in the information science sector and to professors and students from the Master’s Program, asking them to evaluate 29 competencies. Professors and students were also asked to indicate to what extent these skills are included in Master. The most notable result is the existence of a significant gap in the ratings made by students about the importance of each competency and their satisfaction with what was learned. The evaluation framework presented can be used to identify deficiencies in the Master’s curricula and to make recommendations for improvement.

Bibliographic References

  • Aina, L. O.; Moahi, K. (1999).Employers' perceptions of the graduates and curriculum of a library school in Botswana. Libri, vol. 49, 175–179.
  • American Library Association. (2008). Standards for accreditation of master's programs in library and information studies. Disponible en: http://www.ala.org accreditedprograms/sites/ala.org.accreditedprograms/files/content/standards/standards_2008.pdf: (Consultado 5 de junio de 2013).
  • Artaza, C. H. (2011).El mercado laboral de los titulados en Bibliotecología y Documentación: análisis de las ofertas de empleo publicadas en Argentina. Investigación Bibliotecológica, vol. 25 (54), 17-36.
  • Buttlar, L.; Du Mont, R. (1996). Library and information science competencies revisited, Journal of Education for Library and Information Science, vol. 37, 44–62. (Consultado 5 de junio de 2013)
  • Gerolimos, M.; Konsta, R. (2008). Librarians' skills and qualifications in a modern informational environment. Library Management, vol. 29, (8/9), 691-699. (Consultado 5 de junio de 2013) http://dx.doi.org/10.1108/01435120810917305
  • Hair, J. F.; Black, W. C.; Babin, B. J.; Anderson, R. E. (2010).Multivariate Data Analysis. Seventh Edition. Prentice Hall. IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions). Education and Training Section. Guidelines for professional library/information educational programs – 2000.Third revised draft, 2003. Disponible en: http://www.ifla.org/VII/s23/bulletin/guidelines.htm (Consultado 17 de junio de 2013).
  • Kennan, M. A; Willard, P; Wilson, C.S. (2006). What do they want? - a study of changing employer expectations of information professionals. Academic and Research Libraries. vol. 37 (1), 17-37. (Consultado 17 de junio de 2013). http://dx.doi.org/10.1080/00048623.2006.10755320
  • Mahmood, K. (2003). A comparison between needed competencies of academic librarians and LIS curricula in Pakistan. The Electronic Library. vol. 21 (2), 99–109. (Consultado 17 de junio de 2013). http://dx.doi.org/10.1108/02640470310462434
  • Marouf, L.; Ur Rehman, S. (2007). New directions for information education: Perspectives of the stakeholders. Education for Information. vol. 25, 195–209.
  • Middleton, M. (2003).Skills expectations of library graduates. New Library World, vol.104 (1-2), 42-56. (Consultado 17 de junio de 2013). http://dx.doi.org/10.1108/03074800310458287
  • Moreiro, J. A; Azcárate, P.; Marzal, M., Tejada, C. y Vergueiro, W. (2008). Desarrollo profesional y opinión sobre la formación recibida de los titulados universitarios en información y documentación de las universidades públicas de Madrid (2000-2005). El Profesional de la Información, 17 (3) 261-272. (Consultado 17 de junio de 2013).
  • Moreiro, J. A.; Sanchez-Cuadrado, S.; Morato, J.; Moreno, V. (2009). Desarrollo de una aplicación ontológica para evaluar el mercado de trabajo espa-ol en Biblioteconomía y documentación. Revista Espa-ola de Documentación Científica, vol. 32 (1), 81-98. http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/454/466 (Consultado 17 de junio de 2013)
  • Oliva Mara-ón, C. (2012). Competencias y formación universitaria del documentalista en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES): estudio de su adecuación al entorno laboral. Investigación Bibliotecológica, vol. 26 (54), 15-45.
  • Rehman, S. (2003). Information studies curriculum based on competency definition. Journal of Education for Library and Information Science, vol. 44, 276–295.
  • Rehman, S.; Baker, A. B. A.; Majid, S. (1998). Needed capabilities and development strategies for future information professionals: A Malaysian perspective. International Information & Library Review, vol. 30, 123–141. http://dx.doi.org/10.1006/iilr.1998.0088 (Consultado 17 de junio de 2013). http://dx.doi.org/10.1006/iilr.1998.0088
  • Rehman, S.; Al-Ansari, H.; Yousef, N. (2002). Coverage of competencies in the curriculum of information studies: An international perspective. Education for information, vol. 20, 199-215.
  • SEDIC. (2005). Euro-referencial en información y documentación. Madrid: SEDIC.Disponible en: http://www.certidoc.net/es1/euref1-espanol.pdf (Consultado: 2 de abril de 2013).
  • Special Libraries Association. (2003). Competencies for Information Professionals of the 21 Century (revised edition June 2003). Disponible en: http://www.sla.org/about-sla/competencies/ (consultado 10 de junio de 2013).
  • Tejada, C.; Meyriat, J. (2003). Competencias en información y documentación. Los proyectos europeos DECIDOC y CERTIDOC. Educación y Biblioteca, vol. 137 (septiembre/octubre), 110-116.
  • Wu, H. H.; Shie, J. I. (2009). The development of a confidence interval- based importance-performance analysis by considering variability in analysing service quality. Expert Systems Applications, vol. 36 (4), 7040-7044. (Consultado 10 de junio de 2013). http://dx.doi.org/10.1016/j.eswa.2008.08.055