La identidad nacional en los manuales escolares durante la Segunda República Española

  1. Carlos Sanz Simón 1
  2. Teresa Rabazas Romero 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2017

Volume: 69

Issue: 2

Pages: 131-146

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2017.50578 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Bordón: Revista de pedagogía

Sustainable development goals

Abstract

INTRODUCTION.The present article wishes to analyse the various national identities which were developed in Spain while the different regional identities were appearing Primary Education during Spain’s Second Republic (1931-1936). METHOD. In this research, both historic-educational and hermeneutics methodology have been used for the review of the bibliography and a content analysis was carried out in order to explore school text books in Primary Education, according to a category system with five sections, including national identity and conception of Spanish citizenship, peripheral nationalisms, maps, printing sand drawings, relevant figures and historical periods, and presence of women in text books. The school text books have been consulted from different sources: from the Bartolomé Cossío Museum belonging to the Complutense University of Madrid (UCM), the Spanish National Library, as well as The National University of Distance Education (UNED) MANES’ Project and UCM ́s Education Faculty historical archive. RESULTS. According to the five fixed categories listed above, one can clearly identify two coexisting school textbook models within this period which show a dual conception on national identity along the Second Spanish Republic in Primary Education: the conservative and the progressive. Nevertheless, regarding the presence of women in school textbooks, differences between conservative and progressive models are not so evident. DISCUSSION. The main point is that the ideology variety arises behind the different school text books and their respective authors, which point out toward teachers’ freedom for the selection of school text book. Besides, new investigation paths in education history are opened from this research, regarding censorship and purge in school text books in any educational stage, mainly in Primary Education, during the Spanish Second Republic.

Funding information

Proyecto financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad I+D, número de referencia: EDU201452498C21P.

Funders

Bibliographic References

  • Badanelli Rubio, A. M. (2008). Ser español en imágenes: la construcción de la identidad nacional a través de las ilustraciones de los textos escolares (1940­1960). Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 27, 137­-169.
  • Bejarano Franco, M., y Rodríguez Torres, J. (2013). Redimensión de las ideas pedagógicas de Loren­ zo Luzuriaga desde una visión educativa aplicada. Historia y Comunicación Social, 18, 489-­501. doi:10.5209/rev_HICS.2013.v18.44344.
  • Beramendi González, J. (2003). Nacionalismos, regionalismos y autonomía en la Segunda Repúbli­ ca. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, 2, 53-­82.
  • Boyd, C. (2000). Historia Patria. Política, historia e identidad nacional en España: 1875-1975. Barce­ lona: Pomares­-Corredor.
  • Boyd, C. (2013). Los textos escolares. En J. Álvarez Junco (ed.), Las historias de España (pp. 439­ 561). Barcelona: Crítica­Marcial Pons.
  • Constitución (1931) de la República Española [en línea]. Recuperado de: http://www.congreso.es/ docu/constituciones/1931/1931_cd.pdf
  • Escolano Benito, A. (coord.) (1997). Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Madrid: Pirámide­Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • García Puchol, J. (1993). Los textos escolares de historia en la enseñanza española (1808-1900). Barce­ lona: Universidad de Barcelona.
  • Herrero Fabregat, C. (2015). Notas sobre la educación en la Segunda República Española. Revista de Didácticas Específicas, 12, 186­-191. Recuperado de: https://revistas.uam.es/didacticasespecificas/ article/view/2693/2953
  • Mahamud Angulo, K. (2014). Contexts, Texts, and Representativeness. A Methodological Approach to School Textbook Research. En P. Knecht, E. Matthes, S. Schütze y B. Aamotsbakken (eds.), Methodology and Methods of Research on Textbooks and Educational Media (pp. 31­49). Bad Heil­ brunn: Verlag Julius Klinkhardt.
  • Mahamud Angulo, K., y Badanelli Rubio, A. M. (2016). Los contextos de transmisión y recepción de los manuales escolares: una vía de perfeccionamiento metodológico en manualística. História da Educaçao, 20, 50, 29­-48.
  • MainerBaqué, J. (2009). Inventores de sueños. Diccionario bioprofesional de pedagogos y didactas de Geografía e Historia hacia 1936. Zaragoza: Institución “Fernando el Católico”.
  • Ossenbach Sauter, G. (2013). ¿Está agotada la investigación histórica sobre manuales escolares? Consideraciones críticas sobre la investigación en el campo de la manualística, a 20 años de la fundación del Centro de Investigación MANES. En J. Meda y A. M. Badanelli (eds.), La historia de la cultura escolar en Italia y en España: balance y perspectivas (pp. 107-­118). Macerata: Edizioni Università di Macerata.
  • Pérez Galán, M. (1977). La enseñanza en la Segunda República Española. Madrid: Cuadernos para el diálogo.
  • Pérez Garzón, J. S. (2008). ¿Por qué enseñamos geografía e historia? ¿Es tarea educativa la construc­ ción de identidades? Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 27, 37­-55.
  • Pozo Andrés, M. M. del (2000). Currículum e identidad nacional. Regeneracionismos, nacionalismos y escuela pública (1890-1939). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Pozo Andrés, M. M. del (2008). Educación para la ciudadanía democrática en la Segunda República: un intento de construcción de la identidad nacional desde la escuela. Historia de la Educación: Revista Interuniversitaria, 27,105­-135.
  • Puelles Benítez, M. de (1997). La política del libro escolar en España (1813­1939). En A. Escolano Benito (ed.), Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República (pp. 47­-68). Madrid: Pirámide­Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
  • Quiroga Fernández de Soto, A. (2008). Educación para la ciudadanía autoritaria. La nacionalización de los jóvenes en la Dictadura de Primo de Rivera. Historia de la Educación: Revista Interuniversitaria, 27, 87-­104.
  • Rabazas Romero, T. (2001). Los manuales de pedagogía y la formación del profesorado en las escuelas normales de España (1839-1901). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Robledo Hernández, R. (2015). De leyenda rosa e historia científica: notas sobre el último revisio­ nismo de la Segunda República. Cahiers de Civilisation Espagnole Contemporaine, 2, 1­15. doi: 10.4000/ccec.5444.
  • Valls Montés, R. (2000). La Historia enseñada en España a través de los manuales escolares de Historia (Enseñanza Primaria y Secundaria). En A. Tiana Ferrer (ed.)¸ El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas (pp. 47­62). Madrid: Universidad Nacional de Edu­ cación a Distancia (UNED).
  • Valls Montés, R. (2007). Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. Madrid: Universidad Nacio­ nal de Educación a Distancia (UNED).
  • Vila Mendiburu, I., Esteban Guitart, M., y Oller Badenas, J. (2010). Identidad nacional, lengua y escuela. Revista de Educación, 353, 39-­65.
  • Villalaín Benito, J. L. (1997). La II República (1931­1939): la vuelta de la libertad limitada del libro escolar. En J. L. Villalaín Benito (ed.), Legislación sobre libros de texto (1812-1939) (pp. 354­-388). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
  • Villalaín Benito, J. L. (2001). El proyecto MANES: una aproximación sistemática al estudio de los manuales escolares de los siglos XIX y XX. Revista Educación y Pedagogía, 3, 29-­30, 85-­91.